A tudás fájának gyümölcse: Hogyan lett ilyen sikeres az Apple?
Idén június 30-a az Egyesült Államok vállalati életében egy fontos mérföldkő: ezen a napon az amerikai tőzsdén kereskedett Apple elérte, illetve meghaladta a háromezer milliárd dolláros piaci kapitalizációt. Megnéztük, hogyan jutott az Apple odáig, hogy 2011 óta stabilan őrzi a világ legértékesebb vállalata címet, ráadásul idén még a 2020-as rekordévet is túl tudta szárnyalni.
Ahhoz, hogy kontextusba tudjuk helyezni az Apple háromezer milliárd dolláros kapitalizációját, tudnunk kell, hogy ez a szám nagyobb, mint:
- 9 millió amerikai lakóház összesített értéke (2022-es átlagos eladási árral kalkulálva)
- német, kínai vagy brit tőzsdén listázott vállalatok piaci értéke
- az olasz, a kanadai vagy a francia gazdaság tavalyi éves bruttó nemzeti összterméke (GDP)
Habár a vállalatot 47 évvel ezelőtt alapították, a felívelés kezdetét 1997-hez, Steve Jobs visszatéréséhez datálják. Az ő víziója és termékötletei tették igazán naggyá a céget, Tim Cook regnálása alatt pedig az Apple igazán profitábilis vállalattá vált.
A fő termék, vagyis az iPhone 2007-es bevezetése vitte sikerre a céget, amelynek eladásai a teljes vállalati bevétel felét adják. A széles termékpaletta részét képezik a Macintosh gépek, az iPad, Apple Watch és VisionPro termékek.
A legértékesebb részvénytársaság címet már 2011-óta viseli az Apple, ekkor még „csak” 320 milliárd dollár is elég volt hozzá. A részvénypiaci kapitalizáció, vagyis a vállalati részvények piaci árfolyamának és mennyiségének szorzata 2018-ban lépte át az 1.000 milliárd dolláros álomhatárt. Nem egészen két év kellett ahhoz, hogy a következő mérföldkőnek számító 2.000 milliárd dolláros értéket is elérje a cég 2020 augusztusában. A Saudi Aramco ekkor még beelőzte az Apple-t, értékesebb vállalatnak számított, azonban idén már nem tudta tartani a lépést, az amerikai technológiai vállalat egyedül érte el, illetve haladta meg a 3.000 milliárd dolláros vállalati értéket.
A mobiltelefonok eladásai mellett az Apple bevételeinek másik fő pillérre és egyre növekvő szegmense az App Store. A különböző applikációkat kínáló „webshopot” 2008-ban indította el a vállalat, a tavalyi heti átlagos látogatószám pedig elérte a 650 milliót. Fennállása óta 1.100 milliárd dolláros bevételt termelt a letöltőközpont, ami nemcsak az Apple-nek jó üzlet, hanem a fejlesztőknek is: ők ezidáig a folyamatosan emelkedő vásárlásoknak köszönhetően 320 milliárd dolláros jutalékot kaptak vissza a cégtől.
Az idei második negyedév pénzügyi szempontból nem volt kirobbanóan sikeres, ugyanakkor sikerült az Apple-nek hoznia azokat a számokat, amiket a piac várt tőle. Az iPhone-ok értékesítései közel 40 milliárd dollárt tettek ki és meglepően erős volt a kereslet Kínából. Ősszel újabb készülék(ek) érkezhetnek, ami egyre inkább az érdeklődés középpontjába helyezi a céget. A költségek visszafogása és az árazási szint emelésének hatására 44 százalék fölé nőtt az eredményhányad, a készpénzállomány meghaladta a 166 milliárd dollárt, így továbbra is fenntartható az osztalék folyamatos emelése és a vállalati részvényvisszavásárlási program folytatása.
A részvényárfolyam idei emelkedése a Warren Bufett által kezelt Berkshire Hathaway eredményét is nagyban segítette, hiszen a vagyonkezelő legnagyobb részvénycsomagját az Apple adja. Az cég sikerének titkai az általa fejlesztett prémiumtermékek és azok köré kiépített szolgáltatás-rendszer. Az Apple-ökoszisztéma célja a vállalati márkahűség erősítése, a felhasználóik lehetőleg csak az adott rendszer kínálta eszközöket és szolgáltatásokat használják, hiszen vállalati oldalról így tudják megvalósítani a minden igényt kielégítő termék- és szolgáltatás-élményt.
Kötelező akciók és brazil madárinfluenza – mi várható a kiskereskedelemben?
A közeljövőben a kötelező akciók, az energia- és nyersanyagárak változása, de még a brazil madárinfluenza megjelenése is érzékelhető befolyást gyakorol a kiskereskedelemre – melynek helyzete szorosan összefügg a fogyasztók által tapasztalt árakkal. Az MBH Bank elemzői megvizsgálták, hogy a jelenleg…
A tudás fájának gyümölcse: Hogyan lett ilyen sikeres az Apple?
Idén június 30-a az Egyesült Államok vállalati életében egy fontos mérföldkő: ezen a napon az amerikai tőzsdén kereskedett Apple elérte, illetve meghaladta a háromezer milliárd dolláros piaci kapitalizációt. Megnéztük, hogyan jutott az Apple odáig, hogy 2011 óta stabilan őrzi a…
Mi lesz az elektromos autók elhasznált akkumulátorainak sorsa? Újrahasznosítás vagy hulladék válik belőlük?
Az akkumulátorok technológiai forradalma jelenleg is zajlik. Nem csak a fejlesztés okoz újabb és újabb kihívásokat, de az újrahasznosítás is. Az autóipar a kifutott akkumulátorok újrahasznosításának problémájával fog szembesülni néhány éven belül, ezért egy sor kérdés áll még az iparág…