Idén június 30-a az Egyesült Államok vállalati életében egy fontos mérföldkő: ezen a napon az amerikai tőzsdén kereskedett Apple elérte, illetve meghaladta a háromezer milliárd dolláros piaci kapitalizációt. Megnéztük, hogyan jutott az Apple odáig, hogy 2011 óta stabilan őrzi a világ legértékesebb vállalata címet, ráadásul idén még a 2020-as rekordévet is túl tudta szárnyalni.

Ahhoz, hogy kontextusba tudjuk helyezni az Apple háromezer milliárd dolláros kapitalizációját, tudnunk kell, hogy ez a szám nagyobb, mint:

  • 9 millió amerikai lakóház összesített értéke (2022-es átlagos eladási árral kalkulálva)
  • német, kínai vagy brit tőzsdén listázott vállalatok piaci értéke
  • az olasz, a kanadai vagy a francia gazdaság tavalyi éves bruttó nemzeti összterméke (GDP)

Habár a vállalatot 47 évvel ezelőtt alapították, a felívelés kezdetét 1997-hez, Steve Jobs visszatéréséhez datálják. Az ő víziója és termékötletei tették igazán naggyá a céget, Tim Cook regnálása alatt pedig az Apple igazán profitábilis vállalattá vált.

A fő termék, vagyis az iPhone 2007-es bevezetése vitte sikerre a céget, amelynek eladásai a teljes vállalati bevétel felét adják. A széles termékpaletta részét képezik a Macintosh gépek, az iPad, Apple Watch és VisionPro termékek.

A legértékesebb részvénytársaság címet már 2011-óta viseli az Apple, ekkor még „csak” 320 milliárd dollár is elég volt hozzá. A részvénypiaci kapitalizáció, vagyis a vállalati részvények piaci árfolyamának és mennyiségének szorzata 2018-ban lépte át az 1.000 milliárd dolláros álomhatárt. Nem egészen két év kellett ahhoz, hogy a következő mérföldkőnek számító 2.000 milliárd dolláros értéket is elérje a cég 2020 augusztusában. A Saudi Aramco ekkor még beelőzte az Apple-t, értékesebb vállalatnak számított, azonban idén már nem tudta tartani a lépést, az amerikai technológiai vállalat egyedül érte el, illetve haladta meg a 3.000 milliárd dolláros vállalati értéket.

A mobiltelefonok eladásai mellett az Apple bevételeinek másik fő pillérre és egyre növekvő szegmense az App Store. A különböző applikációkat kínáló „webshopot” 2008-ban indította el a vállalat, a tavalyi heti átlagos látogatószám pedig elérte a 650 milliót. Fennállása óta 1.100 milliárd dolláros bevételt termelt a letöltőközpont, ami nemcsak az Apple-nek jó üzlet, hanem a fejlesztőknek is: ők ezidáig a folyamatosan emelkedő vásárlásoknak köszönhetően 320 milliárd dolláros jutalékot kaptak vissza a cégtől.

Az idei második negyedév pénzügyi szempontból nem volt kirobbanóan sikeres, ugyanakkor sikerült az Apple-nek hoznia azokat a számokat, amiket a piac várt tőle. Az iPhone-ok értékesítései közel 40 milliárd dollárt tettek ki és meglepően erős volt a kereslet Kínából. Ősszel újabb készülék(ek) érkezhetnek, ami egyre inkább az érdeklődés középpontjába helyezi a céget. A költségek visszafogása és az árazási szint emelésének hatására 44 százalék fölé nőtt az eredményhányad, a készpénzállomány meghaladta a 166 milliárd dollárt, így továbbra is fenntartható az osztalék folyamatos emelése és a vállalati részvényvisszavásárlási program folytatása.

A részvényárfolyam idei emelkedése a Warren Bufett által kezelt Berkshire Hathaway eredményét is nagyban segítette, hiszen a vagyonkezelő legnagyobb részvénycsomagját az Apple adja. Az cég sikerének titkai az általa fejlesztett prémiumtermékek és azok köré kiépített szolgáltatás-rendszer. Az Apple-ökoszisztéma célja a vállalati márkahűség erősítése, a felhasználóik lehetőleg csak az adott rendszer kínálta eszközöket és szolgáltatásokat használják, hiszen vállalati oldalról így tudják megvalósítani a minden igényt kielégítő termék- és szolgáltatás-élményt.