A klímavédelem napjaink egyik legfontosabb hívószava. Nem telik el úgy nap, hogy ne olvasnánk a témában elemzést, véleményt, hírt. A modern gazdaságban a vállalatokat ma már nem csak a fundamentális, hanem a fenntarthatósági tevékenységük (ESG) alapján is elemzik, rangsorolják, és hoznak róluk befektetési döntéseket. Az ESG irányelvek pedig részben a klímavédelemről is szólnak. Zöld befektetésekről szóló sorozatunkban a BÉT-en jegyzett, fenntarthatósággal foglalkozó cégeket mutatunk be – ezúttal az épületek energetikai szigetelésével foglalkozó Masterplast-ot.

A Masterplast a közép-európai régió legnagyobb magyar tulajdonú építőanyaggyártó vállalata. Ennek megfelelően, a társaság jelentős gyártó-beszállító partnere a hazai építőanyag kereskedelmi vállalkozásoknak. Meghatározó pozícióval rendelkezik a homlokzati hőszigetelő, magastető szigetelő és szárazépítészeti rendszerek elemeinek piacán. A Masterplast Kft. Székesfehérváron kezdte meg működését 1997-ben, az európai régiós szintű nagyvállalati méretet 2005-re érte el – ekkorra alakult ki a ma is működő, 10 országra kiterjedő leányvállalati portfolió. 2012-től kezdve folyamatosan bővülni kezdett a cég export tevékenysége, melynek köszönhetően 2018-ra a vállalat piaci jelenléte a világ 41 országára terjedt ki.

Az energiaválság kezelésében elengedhetetlen az épületek felújítása, energetikai korszerűsítése. Az EU REPowerEU programja erőteljes épületenergetikai támogatási programok megjelenését irányozza elő Európában. Mindezek biztosítják hosszútávon a szigetelőanyagok iránti kereslet növekedését a romló gazdasági környezet és a közelgő recesszió közepette is.

Az épületek energetikai korszerűsítése napjainkban fontos szempont, ez szorosan kapcsolódik a Masterplast főbb termékeihez is, ugyanis a társaság fő piaca a homlokzati hőszigetelő anyagokhoz köthető. Rövidtávon azonban megtorpant ez a piac, az új lakás és házépítések terén európai szinten jelentős visszaesés tapasztalható, illetve a felújítási szegmensben is látványos a csökkenés. A támogatott épületfelújítási programok kifutottak, illetve az új programok indítása egyelőre nincsen napirenden, ezért jelenleg kivárás jellemzi ezt a szektort.

Ezek a folyamatok pedig rányomják bélyegüket a Masterplast teljesítményére is; a második negyedévben a harmadával visszaesett a vállalat bevétele az előző év azonos időszakához képest, és minden eredményszinten veszteséges lett. A magas infláció és a növekvő kamatok miatt jelentősen visszaeső hitelezés szintén hozzájárultak ahhoz, hogy a Masterplast termékei iránti kereslet csökkent.

A Masterplast egy új üzletágat indított a tavalyi év során, egy kőzetgyapot és egy üveggyapot gyárat építenek, így egy új piaci szegmensben is megjelenhetnek a vállalat termékei, így a vállalat többek között födém- és tetőszigetelés, illetve irodaházak hőszigetelése terén is jelentős piaci szereplővé válhat a következő években.

Az építőipar normalizálódása esetén a Masterplast termékei iránt ismét emelkedhet a kereslet. Az energiatudatos épületek egyik kulcsa a hőszigetelés, a szálas hőszigetelőanyagok gyártásával pedig az épületek teljes szigetelése megvalósítható lesz a vállalat termékeivel. A felújítások felgyorsítása kiemelten fontos lenne a klímacélok eléréséhez, jelenleg a hazai épületállomány nagy része nem rendelkezik elégséges szigeteléssel, így az energia jelentős része a szigeteletlen falakon és tetőkön távozik. A Masterplast termékeivel erre nyújt megoldást, így az építőipar újbóli fellendülése esetén a társaság bevételei is növekedésnek indulhatnak, miközben a háztartások energiaigénye és a környezetünk szennyezése is tovább csökkenhet.

A Masterplastra-ra vonatkozó összes elemzésünk az alábbi linken elérhető:
Masterplast elemzések – Bet site