Labdarúgó Európa-bajnokság az élelmiszer-gazdaságban. Hogyan látjuk mi, az MBH Bank Agrár- és Élelmiszeripari Üzletágánál a két ország továbbjutási esélyeit, ha az élelmiszer-gazdaságukat vizsgáljuk? Az Anglia és Spanyolország közötti döntő mérkőzésen a jamón ibérico győzelmét várjuk.

A spanyol válogatott fölényes győzelemmel húzza be az Európa-bajnoki címünket Angliával szemben a vasárnapi fináléban. Objektív pontozási rendszerünkben Belgium volt a legnagyobb esélyes, a spanyolok futballpályán nyújtott teljesítménye megegyezett az élelmiszer-gazdaságuk színvonalával, jelenlegi trendjeivel, ami a negyedik legesélyesebb csapattá tette az MBH Bank élelmiszer-gazdasági Európa-bajnokságán. (Talán így volt ez a pályán is.) Anglia élelmiszeripara az európainak megfelelő hatékonysággal működik, viszont alapvető mezőgazdasági terményekből importra szorul, továbbá a Brexit utáni gazdasági nehézségek csökkentették a belső piaci fogyasztást is. Ennek eredményként a mi Európa bajnokságunknak a sereghajtók között vágtak neki – foglalta össze üzletágunk stratégiai elemzője, Héjja Csaba. „A döntőben a középpályás posztokon, a hatékonysági mutatókban kiegyenlített a párharc, viszont a háromoroszlánosok önellátottsági szintje, illetve a belső piac már említett zsugorodása nem nekik kedvez, nem beszélve a gyenge exportorientációról.”

A döntőre számokban is kifejeztük a két ország néhány mutatóját. A spanyol agrárium 90 százalék feletti önellátottságot biztosít, ugyanebben a mutatóban az angolok 60 százalék körül vannak, azaz a termelési alapok nem képesek kielégíteni a belső fogyasztást. Az export és az import arányában még nagyobb a különbség, ebből következtehetünk arra, hogy az alapvető élelmiszerekből Spanyolország nem szenved hiányt, persze vannak termények, amelyek az ő éghajlatán nem teremnek, ezt muszáj behozniuk az országba. Viszont a behozatalt nem csupán továbbadják változatlan formában, hanem hozzáadott értéket termelnek, és exportja fordítják. Nem is sikertelenül!

A belső fogyasztás szerkezete alapvetően megegyezik a két országban, a spanyoloknál az egy főre jutó napi kalóriabevitel 3 390 kcal, az angoloknál ugyanez 3 360, a növényi és az állati termékek fogyasztása 70-30 százalékban aránylanak egymáshoz. A mediterrán diéta egészségesebbnek bizonyul: ugyan a bevitt mennyiség csaknem ugyanannyi a két országban, a spanyolok több húst (elsősorban sertést!), halat, zöldséget és növényi olajat fogyasztanak, míg az angoloknál a tejtermékek és a cukorfogyasztás a nagyobb. Elsőre talán nem gondolnánk, de a spanyol tapas bárokban több alkoholos ital fogy, mint az angol pubokban, mintegy 10 százalékkal magasabb a spanyol alkoholfogyasztás bevitt kalóriában nézve.

Mi is az tehát, ami a spanyol győzelmet elősegítette az élelmiszer-gazdasági Európa-bajnokságunkban? A leginkább releváns tényező az, hogy az egyébként hagyományosan erős, magas belső piaci fogyasztást adó sertés-termékpályájukat, jó időben, hatékonyan fordították exportpiaci irányba. Ez nagyban segítette az élelmiszerpiaci pozíciójukat az elmúlt 5-10 évben. Nemcsak a döntőben, több más párharcban is ez hozta ki győztesnek a dél-európai országot.

Nálunk a finálé 2-3 gólos, látványos spanyol győzelemmel zárul.

Élelmiszer-gazdasági Európa-bajnokságunk ezzel véget ért, köszönjük a figyelmet azoknak, akik követték a sorozatunkat! Külön köszönet elemzőink csapatából Héjja Csabának az európai élelmiszer-gazdaság alaposabb megismertetéséért!

img

MBH BANK: Évi akár 160 milliárd forinttal is bővülhet az agrárium jövedelme a beruházási pályázatok révén

Évi akár 160 milliárd forinttal is növekedhet az agrárium jövedelme 2026-2027-től a most indult vidékfejlesztési pályázatok keretében megvalósuló beruházások révén, ami több mint 10 százalékos jövedelembővülést jelentene az ágazat számára – közölte az MBH Bank Agrár- és Élelmiszeripari Üzletága. A…

img

MBH AgrárTrend Index: Rég nem látott magasságban a hazai agrárium

Tovább javult a magyar élelmiszer-gazdaság szereplőinek kedvező helyzetértékelése 2024 második három hónapjában – derül ki az MBH AgrárTrend Indexből, az MBH Bank Agrár- és Élelmiszeripari Üzletágának negyedévente közzétett elemzéséből. A hitelintézet agrárpiaci szereplők megkérdezésével készülő mutatója a több mint egy…