AutoWallis: átmeneti nyomás alatt az EBITDA
A harmadik negyedéves gyorsjelentése szerint tovább emelkedett az AutoWallis árbevétele, amivel új negyedéves rekordot állított fel, az alsóbb eredménysorokon viszont jelentős visszaesést láthattunk. De mielőtt belemennénk a számokba, nézzük meg, hogy mi is történt az elmúlt negyedév során!
A két legfontosabb esemény, hogy lezárult a cseh Stratos Auto BMW üzletágának megvásárlása, valamint, hogy megnyitott a társaság első budapesti Renault és Dacia kereskedése, melyet a portugál Salvador Caetano-val közösen üzemeltetnek. Előbbi fontossága, hogy ezzel az akvizícióval Magyarország és Szlovénia után egy újabb kiskereskedelmi piacon vetette meg a lábát az AutoWallis. Az új piacon való megjelenés komoly lehetőségekkel kecsegtet, havonta átlagosan körülbelül kétszer annyi új autót regisztrálnak Csehországban, mint Magyarországon. Az új budapesti kereskedés pedig a hazai piacon elfoglalt pozíciókat erősítheti. Az új szalon illeszkedik a menedzsment azon célkitűzésébe, amely szerint az organikus növekedés és az akvizíciók mellett az üzletfejlesztés is fontos szerepet kapjon a jövőbeni növekedésben. A lépéssel további szinergialehetőségek jelenhetnek meg, erre példa, hogy az átadó napján 200 gépjárművet értékesítettek a Csoporthoz tartozó wigo carsharing részére.
Ezek tükrében érdemes tekinteni az eredményre. Az árbevétel meghaladta a 96 milliárd forintot a harmadik negyedév során, míg az idei év során eddig eltelt három negyedévben összesen 191 milliárd forint szerepel a felső eredménysoron. Az előbbi esetben ez 9%-os éves alapon vett emelkedést jelent, míg utóbbi esetében 3,4%-ost. A húzóerőt a kiskereskedelmi üzletág jelentette, itt 16%-os volt a bővülés üteme. Ennek egy része az új cseh működésnek tudható be, hiszen az még nem szerepel a bázisban, de jelentős tényező volt a BYD márka tavaly év végi bevezetése, illetve a főleg japán márkákhoz köthető év eleji importőri kampányok eredménye is látszik. A nagykereskedelmi üzletág jóval visszafogottabb, 3,2%-os bővülést produkált a negyedév során. Azonban az elmúlt kilenc hónapban összesen még mindig 5%-kal a tavalyi szint alatt van a szegmens, ami az első negyedév során tapasztalt magas bázishatás és a tengeri szállítási idők megnövekedésének számlájára írható. Az idei első kilenc hónapban minimális, 0,8%-os csökkenést lehetett tapasztalni a volumenben. Az 5%-os csökkenés többnyire tehát nem a volumen csökkenésével magyarázható, hanem azzal, hogy megváltozott az értékesítés összetétele. A Mobilitási üzletág 6,3 milliárd forintos árbevételt ért el eddig az idei évben, ami 26%-os növekedésnek felel meg, miközben a flottaméret 1,6%-kal csökkent, a bérleti napok száma pedig 3,8%-kal emelkedett.
Bár az árbevétel pozitívan alakult, a működési költségek megugrása negatív fejlemény. A személyi jellegű ráfordítások kilőttek idén, 35%-kal voltak magasabbak a január-szeptember közötti időszakban, mint egy évvel korábban, amely nagyrészt az akvizíciók hatása. A vállalatfelvásárlások következtében jelentősen bővült a munkaerőállomány, de a bérdinamika is a költségek növekedése felé hatott. A szervíz órák számával párhuzamosan emelkedtek meg az anyagjellegű ráfordítások (19,4%), míg az igénybe vett szolgáltatások értéke 30,4%-kal ugrott meg (marketingtevékenység és a Wallis Autómegosztó Zrt. akvizíciójának tranzakciós hatása). A költségek emelkedése nyomás alá helyezte az EBITDA-t. A harmadik negyedéves EBITDA 5 milliárd forintra csökkent a tavalyi év azonos időszakában mért 7,1 milliárd forintról (-29,6%), míg az első három negyedévben 14 milliárd forintot jelentett a vállalat (-19,8%).
A pénzügyi bevételek és ráfordítások összértéke 17,3%-kal csökkent (4 milliárd forintos veszteség), ami a wigo carsharing jarműveihez kapcsolódó finanszírozási volumen tranzakcionális bővülésének és a deviza keresztárfolyamok kedvezőtlen változásának számlájára írható. A július-szeptemberi időszak adózott eredménye 1,3 milliárd forint, ami 51,1%-kal alacsonyabb, mint az egy évvel korábbi, míg az idei első kilenc hónapban 4,7 milliárd forintot jelentettek, ami 54,1%-os visszaesést jelent.
Úgy gondoljuk, hogy a harmadik negyedéves gyenge EBITDA ellenére a szeptemberben felvázolt FCF várakozásunk tartható, így egyelőre nem szükséges módosításokat végrehajtanunk a modellünkön. A gyorsjelentést megelőzően érkezett a bejelentés, miszerint az AutoWallis történetének legnagyobb akvizíciójára készül (MILAN KRÁL HOLDING a.s). A folyamat azonban még korai szakaszban van, a zárásra legkorábban év végén lehet számítani. Azt azonban érdemes kiemelnünk, hogy a sikeres akvizíció megkövetelheti a modellünk frissítését. Addig is fenntartjuk a korábban megfogalmazott vételi ajánlatunkat 223 forintos célárfolyam mellett.
A teljes elemzés ide kattintva érhető el.
A fenti cikk marketingközleménynek minősül, mellyel kapcsolatban ajánljuk olvasóink figyelmébe az itt elérhető jogi tájékoztatót.
Stabil foglalkoztatottság, nagyot csökkenő munkaképes korú népesség mellett
Februárban 4 millió 682 ezer fő volt a foglalkoztatottak száma a 15-74 év közötti munkaképes korú népesség körében, ami lényegében megegyezett az egy évvel korábbival. A gazdaságilag aktívak száma 3,7 ezer fővel nőtt egy hónap alatt és a tavaly ilyenkor…
Tovább dübörög az AutoWallis
Nem hozott nagy meglepetéseket az AutoWallis legutóbbi gyorsjelentése, ugyanakkor kismértékben felül tudta múlni az MBH Befektetési Bank várakozásait a Budapesti Értéktőzsde autós cége. Az árbevétel 26,8%-kal 107,2 milliárd forintra emelkedett a negyedik negyedév során. A tavalyi pénzügyi év során összességében…
Most jön a nagy fordulat Magyarországon?
Az elmúlt két évben a gazdasági növekedés jelentősen elmaradt a kormányzati és a piaci várakozásoktól is, azonban a következő negyedévekben pozitív fordulatot várunk. A növekedés hajtóereje a belső felhasználás, különösen a fogyasztás lehet, míg a beruházások stabilizálódhatnak. A külső kereslet…