Idén január és július között a turisztikai szálláshelyekre érkezett belföldi vendégek száma 2,1, a külföldieké 11%-kal meghaladta az előző év azonos időszakit. A havi adatok alapján júliusban egy érdekes tendencia figyelhető meg: a korábbi hónapoktól eltérően a vendégek száma növekedett, de kevesebb időt töltöttek a szálláshelyeken. Emellett a belföldi vendégek és vendégéjszakák számában is enyhe visszaesés volt tapasztalható, miközben meglepő fordulatként Budapest megelőzte a Balatont mind a belföldi, mind a külföldi vendégek számában. Ebben szerepet játszhatott a júliusban tapasztalható változékony időjárás, illetve az is, hogy sokan csak egy napra ingázhattak Balatonra, miközben Budapesten több nagyobb rendezvény is volt a hónapban. 2025-ben azt várjuk, hogy folytatódik az idegenforgalom növekedési trendje a nemzetközi folyamatokkal összhangban, melyet itthon a reálbérek növekedése, és az egyéb juttatások, mint például az családi adókedvezmény fokozatos megduplázása, két- és háromgyermekes anyák szja-kedvezménye is támogat.

A turizmus meghatározó folyamatai:

  • 2025 júliusában vegyesen teljesített a turizmus szektor: a turisztikai szálláshelyeken 2,5 millió vendég 6,7 millió vendégéjszakát töltött el, viszont a vendégek száma 1,9, a vendégéjszakáké 1,4%-kal alacsonyabb volt az egy évvel korábbinál, amiből látszik, hogy több vendég kevesebb időt töltött a szálláshelyeken.

  • Júliusban a belföldi vendégek száma 0,9, az általuk eltöltött vendégéjszakáké 2,7%-kal kevesebb volt az előző év azonos havinál.

  • Ezzel szemben a külföldi vendégek száma 5,6, az általuk eltöltött vendégéjszakáké 0,5%-kal emelkedett az előző év azonos hónapjához viszonyítva.

Forrás: KSH

  • Az utazások célpontjai alapján a belföldi vendégek száma az előző év azonos hónapjához képest Budapest térségében nőtt a legnagyobb mértékben (7,8%-kal), és Győr–Pannonhalma és a Sopron–Fertő térségben csökkent (9,7%-kal) leginkább. Budapesten 12%-kal nagyobb, a Balatonnál 5,3%-kal kisebb volt a turisztikai szálláshelyekre érkezett belföldi vendégek száma. A külföldi vendégek száma Szeged térségében nőtt a legnagyobb mértékben (16%-kal), és a leginkább (9,2%-kal) pedig Mátra-Bükk térségben csökkent. Budapesten 10%-kal több, a Balatonnál 3,2%-kal kevesebb volt a turisztikai szálláshelyekre érkezett külföldi vendégek száma.

  • Az adatokból meglepő módon az derül ki, hogy júliusban nem a megszokott trend érvényesült: míg a Balatonon csökkent mind a belföldi, mind a külföldi turisták száma, addig Budapesten ennek éppen az ellenkezője zajlott le. Ennek okai közé tartozhat a júliusban tapasztalható változékony időjárás, illetve az is, hogy sokan csak egy napra ingázhattak Balatonra. A budapesti növekedésében szerepet játszhatott, hogy több a nagy szabású rendezvény is volt a hónapban.

  • 2025 első hét hónapjában a 2024 azonos időszakához képest azonban teljesen pozitív az összkép:
    • A turisztikai szálláshelyeken 6,4%-kal több, összesen közel 10,7 millió vendégéjszakát regisztráltak.
    • A belföldi vendégek 2,1%-kal, a külföldiek pedig 11%-kal több vendégéjszakát töltöttek el a turisztikai szálláshelyeken.

Forrás: KSH

  • Az összes bruttó árbevétel 139,9 milliárd forint volt júliusban, ami folyó áron 1,9%-kal több az egy évvel korábbinál.

  • Júliusban csökkentek a Széchenyi Pihenőkártya költései: az előző év azonos hónapjához viszonyítva folyó áron 1,1%-kal kevesebbet, mintegy 7,3 milliárd forintot költöttek a kártyatulajdonosok a turisztikai szálláshelyeken.

  • Az év 7. hónapjában tovább folytatdott a forgalom bővülés a Liszt Ferenc Repülőtéren: 1 846 733  utast regisztráltak, ez a tavalyi hetedik hónap utasszámát 5,5%-kal haladja meg. Eddig az évben majdnem 11 millió utas fordult meg a budapesti reptéren, amely a múlt év azonos időszakához viszonyítva 13%-os növekedést jelent.

Kilátások:

  • Szálláshely szolgáltatás: 2025-ben azt várjuk, hogy folytatódik az idegenforgalom növekedési trendje a nemzetközi folyamatokkal összhangban. Ami az első hét hónap trendjeiből látszik, hogy a külföldi turisták erőteljesebb forgalomnövekedése (+11% év/év) leginkább a főváros idegenforgalmának bővülését mutatja – melyet a nyári időszakban erősítenek az itt koncentrálódó koncert-események -, míg a visszafogottabb belföldi vendég számok (+2% év/év) a vidéki turizmus turizmusra hatnak kedvezőtlenebbül.

  • Rövid távon az eseményturizmus látványos eredményeket hozhat, de mivel ezek szezonálisak, hatásuk csupán rövid ideig tart: megugrik a látogatószám, nő a helyi fogyasztás, és az ország vagy város nemzetközi megjelenése is erősödhet. Ezek az események ideiglenesen élénkítik a helyi gazdaságot, növelik a foglalkoztatást és adóbevételeket generálnak, valamint országmarketing szerepük is van. A szezonális hatások kiegyenlítésével és az arra vonatkozó törekvéssel, hogy az egy-egy eseményre érkező turisták több napot töltsenek az országban stabil, egész éves növekedés érhető el.

  • Az MTÜ szerint, ha ilyen ütemben erősödik a szektor, akkor már 2030 előtt elérhető a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégiában célként kitűzött 20 milliós vendég- és 50 milliós vendégéjszakaszám, valamint a 16%-os GDP-hozzájárulás.

  • Vendéglátás: A vendéglátóipar is növekedni tudott az év első hat hónapjában, így 9%-kal haladta meg a forgalom az előző év hasonló adatát. A vendégéjszakák számának növekedéséből leginkább azok a vendéglátóegységek profitálnak, melyek elősorban a külföldi vendégekre szakosodtak (Budapesten). A fogyasztók árérzékenysége 2025-ben is meghatározó. 2025-ben a minimálbér és a garantált bérminimum emelkedésének kitermelése jelent majd feladatot a szektor számára, de nemcsak a bérek okoznak kihívást, hanem munkaerőhiány is komoly gondot jelent. Másrészről amennyiben a gazdasági környezet kedvezően alakul és a bizalomhiány oldódik, a reálbérek növekedése az éttermek forgalmának bővülését is segítheti idén.

  • A vendéglátóhelyek száma 2020 óta csökkenő trendben van, 2024-ben (eddigi legfrissebb adatok alapján) 51 740 működött, ami 13%-os csökkenést jelent 5 év alatt.

Forrás: KSH

Szabályozói Környezet:

  • Megjelent a Magyar Közlönyben a jogszabálytervezet, amely az új állami Kisfaludy Turisztikai Hitelközpont Zártkörűen Működő Részvénytársaság (KTH Zrt.) működési kereteit teremti meg. A KTH Zrt. kifejezetten csak hitelezésre szakosodott intézmény, mely minden szükséges MNB-engedéllyel rendelkezik a hitelnyújtáshoz, és tulajdonosi joggyakorlóként a Magyar Turisztikai Ügynökség áll mögötte. Ősztől érkeznek az első turisztikai hitelprogramok, amelyekről a Tourinform irodák hálózatán keresztül lesz lehetőség tájékozódni, de itt nem hiteleznek, nem értékesítenek és nem végeznek pénzügyi adminisztrációt, csak a tanácsadásban és az online jelentkezésben tudnak segíteni, amivel tehermentesítik a KTH csatornáit és gyorsítják a kezdeti folyamatokat.
    • A turisztikai térségek fejlesztéséhez nyújtott hitelek a következő célokra vehetők igénybe: ingatlanfejlesztés és -bővítés, eszközfejlesztés és -bővítés, fenntarthatóság fejlesztése, munkaerőproblémák kezelése, készletfenntartás, értékesítés javítása, digitalizáció elősegítése.
    • A hitelek forintalapúak lesznek, futamidejük maximum 5 év lehet, éves kamatuk pedig 3% lesz.
    • A hitel összeg: a KTH Start Hitelprogramok esetében a 10 millió forintot, a KTH Midi Hitelprogramok esetében a 25 millió forintot, a KTH Plusz Hitelprogramok esetében az 100 millió forintot nem haladhatja meg.
    • A tervezet szerint a hitelekhez állami kezességvállalás is kapcsolódik majd, a KTH Zrt. által fizetendő kezességvállalási díj mértéke évi 2,0%.

Készítette: Horti Flóra

JOGI NYILATKOZAT

  1. Jelen kiadványt az MBH Bank Nyrt. (székhely: 1056 Budapest, Váci u.38.; cégjegyzékszám: Fővárosi Törvényszék Cégbírósága, Cg. 01-10-040952; tev. eng. sz.: III/41.005-3/2001.; a Budapesti Értéktőzsde tagja; felügyeleti hatóság: Magyar Nemzeti Bank 1013 Budapest, Krisztina körút. 55. sz.; továbbiakban: a Bank) készítette.
  2. Jelen kiadvány a 2014/65/EU irányelv, és a Bizottság (EU) 2017/565 felhatalmazáson alapuló rendelete alkalmazásában marketingközleménynek minősül. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a jelen kiadvány nem minősül a Bizottság (EU) 2017/565 felhatalmazáson alapuló rendelete szerint a befektetéssel kapcsolatos kutatás követelményeinek megfelelő befektetési elemzésnek. A jelen dokumentumban közölt megállapítások nem objektív és nem független magyarázatot tartalmaznak. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a jelen marketingközleménynek minősülő dokumentum nem a befektetéssel kapcsolatos kutatás függetlenségének előmozdítását célzó jogi követelményeknek megfelelően készült és nem érinti a befektetéssel kapcsolatos kutatás terjesztését, közzétételét megelőző kereskedésre vonatkozó tilalom. A kiadványban foglalt adatok tájékoztató jellegűek, és a jelen tájékoztatás nem teljes körű.
  3. A jelen kiadványban szereplő információk nem minősülnek vételi vagy eladási ajánlatnak, sem befektetési tanácsadásnak, sem befektetésre, jegyzésre, szerződéskötésre vagy kötelezettségvállalásra történő ösztönzésnek, felhívásnak, ajánlattételnek, továbbá nem minősül adótanácsadásnak. A tájékoztatás nem teljes körű, a kiadványban foglalt adatok tájékoztató jellegűek. A kiadvány nem minősül befektetési tanácsadásnak, abban az esetben sem, ha a dokumentum bármely része egyes pénzügyi eszköz vonatkozásában annak lehetséges árfolyam-, hozam-alakulásával kapcsolatos ismertetést tartalmaz. Jelen dokumentum nem veszi figyelembe az egyes befektetők egyedi igényeit, körülményeit és céljait, így személyre szóló ajánlás hiányában nem minősül befektetési tanácsadásnak.
    A Bank kizárja a felelősségét a kiadványban foglaltak esetleges befektetési döntésként való felhasználásáért, a konkrét egyedi befektetési döntésekért, az ebből eredő következményekért, így nem vállal felelősséget a befektető ezen kiadványban foglaltak alapján hozott döntései következtében, vagy őt azzal bármilyen egyéb összefüggésben érő esetleges károkért, veszteségekért.
  4. A kiadványban szereplő információk hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, azonban az információk valódiságáról, pontosságáról, helytállóságáról és teljességéről a Bank biztosítékot nem kapott, ezért a dokumentumban leírtak teljességével és pontosságával kapcsolatban sem a dokumentum készítői, sem a Bank felelősséget nem vállalnak. A kiadványban megjelölt tartalmak és vélemények a kiadványt készítő szakembereknek, a kiadvány elkészítésének időpontjában fennálló piaci körülmények alapján kialakított, megítélését tükrözik, amelyek újabb információk, a piaci viszonyok, gazdasági körülmények változása esetén külön értesítés és figyelmeztetés nélkül megváltozhatnak. A Bank fenntartja a jogot, hogy a jövőben előzetes értesítés nélkül módosítsa a jelen dokumentumban foglalt megállapításokat.
  5. Az árfolyamok, hozamok, egyéb adatok múltbeli alakulásából nem lehetséges a jövőbeni árfolyamokra, hozamra, illetőleg teljesítményre vonatkozó egyértelmű és megbízható következtetéseket levonni. A befektetőknek önállóan (vagy független szakértő igénybevételével) kell felmérniük és megérteniük az egyes pénzügyi eszközök és befektetési szolgáltatások lényegét, valamint kockázatait. Javasoljuk, hogy a befektetők a befektetésre vonatkozó döntés meghozatala előtt az adott pénzügyi eszközre és a befektetési szolgáltatásra vonatkozó üzletszabályzatot, tájékoztatót, egyéb szerződéses feltételeket, hirdetményeket, kondíciós listát figyelmesen olvassák el, mert csak ezen dokumentumok és információk ismeretében dönthető el, hogy a befektetés összhangban áll-e a befektető kockázattűrő képességével és befektetési céljaival, továbbá körültekintően mérlegelje befektetése tárgyát, kockázatait, a díjakat, költségeket és a befektetésekből származó esetleges veszteségeket, károkat! Javasoljuk továbbá, hogy tájékozódjon a termékkel, befektetéssel kapcsolatos adójogi és egyéb jogszabályokról, valamint a befektetésre vonatkozó döntésének meghozatalát megelőzően forduljon munkatársainkhoz, vagy keresse fel banki tanácsadóját!
    További tájékoztatás elérhető a Bank fiókjaiban, valamint az mbhbank.hu honlapon.
  6. A Bank jogosult a kiadványban szereplő eszközök vonatkozásában árjegyzési, egyéb befektetési szolgáltatási tevékenységet vagy kiegészítő szolgáltatást nyújtani.
    A Bank továbbra is jogosult jóhiszeműen és a piacképzés szokásos módja szerint a jelen dokumentumban szereplő pénzügyi eszközök vonatkozásában kereskedésre, ügyletkötésekre vagy kereskedésre árjegyzőként az árjegyzés szokásos menete szerint, valamint egyéb befektetési tevékenységet vagy kiegészítő szolgáltatást, illetve egyéb pénzügyi vagy kiegészítő pénzügyi szolgáltatást nyújtani a kibocsátónak és egyéb személyeknek.
  7. A Bank rendelkezik a befektetési szolgáltatási tevékenységekkel kapcsolatosan potenciálisan felmerülő összeférhetetlenségi helyzetek leírására, illetve az ilyen helyzetek kezelésére vonatkozó Összeférhetetlenségi Politikával, illetve a bank-és értékpapírtitoknak minősülő adatok kezelésére és átadására vonatkozó belső szabályzattal.
  8. Jelen kiadvány a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény szerinti védelem alatt áll, ezért kizárólag a Bank előzetes írásbeli engedélyével lehet azt többszörözni, terjeszteni, egyéb módon nyilvánosságra hozni, valamint felhasználni. A Bank valamennyi szerzői jogon alapuló jogát fenntartja.
  9. Ezt az üzenetet azért kapta, mert korábban feliratkozott hírlevelünkre vagy hozzájárult ahhoz, hogy Önt a Bank marketingcélú üzenetekkel megkeresse. Amennyiben a továbbiakban nem kíván tájékoztatást kapni az MBH Banktól, megadott hozzájárulását bármikor ingyenesen visszavonhatja. A vonatkozó adatkezelésekről, illetve az Önt megillető jogokról, azok gyakorlásának módjáról, valamint a jogorvoslati lehetőségekről további tájékoztatást az mbhbank.hu honlapon található adatvédelmi irányelvekben, illetve az Adatkezelési Tájékoztatóban, valamint a 06 80 333 660-as zöld számon kaphat. Amennyiben nem kíván a továbbiakban híreket, üzleti ajánlatokat kapni, hozzájárulását bármikor ingyenesen visszavonhatja a telebankar@mbhbank.hu e-mail címen, illetőleg a 06 80 333 660-as zöld számon. Hozzájárulását visszavonhatja postai úton is az MBH Bank Nyrt., 1134 Budapest, Kassák Lajos u. 16-18. címére küldött nyilatkozatával, amelyen kérjük, hogy jól olvashatóan tüntesse föl nevét, lakcímét és azt, hogy a közvetlen üzletszerzési célú (direkt marketing) megkeresések tiltását kéri.
    Az adatkezelésre vonatkozó tájékoztatás és az adatkezelési irányelvek elérhető a bankfiókokban és az mbhbank.hu honlapon.
  10. A jelen kiadvány a kiadása időpontjában érvényes.
    A kiadvány elkészítésének időpontja: 2025. 09. 03. 08:30