Az e-közigazgatás, más néven e-kormányzat, mint a modern kor zöld átállást kísérő kulcskomponense egyre nagyobb mértékben írja át az egyes nemzetállamok korábban bevett, az online ügyintézés térhódítása előtt irányadó gyakorlatait. Ennek fényében érdemes górcső alá venni, hogy a dinamikusan terjedő elméleti és gyakorlati megoldások miként hatnak a bankszektor mindennapi működésére, azaz a banki tevékenységek során milyen technológiai és ügyfélközpontú, támogató intézkedések ismerhetők fel.

Rövid kivonatként megfogalmazható, hogy az előbbi körbe beletartoznak azon digitális technológiák és vállalatirányítási megoldások, melyek a hatékonyság és elkötelezettség fokozását célozzák. Ezek mögé betekintve – a teljesség igénye nélkül – néhány területet érdemes külön is nevesíteni.

Az online banki szolgáltatások segítségével az ügyfelek a helyszín és időpont tekintetében is rugalmasan és jobb hozzáférhetőség mellett vehetik igénybe a banki funkciókat, mint például az átutalások, kérelmek és egyéb, számlavezetéshez kapcsolódó ügyintézés lebonyolítását. Az előbbiek során szerzett pozitív tapasztalatok fokozzák az általános ügyfélelégedettséget, melyet a nap teljes egészében elérhető chat-szolgáltatások, illetve a közösségi média-platformokon történő információátadás tovább emel. Annak érdekében, hogy az online térben történő navigáció hatékony lehessen, számos bank digitális írástudást kialakító és fejlesztő oktatási programokat valósít meg. Ezen készség segítségével az ügyfelek biztonsága és adatvédelme is komoly támogatást kap mind az ügyfél-felkészítés, mind az aktív banki adatvédelmi intézkedések foganatosítása által.

A bank, mint vállalat működése szempontjából az e-kormányzati keretrendszerek a jelentéstételi folyamatok egyszerűsítésével és a működési biztonság biztosításával mozdítják elő a szabályozási előírások teljesítését. A kockázatkezelés egy terület, mely ugyancsak aktív haszonélvezője az e-kormányzati kezdeményezéseknek; a bankok nagy adathalmazokon alapuló elemzések révén javítják a döntéshozatal minőségét számos területeken, mint például a hitelbírálat és a csalások felderítése. A modern online és digitális apparátus kiépítése nyomán a bankok számára megnyílik a lehetőség, hogy a megfelelő humán és infrastrukturális keretekre alapozva fintech vállalatokkal is összefonódhatnak, mely együttműködés egyrészről a partner vállalat által nyújtott szolgáltatások banki termékek általi támogatását, másrészről a fintech cég által megvalósított technológiák adaptációját is eredményezheti.

Az előbbiek alátámasztják, hogy az egyes szektorokban alkalmazott online és digitális megoldások egyéb területeken történő alkalmazása új távlatokat nyit meg a vállalatok zöld átállás felé vezető útján. Ez alapján a kapcsolódó e-kormányzati intézkedések bankszektor általi integrációja egy igazoltan hatékony irányvonal, pozitív visszacsatolási mechanizmusok révén mind a bankok vállalati stabilitását, mind az ügyfelek bizalmának és biztonságának szintjét képes érdemben fokozni.

Felhasznált irodalom

Alansari, Y., Musleh Al-Sartawi, A.M.A. (2021) IT governance and E-banking in GCC listed banks. Procedia Computer Science 183, 844–848.

Cuadrado-Ballesteros, B., Santis, S., Bisogno, M. (2022) Public-sector Financial Management and E-government: The Role Played by Accounting Systems. International Journal of Public Administration 46(8), 605–619.

Mohammad Ebrahimzadeh Sepasgozar, F., Ramzani, U., Ebrahimzadeh, S., Sargolzae, S., Sepasgozar, S. (2020) Technology Acceptance in e-Governance: A Case of a Finance Organization. Journal of Risk and Financial Management 13(7), 138.