Mind az egyszerű magyar vásárlók, mind a szakértők egyetértenek abban, hogy a régi, akár két évvel ezelőtt tapasztalt árak már soha nem fognak visszatérni. Arra kell tehát berendezkedni, hogyha csökkenni nem is, de talán a 2023-as év második felére látványosan zsugorodni fog legalább a drágulás mértéke, igaz tenni fogja mindezt brutálisan magas bázisról.

A cikk a Pénzcentrum.hu oldalán jelent meg először.

Aminek viszont most úgy néz ki, hogy örülhetnek a magyarok, azaz hogy az év végére a kenyerek, illetve egyes tejtermékek árcédulája százalékosan akár két számjegyű csökkenést is mutathat a mostani horrorhoz képest. Legújabb videójában a CashTag, a Pénzcentrum vlogja az utca emberét és szakértőket is kérdezett, előbbieket hogy mit szólnak a most kialakult helyzethez, utóbbiakat arról, mire számíthatunk valójában az év előrehaladtával.

Az utóbbi egy hónapban a kiskereskedelmi láncok nem győztek egymás hosszabb távú akcióra ráígérgetni. A szemfüles vásárlóknak azonban hamar feltűnhetett, hogy a nemegyszer 20 vagy annál is magasabb tartós árleszállítások csak a termékek egy nagyon szűk szegmensét érintették. Ezzel párhuzamosan az éves inflációs adatok is hanyatlásnak indultak, nem szabad persze elfelejteni, hogy tették mindezt már óriási bázisról.

Most ott tartunk, hogy bizonyos alapvető élelmiszerek terén mintha csökkenne a fojtogató drágulás mértéke, de azért ugrásszerű, a termékek széles skáláját érintő árcsökkenésről nem lehet beszámolni. És ha hihetünk a szakértői előrejelzéseknek ez nem is nagyon fog már bekövetkezni Magyarországon. Az okok természetesen, mint mindig, most is szerteágazóak – de a legnagyobb kérdés az, mindebből mit érzékelnek a vásárlók?

Legfrissebb videójában a CashTag többek között azt kérdezte az éppen bevásárolni induló vagy azzal végző járókelőktől: ők mennyire érzékelik azt, hogy a termékek olcsóbbak lettek a magyar boltokban? Ezen túlmenően pedig szakértőket is megszólaltattunk, mondják el, mire számíthatunk a 2023-as év második felében élelmiszerárfronton, illetve hogy világítsák meg, mi vezetett odáig, hogy az utóbbi egy hónapban a pékáruk, a sajtok és egyéb tejtermékek ára is érezhetően lecsökkent.

A CashTag az élelmiszerár alakulásáról szóló videója,
járókelők és szakértők is megszólalnak.

Drágaság van, tej nincs

Az éppen vásárló magyarok közül volt, aki arról panaszkodott, hogy az árstoppos tejből már megint nem kapott, és összességében óriási drágaság van. Egy másik járókelő szerint ő nem igazán érzékeli az árcsökkenést, bár akciós táblák vannak a boltokban, ezek szerint ő jellemzően nem az érintett termékekből vásárol.

Volt, aki megjegyezte, bizonyos pékáruk, de akár húsvét után a tojás vagy éppen a tejtermékek ára csökkent. Legalábbis ahhoz képest, amilyen magasan tavaly ősszel jártak, mindenképp. Abban viszont szinte az összes videóban szereplő vásárló egyetértett, hogy kizártnak tartják, hogy a termékek régi árai visszatérjenek Magyarországon. Tehát, ami 2022 előtt volt, az örökre elmúlt.

A bolti akciók mustrája talán még soha nem volt olyan fontos, mint most. A Pénzcentrum Akciók oldalán az összes hazai áruházlánc újságját eléred! Lapozgasd őket, hogy megtaláld, hol a legolcsóbb most a kenyér, a tej, a trappista vagy a banán!

Mit mondanak a szakértők?

A videóban Héjja Csaba, a Magyar Bankholding szenior agrárelemzője kifejtette, valóban érezni most, hogy például bizonyos péksütemények, a kenyér áraival kapcsolatban, hogy azokért általánosságban kevesebbet kell fizetni, mint 2-3 hónappal ezelőtt. Ennek az egyik oka az, hogy 2022 október-november óta 40-60 százalékkal csökkent például a gabona világpiaci ára, ezt pedig az időhatás miatt, most érzékelhetik a vásárlók.

Ezzel együtt egyfajta túlkínálat is jellemzi most a piacot, aminek az az oka, hogy csökken a kiskereskedelmi fogyasztás volumene, ennek következtében több az eladásra kínált termék, ami csökkenheti az árakat. A szakértő beszélt arról is, hogy a vásárlók a drágulás miatt elkezdtek lefelé vásárolni, így bizonyos termékekből felhalmozódtak készletek, amiket még akár veszteséggel is megéri kiakciózniuk a boltoknak annál, minthogy a nyakukon maradjon.

„Az, ami az emlékezetekben még viszonylag frissen él, hogy a kenyér 400 forint, ilyen már biztosan nem lesz többé. Az viszont könnyen elképzelhető, akár a pékáruk vagy a tejtermékek kapcsán, hogy az év végére százalékosan akár két számjegyű árcsökkenést is tapasztalhatunk a mostani árakhoz képest.”

– emelte ki Héjja Csaba.

A CashTag friss videójában Braunmüller Lajos, a Potfolio csoport szerkesztője is beszélt a mostanában tapasztalható kiskereskedelmi akciókról, illetve arról, mire számíthatunk az év második felében élelmiszerárfronton. A szakértő szerint sok vásárlónak eshet most nagyon jól néhány nagyobb akció, de generális csökkenést nem vár az elemző.

Sőt, összességében árcsökkenésre sem számít, legfeljebb arra, hogy az áremelkedés üteme lassulni fog az év második felére. De vélekedése szerint az élelmiszerek érdemben nem lesznek olcsóbbak. Braunmüller Lajos beszélt arról is, hogy az élelmiszer feldolgozók présbe kerültek a gyártók és a kiskereskedelmi szereplők között, így ők igen nehezen tudják érvényesíteni költségnövekedésüket, pedig azokból nekik is akad bőven.

A Portfolio szakértője szerint már csak ezért sem valószínű, hogy az árak széles skálán mozogva csökkennének az év vége felé. Az is elképzelhető ráadásul, hogy bizonyos termékek esetében maga a drágulás ütemese sem fog megállni.

Az infláció még mindig nagyon szorít

Bár a legfrissebb inflációs adatok azt mutatják, hogy 2023-ban éves szinten elérhettük az infláció csúcsát (akkor az 25,7 százalékos volt országosan átlagosan), márciusra ez mindössze 25,2 százalékkal csökkent, szintén éves alapon. Ez pedig így igazán lassú csökkenésnek mondható. Igaz, a tavalyi évben a harmadik, negyedik negyedévre lett igazán horrorisztikus az áremelkedés mértéke, szóval a bázishatást figyelembe véve ténylegesen várható, hogy 2023 második felére a most látottaknál jobb legyen a helyzet.

Azt azonban akkor sem szabad majd elfelejteni, hogy már egy nagyon magas megnövekedett árhoz képest fogunk még mindig további drágulást látni. Ami azért érinthet igazán mélyen milliónyi magyart, mert idén márciusban az élelmiszerek ára átlagosan még mindig 42,6 százalékkal magasabb volt, mint 2022 márciusában. De például a tojás, a tejtermékek ára átlagosan több mint 70 (!) százalékkal magasabb a vizsgált időszakon, de a vaj és vajkrémek, a kenyér, az édesipari lisztesáru, a sajtok átlagára is több mint 60 (!) százalékkal magasabb most, mint egy évvel ezelőtt.

Ha mindez nem volna elég, érdemes azt is megjegyezni, hogy az árak óriási mértékű emelkedését a hazai bérek nem tudták lekövetni. Egészen pontosan a KSH januári jelentése szerint a reálkereset 7,6 százalékkal csökkent. Ez azt jelenti, hogy a bérből, fizetésből érő magyarok gyakorlatilag ennyivel kevesebb terméket, szolgáltatást tudnak maguknak megvásárolni idén, mint tavaly. A reálkeresetek ilyen mértékű csökkenése pedig egyértelmű jele annak, hogy a brutális drágulás mennyire sok pénzt is vesz ki a magyarok zsebéből.

Öröm az ürümben, hogy szakértők szerint az év második felében talán már a reálkeresetek is újra növekedésnek indulhatnak, de még ezzel együtt is nagyon nehezen lehet majd elfelejteni a 2022-2023-as év viszontagságait.

A cikk a Pénzcentrum.hu oldalán jelent meg először.

img

Már több élelmiszer is olcsóbb, mint egy évvel korábban – MBH Bank: komoly fordulat az élelmiszerárakban

Komoly fordulat mutatkozott az élelmiszerárakban 2023 októberében az MBH Bank Agrár- és Élelmiszeripari Üzletágának elemzői szerint. „Úgy tűnik, elmaradt a kereskedelemben szokásosnak tartott negyedéves áremelés, sőt, több élelmiszer árában csökkenés következett be, nemcsak havi, hanem immár éves alapon is. Vannak…

img

„Ne ringassuk magunkat a biztonság hamis illúziójába!” – Interjú Báthori Krisztiánnal

Az adathalászat, vagyis az ügyfelek megtévesztésére épülő online csalás mára globálisan a drogkereskedelemmel összemérhető bűnelkövetési formává vált. „A kiberbűnözésnek szó szerint bárki áldozatává válhat, ezért különösen fontos, hogy banki dolgozóként edukáljuk a környezetünket, és próbáljunk jó példát mutatni a tudatos…