Nem bízzák a véletlenre a nyaralást a magyarok
A magyar lakosság háromnegyedének már a jó idő beköszönte előtt volt utazási terve az idei évre és azt is előre tudják, miből fizetik a nyaralást – derült ki az MBH Bank legfrissebb reprezentatív kutatásából, amely a magyar lakosság üdülési és az ahhoz kapcsolódó pénzköltési szokásait vizsgálta. A nyaralók jellemzően már 3-6 hónappal az utazás előtt, előre lefoglalják a szállást, és pénzügyileg is tudatosan készülnek az utazásra. A legtöbben megtakarításaikból bankkártya és készpénz segítségével fedezik a kiadásokat, de egyre elterjedtebbek az újabb fizetési módokat kínáló okos eszközök, például a mobiltelefon és az okosóra. Az utazók 40 százaléka a fenntarthatóságra is figyelmet fordít a nyaralás tervezésekor.
Az MBH Bank az idei évben is reprezentatív kutatást végzett a magyar lakosság körében, amelyben az üdülési és az azzal járó pénzköltési szokásokat vizsgálta. Kiderült, hogy a megkérdezettek több mint háromnegyede tervez utazást idén, ehhez pedig a legtöbben a nyári időszakot – elsősorban július és augusztus hónapokat – választják. A válaszadók több mint fele belföldi helyszínen nyaral, külföldre 47 százalék tervez utazni.
A lakosság nagy része gondosan megtervezi a nyaralást
Az idei évben a lakosság több mint háromnegyede (79%) döntött a nyári üdülés mellett, akik már azt is tudják, hova fognak elutazni a következő hónapokban. Sokakra jellemző az előrelátás, hiszen a megkérdezettek 36 százaléka már három-hat hónappal az utazás előtt lefoglalja a szállást. Ebben az időszakban ugyanis kedvezőbb áron foglalhatnak szobát a kiszemelt vendéglátóhelyen, vagy vásárolhatnak repülőjegyet, így szűkebb keretek közé szoríthatják a kikapcsolódással járó költségeket.
A magyar lakosság idén 15 százalékkal többet tervez utazásra fordítani, mint tavaly; 2023-ban mintegy 402 ezer forintot költöttek az üdülésre, míg az idei évben az utazásra szánt összeg körülbelül 460 ezer forintot tesz ki háztartásonként. A válaszadók jelentős része az utazást megelőző időszakban tudatosan spórol annak érdekében, hogy elutazhasson: a lakosság mintegy háromnegyede (80%) megtakarításból finanszírozza az utazást. A legtöbben bankkártyát és készpénzt használnak a fizetéskor, de a hagyományos fizetési módok mellett a mobiltelefon, illetve az okosóra használata is egyre népszerűbb megoldásnak számít. A válaszadók 48 százaléka rendszeresen használja ezeket az eszközöket, akiknek nagyrésze az utazás során sem fizet másképp, 30 százalékuk azonban külföldön nem szokott az okos eszközök bevonásával fizetni. A külföldi utazások alkalmával sokakra jellemző, hogy utazás előtt már korábban figyelik az árfolyamot, hogy kedvező pillanatban válthassanak pénzt.
„A nyaralási szokásokról szóló kutatással célunk, hogy minél jobban megismerjük ügyfeleink igényeit, amelyhez igazodva színes termékpalettánkkal személyre szabottan segíthetjük őket céljaik megvalósításában. Az eredményekből jól látszik, hogy az emberek szeretnek előre tervezni és félretenni utazásaikra. Ebben nyújthatnak segítséget a rendszeres megtakarítási termékeink, amelyek nemcsak a váratlan helyzetekre jelenthetnek megoldást, hanem általuk ügyfeleink könnyebben megvalósíthatják rövid és hosszabb távú céljaikat, legyen akár az egy nyaralás. A megtakarítási forma rugalmasságából adódóan az ügyfelek határozhatják meg, hogy mekkora összeget kívánnak rendszeresen félretenni, amit aztán automatikusan tudnak kamatoztatni lekötési idő nélkül, vagyis bármikor hozzáférhetnek a megtakarításhoz”
– mondta el Nyitrai Győző, az MBH Befektetési Bank üzlet- és termékfejlesztésért felelős vezérigazgató-helyettese.
A válaszadók közel harmada az utazási költségeinek fedezésére SZÉP-kártyáját is igénybe veszi, sokan azonban nem tudják, hogy az Egészségpénztárban félretett pénz is hasznosítható a nyaralás kiadásainak csökkentésére.
„Az utazni vágyók számára is jó lehetőség az egészségpénztári megtakarítás, mivel a 20 százalékos adójóváírás lehetőségének és az egyedi szolgáltatói kedvezményeknek köszönhetően ezzel számos, a nyaraláshoz kapcsolódó kellék és szolgáltatás ára is költséghatékonyan fedezhető. Egészségpénztári számlával akár az egész család kiadásai csökkenthetők, mivel az utazáshoz nélkülözhetetlen termékek, többek között számos naptej, napszemüvegek, az útipatika kellékei (vitaminok, gyógyszerek, kötszerek, fertőtlenítők), sőt védőoltások és szükség esetén orvosi vizsgálatok is fizethetők a terhére”
– mondta el Dr. Horváth Zsófia, az MBH Gondoskodás Egészségpénztár értékesítési- és marketing vezetője.
A válaszadók 62 százalékával az alapos tervezés ellenére is előfordult már, hogy több pénzt költött el az utazás során, mint amennyit szeretett volna. A 27-35 év közötti fiatalok elsősorban szórakozási célokra, míg a 36-44 éves korcsoportba tartozók főképp étkezésre költöttek el a kívántnál magasabb összegeket.
Az MBH Bank kutatási eredményeiből az is kiderült, hogy az üdülők nem csak a tervezés, hanem a környezetük szempontjából is tudatosak, és a kikapcsolódás alkalmával igyekeznek odafigyelni a fenntarthatóságra. A megkérdezettek 40 százaléka nyilatkozott úgy, hogy fontos számára a környezet megóvása, ennek érdekében például takarékoskodnak az energiával a szálláshelyeken, újratölthető kulacsot használnak az egyszer használatos műanyag palackok helyett, mellőzik a napi törölközőcserét, és a fenntarthatóság befolyásolja a szolgáltatók megválasztását is.
A fenti cikk marketingközleménynek minősül, mellyel kapcsolatban ajánljuk olvasóink figyelmébe az itt elérhető jogi tájékoztatót.
Kiugró eredmény a turizmusban – Ágazati Kitekintő
Kiemelkedő eredményt hozott a nyár utolsó hónapja a turizmusban: 11%-kal több vendéget és 3,6 százalékkal több vendégéjszakát könyveltek el az egy évvel korábbihoz képest a turisztikai szálláshelyek 2024 augusztusában. Az első nyolc hónap alapján is pozitív az ágazat teljesítménye, mivel…
Megtört a munkanélküliség csökkenő trendje június-augusztus között
A munkaerőpiaci trendet mutató háromhavi időszakban, június-augusztus átlagában, a 15-74 év közötti munkanépes korú népesség körében a foglalkoztatottak száma 4 millió 752 ezer fő volt, 31 ezer fővel több, mint egy évvel korábban.
Továbbra is gyenge teljesítményt nyújt a logisztika
2024 második negyedévében tavalyhoz képest csökkent a szállított áru tömege, a mostani az elmúlt évtized leggyengébb második negyedéve, 15,8%-kal elmaradva a járvány előtti szinttől. Az elkövetkező időszakban inkább a belföldi fuvarpiacon számítunk némi élénkülésre.