Előző cikkünkben feltártuk, hogy a szektor kollektív felhasználóbázisa mostanra kisebb ütemben bővül, a pandémia miatti bezártság megszűnt, és még a legintenzívebb felhasználóknál sem nő az online töltött idő. Napjainkban, egy egészen új vonalat képviselve, megjelentek a rövid, AI által generált videókat kínáló alkalmazások, például az OpenAI által fejlesztett Sora, melyet csak a megjelenése óta az elmúlt pár héten 4 millióan töltöttek le.
Miben különbözik mindenkitől a Reddit?
A Reddit közösségek hálózataként működik. A vállalat egy olyan közösségi platformot kínál, ahol bárki csatlakozhat egy közösséghez (subreddit), hogy tanuljon másoktól, valódi beszélgetésekben vegyen részt (threads), felfedezze a szenvedélyeit, új hobbikat kutasson, árukat és szolgáltatásokat cseréljen, híreket kapjon stb.
A cég nem fiatal, de az IPO-ja óta a növekedése felgyorsult, és idén a legfrissebb negyedéves jelentésében 20%-kal magasabb DAU számokat közölt. Az idei teljes évre pedig összesen 120 millió DAU-t tűzött ki a vállalat célként, melyet az eddigi növekedési pályából ítélve nagy eséllyel túl is léphet.
Természetesen részvényelemzési szemszögből az IPO óta érdemes foglalkozni a vállalattal, ugyanakkor az időben még visszamenve egészen hosszú növekedési trendről beszélhetünk. 2020 óta a cég több, mint megkétszerezte a naponta aktív felhasználóinak számát, (kb. 50-ről 100 millióra). Ez a szektorban nagyon gyors változásnak számít, melyet egyedül a Meta Platforms volt képes felülmúlni korábban.
(DAU -Daily Active Uniques, vagyis naponta aktív felhasználók, a Reddit preferált mérőszáma)
Milyen tényezők állnak tehát a növekedés mögött, és fenntartható-e ez a tempó?
A platform kifejezetten erős felhasználóbázis-bővülést tapasztalt 2023 közepétől a Google keresőmotorjából beáramló megtekintéseknek köszönhetően. 2024-ben pedig hivatalosan is megállapodott a két cég, hogy a Google Search hatékonyabban megjelenítse a Reddit thread-eket, és azok használhatóak is legyenek rákattintáskor. Ettől az évtől a Google algoritmusa jóval előrébb sorolja a Reddit beszélgetéseit, ezáltal átlagosan a 68. helyről az 5.-re kerültek a bejegyzések. Ez azért fontos, mert a Reddit kevésbé ismert platform, így pedig minden egyes alkalommal, amikor valamilyen témára rákeresünk a Google keresőjében,megtalálhatjuk az azzal foglalkozó Reddit thread-et.
2024 májusában pedig még egy fontos partneri szerződést kötött a cég és az OpenAI. A megállapodás három elemből áll, de a legfontosabb része, hogy mivel a Large Language Modellek (LLM, mint például a ChatGPT), sok esetben a Reddit beszélgetéseiből merítenek válaszaikhoz, így hivatalosan is hivatkozhatnak a bejegyzésekre. Tehát a Reddit szimbiózist alkot az LLM-ekkel, melyek számára tudásbázisként funkcionál emberi beszélgetésekből. Illetve szerződés második elemében megállapodtak, hogy a modellek fejlesztésekor használható a platform, hiszen rendkívül értékes tanulási forrás arra, hogyan beszélgetnek a valódi emberek.
És hogy a Reddit mit kap cserébe?
Folyamatos megjelenítést a chatbotok válaszaiban, ezáltal pedig újabb és újabb felhasználókat, illetve éves „bérleti jogot”,a Gemini (Alphabet) és ChatGPT (OpenAI) tanítása után. A passzív bevétel nem szignifikáns (erre később még visszatérünk), viszont a keresési és ChatGPT válaszok kombinációja egyértelműen a 2024 évi nagy felhasználóbázis növekedés katalizátora lehetett.
Továbbá fontos megemlíteni egy új funkciót, amely hamarosan nagy potenciális hátszéllé válhat, az Answers-t. Ez a Reddit saját AI alapú keresőmotorja, mely jelenleg „beta” verzióban fut, ugyanakkor idén kiadja a vállalat beintegrálva a platform aktuális keresőmotorjába, mely eddigi eredményei alapján szignifikáns DAU és ARPU növekedést hozhat.
ARPU vs. DAU
A felhasználószám emelkedése fontos, hiszem minél több a felhasználó, annál több megtekintést kapnak a hirdetések (Ad impresssion),ugyanakkor annál nehezebb az ARPU növelése is, vagyis, hogy mennyi pénzt keres a vállalat felhasználóként. Ha nő a felhasználók száma, többfelé oszlik bevétel. Ezért az a vállalat érhet el magas árbevétel növekedést, amely bővíti a felhasználóbázisát, és egyszerre javítja az ARPU mutatóját is.
Megvizsgálva a Reddit számait negyedévről-negyedévre, átlagosan nagyjából 7%-kal nőtt az ARPU és a DAU is, amely kifejezetten magas. Jól látható, hogy 2023 közepétől nagyon megindult a DAU növekedés és ez többek között a korábban említett partnerszerződéseknek tudható be. 2024 második felében pedig az ARPU kezdett igazán javulni, amely már teljesen a Reddit fejlesztéseinek köszönhető. A platform sok változtatást kezdeményezett ekkor, melyek a hirdetések sikerességét célozták meg. A hirdető cégek magasabb sikerrel hirdetnek, több hirdetési megoldás közül választhatnak és sikeresebben érnek el potenciális vásárlókat.
Valószínűsíthetjük, hogy nem véletlenül emelkedett négyszeresére az árfolyam az IPO óta. Az ARPU folyamatos növelése kombinálva egy konstans felhasználóbővüléssel, lehetővé tette, hogy a cég árbevétele hatalmas növekedést érjen el. Ugyanakkor van még tér az emelkedésre: a Meta Platforms az utolsó negyedévében 14,5 dollárt keresett felhasználónkként, a Reddit „csak” 5,04-et.
Bővülő felhasználóbázis, LLM modellek, Több, mint 100 000 subreddit. De hogyan keres pénzt a vállalat mindezen?
Megvizsgálva, a platform árbevétele három forrásból keletkezik: a fő csoport a hirdetésekből befolyó bevétel, a másik kettőre, pedig a vállalat egyéb bevételként hivatkozik. Ez a második rész pedig még ketté bomlik: data licensing-re, amely a korábban említett LLM-ek „bérleti díja”, illetve subscription service-re, mely egyes fizetős funkciók utáni bevétel.
A legutóbbi (2025 Q3) negyedéves jelentésében láthatjuk, hogy a hirdetési bevétel 93%-ot, míg az egyéb bevételek csak 7%-ot képviseltek. Ez a feloszlás egyébként nem szokatlan a szektorban, a Meta Platforms bevételének 97,7%-át a hirdetések jelentik. Viszont az is megállapítható, hogy míg a részvény árfolyamemelkedésének fő katalizátora a 2024 májusában az Open AI-al kötött data licensing szerződés volt, illetve korábban a Google Gemini-vel, ez egyelőre jelentős mértékben nem járul hozzá a bevételhez dollárokban.
A hirdetésekből befolyó bevétel továbbra is a növekedés fő hajtómotorja, és a Reddit munkájának köszönhetően az elmúlt két negyedévben 83% majd a legutolsóban 74%-kal volt magasabban, mint egy évvel ezelőtt. Különösen érdekes a nemzetközi bevétel növekedése, amely kb. 10%-kal nő gyorsabban, mint az amerikai. Mindez a Reddit újonnan bevezetett többnyelvűségének köszönhető, melyet AI általi fordítás tesz lehetővé, jelenleg 31 nyelven. Fontos kiemelni azonban, hogy továbbra is Amerika adja a teljes árbevétel több, mint 80%-át.
A költségoldalra térve pedig megnyugtató a helyzet. A vállalat profitábilis, és a tőkeberuházások (Capex) az utolsó negyedévben csupán a bevétel kevesebb, mint 5%-át vitte el, szemben a Meta Platforms hatalmas költekezésével. Ellenben a nettó eredmény 163 millió dollárra nőtt, melynek 28%-át tette ki a profit. A jövedelmezőségi mutatókat tekintve a vállalat elérte az IPO során kitűzött célját, és az elmúlt negyedévben 40%-os EBITDA-marzsot ért el. A bruttó árrése, így már öt egymást követő negyedévben meghaladta a 90%-ot.
Hogyan tovább, illetve érdemes lehet-e befektetni a vállalat részvényébe most?
A Reddit jelenleg jó helyzetben van, ez pedig látszik a részvényén is. A papír 45 dolláros kibocsátási árfolyamáról már 200 körül jár, és korábban a 2025 Q2-es jelentése utáni hetekben majdnem 300 dollárig emelkedett az árfolyam. Most már a cég nem tekinthető olcsónak, 115-ös P/E rátával forog, és az előző negyedév kiváló eredményei utáni emelkedés gyorsan megtorpanni látszik, folytatva a lefele oldalazó mozgását. A közeljövőben a 180 majd 160 dolláros támasz jelenthet kezdeti pontot ahhoz, hogy a részvény fordulhasson, amely egy kedvező jelzés lehet az emelkedő trend folytatását illetően, feltéve, ha az negyedévek továbbra is jól sikerülnek.
A vállalat körül sok zaj van, részvénye nagyon volatilis, és a Google által generált felhasználóbázis bővülés lehet, hogy egyszeri tényező, amely fontos kockázat. Abban az esetben, ha a kereső algoritmusa változna, nem feltétlen nőne ilyen ütemben tovább a DAU szám. Ennek ellenére a piac magabiztos a vállalat jövőjét illetően, és az elemzőházak célárjai az egekbe vannak (300 dolláron a konszenzus).
Befektetési szempontból ugyanakkor, elég egy dologra figyelnünk: a hirdetési bevétel növekedésére, mivel ez a vállalat növekedésének valódi hajtómotorja, kifejezetten ügyelve az ARPU mutatóra. Ha ezt a mutatót a vállalat folyamatosan emelni tudja új technológiai megoldásokkal, partneri szerződésekkel, és populáris tartalommal, ami máshol nem található meg, akkor a részvény trendje miatt nem kell aggódni.
A fenti cikk marketingközleménynek minősül, mellyel kapcsolatban ajánljuk olvasóink figyelmébe az itt elérhető jogi tájékoztatót.