Nem hozott nagy meglepetéseket az AutoWallis legutóbbi gyorsjelentése, ugyanakkor kismértékben felül tudta múlni az MBH Befektetési Bank várakozásait a Budapesti Értéktőzsde autós cége. Az árbevétel 26,8%-kal 107,2 milliárd forintra emelkedett a negyedik negyedév során. A tavalyi pénzügyi év során összességében 398,5 milliárd forintot ért el a társaság (a várakozásunk 395,4 milliárd forint volt), ami 8,8%-os növekedésnek felelt meg.

A nagykereskedelmi üzletág éves bázison 19,7%-kal növelte az értékesítési számait az év utolsó három hónapjában, éves szinten viszont csupán 3,6%-kal bővült az értékesített gépjárművek száma. Az éves adatot a tavalyi év első negyedévének gyenge számai húzták le (kedvezőtlen bázishatás, beszállítói lánc problémái).

A kiskereskedelmi üzletág jelentette a húzóerőt 2024-ben. Az értékesített járművek száma 29%-kal emelkedett a negyedik negyedévben az egy évvel korábbi szinthez képest, míg a tavalyi év egészében 21,9%-os növekedést láthattunk. Az organikus bevételnövekedés mellett jelentős szerepet játszott a Stratos Auto BMW üzletágának év közepi akvizíciója, valamint a Salvador Caetano Csoporttal közös Renault-Dacia márkakereskedés megnyitása. A kiskereskedelmi szolgáltatások területén jelentősen nőtt a szervízórák száma, Q4-ben 25,8%-kal, az év egészében 16,9%-kal (ez utóbbiból körülbelül 11% volt a cseh akvizíció és az új Renaul-Dacia szalon megnyitásának hatása).

A mobilitási szegmens 2,1 milliárd forintos bevételt ért el a negyedik negyedév során, míg az év egészében 8,4 milliárd forintot jelentettek. Az átlagos flottaméret a racionalizálás nevében 3,7%-kal csökkent, miközben a bérleti napok száma 1,9%-kal emelkedett.

Az eladott áruk beszerzési értéke (ELÁBÉ) az árbevétel növekedésénél lassabban, 23,9%-kal emelkedett a negyedik negyedévben, de ez elmondható az év egészéről is (7,1%, szemben a 8,8%-os árbevétel-növekedéssel).

Bár az év végén jelentősen javult a működési eredmény (+281% 24Q4 vs. 23Q4), az év egészében összességében 5,8%-os visszaesést láthattunk (2024 tény: 14,3 milliárd, várakozásunk 14,1 milliárd volt). 2024-ben szignifikánsan emelkedtek a működési költségek. Az anyagköltségek és az igénybe vett szolgáltatások költségei egyaránt 28%-kal növekedtek. Előbbi elsősorban a szervízanyag-felhasználás növekedésének és az inflációs hatásoknak tudható be, míg utóbbi esetében a növekvő logisztikai költségeket, a magasabb marketingköltségeket és a 2023-ban bevezetett EPR-díjakat jelölhetjük meg okként. A magasabb átlagos létszám és a bérfejlesztések hatására 31%-kal ugrottak meg a személyi jellegű ráfordítások. A megnövekedett eszközállományból adódóan az értékcsökkenési leírás értéke 27,5%-kal múlta felül a 2023-as adatot. A 2024-es EBITDA 20,2 milliárd forintot tett ki (várakozásunk: 19,1 milliárd), ami 2,4%-os emelkedésnek felel meg a 2023-as szinthez képest.

A tavalyi évben lezárt csehországi akvizíciók és az európai autópiaci trendek a modellünk frissítését tették szükségessé. Az új számításaink szerint az idei évben 14,6%-os lehet a növekedés a felső eredménysoron, ezt követően viszont a korábbi modellünkhöz képest lassabb organikus növekedéssel számolunk. Fontos azonban megjegyezni, hogy az előrejelzésünk konzervatívnak tekinthető, például nem vettük figyelembe a már belebegtetett, de még le nem zárt romániai Nissan tranzakciót. Ennek zárása, vagy egy eddig még nem ismert akvizíciós célpont bejelentése a várakozásaink felülvizsgálatához vezethetne.

Meglátásunk szerint az idei évben a marginok javulására lehet számítani. A csehországi kiskereskedelmi piacon való terjeszkedés, a nagyhaszongépjárművek piacán való megjelenés, valamint a szolgáltatások további bővülése mind-mind ebbe az irányba hathat. Arra számítunk, hogy az év második felétől a Stratos Auto és a Milan Král akvizíciók szinergiahatásai is láthatóvá válnak.

A BMW hivatalosan 2026-tól tervezi az ügynök alapú értékesítési modellre való átállást. A lépés negatívan befolyásolhatja az AutoWallis bruttó marzsát, amit viszont részben ellensúlyozhat a nagyhaszongépjárművek megjelenése a portfolióban, amik hagyományosan magasabb bruttó margin mellett értékesíthetők, mint a személygépjárművek. Az ügynöki modellben viszont az AutoWallis mentesül a BMW készletezéshez kapcsolódó finanszírozási költségektől, így amit elveszíthet a vámon, azt megnyerheti a réven: az alsó eredménysorok kedvező alakulása kiütheti a kedvezőtlen hatásokat.

Érdemes még kiemelni, hogy a tavalyi akvizíciók kötvénykibocsátással kerültek finanszírozásra, ami az adósságállomány növekedéséhez vezetett. Várakozásink szerint az előttünk álló években erősödni fog a társaság pénztermelő képessége, ami lehetővé fogja tenni ennek fokozatos csökkentését.

A modellünk felülvizsgálatát követően visszafogott, részvényenkénti 2 forintos emeléssel éltünk, az új 12-havi célárunk 225 forint.

Az AutoWallisról készített elemzéseink megtalálhatók az MBH Befektetési Bank honlapján

A fenti cikk marketingközleménynek minősül, mellyel kapcsolatban ajánljuk olvasóink figyelmébe az itt elérhető jogi tájékoztatót.

No tags for this post.