„És úgy látszott, hogy teljesen lefoglalja a vele szemben ülő kövér, vérbörzsönyös borotvált arcú vendég, a híres Amadieu, akit a Tőzsde nagyon tisztelt fényes üzleti sikere óta, amit a selsis-i bányarészvényekkel ért el. Amikor a papírok tizenöt frankra estek, és azt hitték, hogy bolond, aki megveszi őket, minden vagyonát, kétszázezer frankot, belefektette ebbe az üzletbe csak úgy találomra, minden számítgatás és puhatolózás nélkül, az ostobák szerencsés csökönyösségével. A meglévő és jelentős kincsek feltárása ma már ezer frankra emelte a részvények árfolyamát, s így mintegy tizenöt milliót keresett a manőveren, és buta művelete, mely miatt zárt intézetbe kellett volna csukni, most nagy koponyájú pénzemberek rangjára emelte. Mindenki dicsőítette, és kikérte tanácsát.” (Émile Zola – A pénz)

A pénzügyi piacok már régen kialakultak, az emberi természet azóta pedig igen keveset változott. A regény, melyben a fenti idézet olvasható, 135 éve jelent meg először. Most sem sokan számolnak, puhatolóznak, de szerencsére az IBM vezérigazgatója megteszi helyettünk. Ő ugyanis a napokban egy interjúban azt vázolta fel, hogy 100 gigawattnyi MI infrastruktúra kiépítése, mai költségekkel számolva, kb. 8000 milliárd dollárt emészt fel, amely egyrészt hitelből, másrészt belső forrásból finanszírozott. Egy ekkora befektetést alapul és a jelenlegi tőkeköltségeket figyelembe véve évente csaknem 800 millió dollár szükséges ahhoz, hogy el lehessen érni a nulla nyereség pontját. A valóság pedig ma még az, hogy a legnagyobb MI beruházók éves készpénztermelő képessége ennek kb. a fele (lenti ábra), és jó eséllyel 2028 a ma ismert első olyan év, amikor elérhetik a fenti összeget. (De addig persze számos dologgal szembe kell néznünk majd és nem mellesleg elemzői előrejelzésről beszélünk…)

A gőzgépet az 1750-es évek után találták fel, de az elterjedését követő kb. 120 évben a lovak még kulcsfontosságúak voltak bizonyos munkafolyamatok során. Aztán 1930 és 1950 között a munkára fogott lovak 90%-a eltűnt. Az első jelentős sakk-algoritmus, a Deep Blue építőköveit 1985-ben rakták le, de 2000-ben még 90%-os esélye volt egy nagymesternek arra, hogy legyőzi a „gépet”. Aztán eltelt 10 év, és az esélyek megfordultak: 90%-os valószínűsége volt annak, hogy a gép győz. (A sakk algoritmusok fejlesztése ennél messzebbre mutat, hiszen már 1948-ban próbálkozott vele Alain Turing és David Champernowne, aztán a fejlesztés nem állt meg, 1951, 1957 és az 1960-70-es években is sikereket értek el a kutatók).

A fenti példák egy Anthropic munkavállalótól származnak, aki arról számolt be, hogy a cégnél; amely egy MI biztonsági és kutatási vállalat, tevékenysége, hogy megbízható és irányítható mesterséges intelligencia rendszereket építsen; míg 2024-ben havonta kb. 4000 felhasználói, fejlesztői kérdést válaszoltak meg az erre kijelölt munkatársak, addig ma a Claude, a cég LLM modellje 30 ezerrel végez ugyanennyi idő alatt.

A gyorsaság, fejlődés elképesztő, mégis, a befektetőket lassan annak kellene elkezdeni foglalkoztatnia, hogy hogyan lesz ebből profit? Mert ha nem lesz nyereség, akkor egyetlen cég sem fog ezzel az ökoszisztémával mélyebben foglalkozni. Talán reklámok fogják elárasztani ezeket az algoritmusokat, és erre a napokban már majdnem bizonyítékunk is lehetett volna, hiszen felröppent a hír, hogy az Alphabet 2026-tól a Gemini-t majd fűszerezni fogja némi hirdetéssel, hogy aztán pár óra múlva jöjjön a hivatalos(?) cáfolat: nem terveznek ilyet. Ezért írtuk azt egy hete, hogy ma az MI-t övező „hírek” szilícium-völgyi sztorikból extrapolált globális elbeszélések, melyeket a folyamatos katasztrófizálás tart össze. Véleményünk szerint a reklámok elkerülhetetlenek lesznek egy idő után és ha nem akarunk folyamatosan beléjük botlani, akkor maradhat a fizetős alternatíva. Könnyen lehet, hogy ahogyan az egyes hírek, elemzések, cikkek fizetőssé váltak az elmúlt 10-15 évben, most majd az MI is azaz végső soron az internet nagy része is azzá válik.

Minden esetre most nagyon úgy tűnik, mintha a vagyonát mindenki „belefektette ebbe az üzletbe csak úgy találomra, minden számítgatás és puhatolózás nélkül…”

A fenti cikk marketingközleménynek minősül, mellyel kapcsolatban ajánljuk olvasóink figyelmébe az itt elérhető jogi tájékoztatót.