Hogy alakult a kiskereskedelem az év végén?
Bár az év vége hagyományosan erős időszak a kiskereskedelemben, a tavaly novemberi adatok alapján még nem mondható, hogy magára talált volna az ágazat, ugyanakkor az előző hónaphoz viszonyítva már mutatkoznak bíztató jelek. Az MBH Bank elemzője megvizsgálta, milyen tendenciák mozgatják jelenleg ezt a gazdasági területet.
A legutóbbi hivatalos adatok szerint, tavaly novemberben 5,4%-os csökkenés volt tapasztalható az egy évvel korábbi szinthez képest a kiskereskedelmi forgalomban – a nyers és a naptárhatásoktól megtisztított adatok alapján egyaránt. Érdemes megjegyezni, hogy ebben legnagyobb arányban (-3,6%-pont) az üzemanyagtöltő állomások gyenge teljesítményének volt szerepe, esetükben a forgalom volumene 21,4%-kal maradt el az előző év azonos havi adatától.
Ez a hatás várhatóan nem lesz ennyire erőteljes a decemberi adatoknál, akkor ugyanis a bázisban már jelen lesz az üzemanyag ársapka 2022. december 5-i kivezetése okozta gyengébb forgalom. Bár a legtöbb üzlettípus forgalmában még mindig nagy visszaesés látható tavalyhoz képest, októberhez viszonyítva már jelentősen növekedett a bútor, műszakicikk és a textil, ruházati és lábbeli üzletek forgalma. Ehhez a növekedéshez valószínűleg a novemberben érvényben lévő Black Friday akciók is hozzájárultak.
A tavaly szeptember óta növekvő reálbérek mellett egyedi elem volt a minimálbér és a garantált bérminimum decemberi emelése. Ezek mellett a csökkenő mértékű infláció is a fogyasztóknak kedvez, azonban ezek a hatások önmagukban nem elegendők a kiskereskedelem beindulásához. Az ágazat megerősödéséhez elengedhetetlen a fogyasztói bizalom helyreállása: fontos, hogy a fogyasztó el merje költeni a jövedelmét, bízva abban, hogy a gazdaság már túl van a nehéz időszakon. Bár van olyan felmérés, ami decemberre rekordnövekedést mutatott a fogyasztói bizalomban havi alapon, ez a folyamat várhatóan hosszabban el fog húzódni.
Az elmúlt éveket tekintve mindig a negyedik negyedévben a legerősebb a kiskereskedelem forgalma, ezen belül is decemberben, a karácsonyi vásárlások időszakában. Az eddig ismert tendenciák alapján, 2023 végére sem várunk mást, így ebből a szempontból várhatóan nem lóg majd ki a tavalyi év.
Abban az esetben lenne az idei ünnepi időszaknak gazdaságélénkítő szerepe, ha a 2022-es hasonló időszakhoz képest – az azóta bekövetkezett áremelkedést is belekalkulálva – többet költöttek volna a fogyasztók kifejezetten a 2023-as karácsonyi időszakra, de a mostani gazdasági környezetben ez nem túl valószínű forgatókönyv.
Tehát azok az előzetes hírek, melyek volumenbővülésről és vásárlói tömegekről számolnak be decemberre vonatkozóan, nem a kiskereskedelem helyreállását jelentik, csupán egy évek óta megfigyelhető tendenciát írnak le. A kiskereskedelem helyreálláshoz ugyanis a fent említett tényezők fundamentális javulása szükséges, amihez a decemberi időszak jó kezdet lehet.
A második félévtől indulhat növekedésnek az ipar – ágazati kitekintő
2024-ben az ipari termelés volumene 4%-kal csökkent előző évi adathoz képest. A gyenge teljesítményelsődleges oka a külső kereslet, ami ráadásul a legnagyobb alágazatokat, a járműgyártást, illetve a villamos berendezés gyártást (akkumulátor-gyártás) kiemelten érinti. Idén beindulhatnak Magyarországon azok a gyárak, amik…
A januári inflációs adat után 4,6%-ra emeljük idei inflációs prognózisunkat
A decemberi 4,6%-os év/év alapú áremelkedést követően 2025. januárban 5,5%-kal emelkedtek átlagosan a fogyasztói árak idehaza. Az adat felülmúlta várakozásunkat (4,9%) és a piaci konszenzust (4,8%) is. Az előző hónaphoz képest 1,5%-kal nőttek az árak, szemben az általunk várt 0,8%-kal.…
Továbbra sem szárnyal a kiskereskedelem – ágazati kitekintő
A decemberi kiskereskedelmi adatok a vártnál gyengébben alakultak. Ehhez bázishatások is hozzájárultak, ugyanakkor a fix bázist vizsgálva is csökkenés figyelhető meg, megtört a boltok ősszel tapasztalt lendülete. Tavaly decemberhez képest lényegében nem történt változás, novemberhez viszonyítva pedig 1,2%-kal csökkent az…