A termelés volumene 0,8%-kal magasabb volt az előző havinál, és 4,9%-kal magasabb volt az egy évvel ezelőttinél. Viszont a rendelési mutatók a tavalyi magas bázis miatt nem alakultak túlzottan pozitívan. A szektor 2025 második negyedéves erős teljesítménye által (4,3%-os év/év alapú növekedés) összeségében hozzájárult az első féléves GDP növekedéséhez, ami részben az állami és infrastrukturális beruházások élénkülésének köszönhető. A kilátásokat támogathatja, hogy az állami megrendelések emelkedhetnek a következő időszakban. Emellett az építőipart mind a felújítási piacon keresztül, mind az új építésű lakás-fejlesztéseken keresztül tudja támogatni az Otthon Start Program és az Új Gazdaságpolitikai Akcióterv építőipart és lakáspiacot érintő további intézkedései, azonban a kilátások szempontjából az uniós források akadozása és a gazdasági szereplők borús jövőképe miatti kapacitás bővítések visszafogása lassító tényező. Mindezeket figyelembevéve idén 2,8%-os növekedésre számítunk.

Az építőipar meghatározó folyamatai:

  • 2025 júliusában az építőipari termelés volumene a nyers és a munkanaptényezővel kiigazított adatok szerint egyaránt 4,9%-kal magasabb volt az egy évvel ezelőttinél. Mindkét építményfőcsoport termelése növekedni tudott: az épületeké 5,7%-kal, míg az egyéb építményeké 4,7%-kal nőtt.

Forrás: KSH

  • Az építőipari ágazatok közül az épületek építése esetében 46,1, az egyéb építmények építésénél 12,5%-kal nagyobb volt a termelés volumene. A legnagyobb súlyú ágazat, a speciális szaképítés termelése viszont 15,4%-kal csökkent.

  • Havi alapon nézve szezonálisan és munkanaphatással kiigazított indexek alapján az építőipar termelése 0,8%-kal meghaladta a 2025. júniusit.

  • A rendelési mutatók vegyesen alakultak:
    • Az építőipari vállalkozások július végi szerződésállományának volumene 1,9%-kal meghaladta az egy évvel korábbit, ezen belül az épületek építésére vonatkozó szerződéseké 9,7%-kal kisebb, az egyéb építményekre vonatkozóké 9,3%-kal nagyobb volt a 2024. júliusinál.
    • A megkötött új szerződések volumene 48,9%-kal elmaradt az egy évvel korábbihoz képest (magas bázis miatt), ezen belül az épületek építésére kötött szerződéseké 16,5%-kal nőtt, míg az egyéb építmények építésére vonatkozóké 66,3%-kal alacsonyabb lett.

  • Az idei első hét hónapban az építőipari termelés 0,8%-kal emelkedett az előző évhez képest.

  • Az elindított kivitelezések értéke csökkent 2025 második negyedévében az első három hónaphoz képest az EBI Q2-es Építésaktivitási Jelentése alapján: 
    • Az első negyedév biztató eredményei után gyengén teljesített a magasépítési szektor 2025 második negyedévében. A megkezdett kivitelezések értéke 400 milliárd forint alá csökkent, és alig érte el az első negyedéves Aktivitás-Kezdés felét. A társasházi lakásépítések esetében ugyanakkor folytatódott a kedvező trend, és 2025 Q2-ben jobban teljesített az elmúlt évek átlagát tekintve. Q2-ben a legnagyobb magasépítési projektek között leginkább társasházi beruházások vannak, ezen kívül a legnagyobbak közé mindössze egy projekt tudott bekerülni, a miskolci Halms járműipari alkatrészeket gyártó üzem I. üteme.
    • A mélyépítési szektorban 2025 Q2-ben javulás volt látható az előző negyedévhez képest, de még így is alacsony szintű az Aktivitás-Kezdés itt is. 100 milliárd forint körüli értékben indultak meg kivitelezések. A 2025 Q2-ben elindult legnagyobb építési projektek közé a mélyépítések közül bekerült az iváncsai ipari-innovációs fejlesztési terület vasúti infrastruktúrája, a tatabányai XIV/A vízakna, valamint Ács, Bábolna és Koppánymonostor ivóvízhálózatának fejlesztése.

Kilátások a teljes ágazatot nézve:

  • 2025 második felében további élénkülésre számítunk. Mindezt egyre inkább támogatják az állami ösztönző-programok, mely által a szektor lendülete – hangsúlyosan az új lakópark-fejlesztések terén – fennmaradhat. Az épületek felújításának anyagigénye miatt a gyártók kapacitáskihasználtsága javulhat, ill. az építési vállalkozók megrendelésállománya és munkaerőigénye is tovább növekedhet.  

  • Az Otthon Start Program széles rétegeket céloz meg azáltal, hogy nem kötött életkorhoz és családi állapothoz. A program széleskörű elérhetősége miatt az ÉVOSZ szerint az Otthon Start program 800 milliárd forinttal több megrendelést adhat az építőiparnak, és emellett emelheti az ágazatban a tartósan foglalkoztatottak arányát is (tavaly második negyedévhez képest enyhén, 1%-kal csökkent a foglalkoztatottak aránya az ágazatban).  A program keresletélénkítő hatása miatt a kínálati oldalt is támogatja a kormány. Ezt a célt szolgálja egy új szabályozás, amely alapján maximális gyorsítást biztosít a nagy volumenű lakásépítéseknek (kiemeltté nyilvánítható minden legalább 250 lakásos projekt, amelynek minimum 70%-a megfelel az Otthon Start program feltételeinek), ez gyorsabb engedélyezést, kevesebb adminisztrációt fog jelenteni, állami vagy uniós támogatás igénybevétele nélkül is.

  • Ugyanakkor az ágazat helyzetét az EU támogatások hiánya nehezíti az által, hogy az állami és önkormányzati beruházások volumenét korlátozza, illetve a gazdasági környezet nehézségei miatt a nagyvállalatok is visszafogottan ruháznak be.

  • Az állami megrendelések emelkedésére elindulhat, lehet számítani beruházásokra oktatási intézmények fejlesztésében, a vasúti és közúti közlekedésben és több más területen is; a következő tíz év fejlesztési tervét összefoglaló kormányhatározat alapján. Több mint 9 500 milliárd forintos kerettel számol a program.

Készítette: Horti Flóra

JOGI NYILATKOZAT

  1. Jelen kiadványt az MBH Bank Nyrt. (székhely: 1056 Budapest, Váci u.38.; cégjegyzékszám: Fővárosi Törvényszék Cégbírósága, Cg. 01-10-040952; tev. eng. sz.: III/41.005-3/2001.; a Budapesti Értéktőzsde tagja; felügyeleti hatóság: Magyar Nemzeti Bank 1013 Budapest, Krisztina körút. 55. sz.; továbbiakban: a Bank) készítette.
  2. Jelen kiadvány a 2014/65/EU irányelv, és a Bizottság (EU) 2017/565 felhatalmazáson alapuló rendelete alkalmazásában marketingközleménynek minősül. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a jelen kiadvány nem minősül a Bizottság (EU) 2017/565 felhatalmazáson alapuló rendelete szerint a befektetéssel kapcsolatos kutatás követelményeinek megfelelő befektetési elemzésnek. A jelen dokumentumban közölt megállapítások nem objektív és nem független magyarázatot tartalmaznak. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a jelen marketingközleménynek minősülő dokumentum nem a befektetéssel kapcsolatos kutatás függetlenségének előmozdítását célzó jogi követelményeknek megfelelően készült és nem érinti a befektetéssel kapcsolatos kutatás terjesztését, közzétételét megelőző kereskedésre vonatkozó tilalom. A kiadványban foglalt adatok tájékoztató jellegűek, és a jelen tájékoztatás nem teljes körű.
  3. A jelen kiadványban szereplő információk nem minősülnek vételi vagy eladási ajánlatnak, sem befektetési tanácsadásnak, sem befektetésre, jegyzésre, szerződéskötésre vagy kötelezettségvállalásra történő ösztönzésnek, felhívásnak, ajánlattételnek, továbbá nem minősül adótanácsadásnak. A tájékoztatás nem teljes körű, a kiadványban foglalt adatok tájékoztató jellegűek. A kiadvány nem minősül befektetési tanácsadásnak, abban az esetben sem, ha a dokumentum bármely része egyes pénzügyi eszköz vonatkozásában annak lehetséges árfolyam-, hozam-alakulásával kapcsolatos ismertetést tartalmaz. Jelen dokumentum nem veszi figyelembe az egyes befektetők egyedi igényeit, körülményeit és céljait, így személyre szóló ajánlás hiányában nem minősül befektetési tanácsadásnak.
    A Bank kizárja a felelősségét a kiadványban foglaltak esetleges befektetési döntésként való felhasználásáért, a konkrét egyedi befektetési döntésekért, az ebből eredő következményekért, így nem vállal felelősséget a befektető ezen kiadványban foglaltak alapján hozott döntései következtében, vagy őt azzal bármilyen egyéb összefüggésben érő esetleges károkért, veszteségekért.
  4. A kiadványban szereplő információk hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, azonban az információk valódiságáról, pontosságáról, helytállóságáról és teljességéről a Bank biztosítékot nem kapott, ezért a dokumentumban leírtak teljességével és pontosságával kapcsolatban sem a dokumentum készítői, sem a Bank felelősséget nem vállalnak. A kiadványban megjelölt tartalmak és vélemények a kiadványt készítő szakembereknek, a kiadvány elkészítésének időpontjában fennálló piaci körülmények alapján kialakított, megítélését tükrözik, amelyek újabb információk, a piaci viszonyok, gazdasági körülmények változása esetén külön értesítés és figyelmeztetés nélkül megváltozhatnak. A Bank fenntartja a jogot, hogy a jövőben előzetes értesítés nélkül módosítsa a jelen dokumentumban foglalt megállapításokat.
  5. Az árfolyamok, hozamok, egyéb adatok múltbeli alakulásából nem lehetséges a jövőbeni árfolyamokra, hozamra, illetőleg teljesítményre vonatkozó egyértelmű és megbízható következtetéseket levonni. A befektetőknek önállóan (vagy független szakértő igénybevételével) kell felmérniük és megérteniük az egyes pénzügyi eszközök és befektetési szolgáltatások lényegét, valamint kockázatait. Javasoljuk, hogy a befektetők a befektetésre vonatkozó döntés meghozatala előtt az adott pénzügyi eszközre és a befektetési szolgáltatásra vonatkozó üzletszabályzatot, tájékoztatót, egyéb szerződéses feltételeket, hirdetményeket, kondíciós listát figyelmesen olvassák el, mert csak ezen dokumentumok és információk ismeretében dönthető el, hogy a befektetés összhangban áll-e a befektető kockázattűrő képességével és befektetési céljaival, továbbá körültekintően mérlegelje befektetése tárgyát, kockázatait, a díjakat, költségeket és a befektetésekből származó esetleges veszteségeket, károkat! Javasoljuk továbbá, hogy tájékozódjon a termékkel, befektetéssel kapcsolatos adójogi és egyéb jogszabályokról, valamint a befektetésre vonatkozó döntésének meghozatalát megelőzően forduljon munkatársainkhoz, vagy keresse fel banki tanácsadóját!
    További tájékoztatás elérhető a Bank fiókjaiban, valamint az mbhbank.hu honlapon.
  6. A Bank jogosult a kiadványban szereplő eszközök vonatkozásában árjegyzési, egyéb befektetési szolgáltatási tevékenységet vagy kiegészítő szolgáltatást nyújtani.
    A Bank továbbra is jogosult jóhiszeműen és a piacképzés szokásos módja szerint a jelen dokumentumban szereplő pénzügyi eszközök vonatkozásában kereskedésre, ügyletkötésekre vagy kereskedésre árjegyzőként az árjegyzés szokásos menete szerint, valamint egyéb befektetési tevékenységet vagy kiegészítő szolgáltatást, illetve egyéb pénzügyi vagy kiegészítő pénzügyi szolgáltatást nyújtani a kibocsátónak és egyéb személyeknek.
  7. A Bank rendelkezik a befektetési szolgáltatási tevékenységekkel kapcsolatosan potenciálisan felmerülő összeférhetetlenségi helyzetek leírására, illetve az ilyen helyzetek kezelésére vonatkozó Összeférhetetlenségi Politikával, illetve a bank-és értékpapírtitoknak minősülő adatok kezelésére és átadására vonatkozó belső szabályzattal.
  8. Jelen kiadvány a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény szerinti védelem alatt áll, ezért kizárólag a Bank előzetes írásbeli engedélyével lehet azt többszörözni, terjeszteni, egyéb módon nyilvánosságra hozni, valamint felhasználni. A Bank valamennyi szerzői jogon alapuló jogát fenntartja.
  9. Ezt az üzenetet azért kapta, mert korábban feliratkozott hírlevelünkre vagy hozzájárult ahhoz, hogy Önt a Bank marketingcélú üzenetekkel megkeresse. Amennyiben a továbbiakban nem kíván tájékoztatást kapni az MBH Banktól, megadott hozzájárulását bármikor ingyenesen visszavonhatja. A vonatkozó adatkezelésekről, illetve az Önt megillető jogokról, azok gyakorlásának módjáról, valamint a jogorvoslati lehetőségekről további tájékoztatást az mbhbank.hu honlapon található adatvédelmi irányelvekben, illetve az Adatkezelési Tájékoztatóban, valamint a 06 80 333 660-as zöld számon kaphat. Amennyiben nem kíván a továbbiakban híreket, üzleti ajánlatokat kapni, hozzájárulását bármikor ingyenesen visszavonhatja a telebankar@mbhbank.hu e-mail címen, illetőleg a 06 80 333 660-as zöld számon. Hozzájárulását visszavonhatja postai úton is az MBH Bank Nyrt., 1134 Budapest, Kassák Lajos u. 16-18. címére küldött nyilatkozatával, amelyen kérjük, hogy jól olvashatóan tüntesse föl nevét, lakcímét és azt, hogy a közvetlen üzletszerzési célú (direkt marketing) megkeresések tiltását kéri.
    Az adatkezelésre vonatkozó tájékoztatás és az adatkezelési irányelvek elérhető a bankfiókokban és az mbhbank.hu honlapon.
  10. A jelen kiadvány a kiadása időpontjában érvényes.
    A kiadvány elkészítésének időpontja: 2025. 09. 12. 08:30