Továbbra is ingadozó teljesítményt nyújt az építőipar: A májusi adatok alapján az építőipari termelés 7,2%-kal nőtt éves bázison, havi szinten viszont – nem meglepő módon – korrigált az előző havi felpattanás után, és így 3,8%-kal csökkent a termelés. A hitelkamatok a korábbi magas szintekről mérséklődtek, az új otthonfelújítási program és lakáspiaci élénkülés nyomán a belső kereslet élénkül, azonban az uniós források hiánya és az áprilisban bejelentett beruházás-elhalasztás negatív hatást gyakorol az ágazat kilátásaira. Lázár János építésügyi miniszter szerint ugyanakkor 2025 második felétől jelentős állami megrendelésekre lehet számítani.

Az építőipar meghatározó folyamatai:

  • A májusi adatok éves szinten növekedést mutatnak az ágazatban: az építőipari termelés volumene a nyers adatok szerint 7,2%-kal meghaladta az egy évvel korábbit. Az építményfőcsoportok közül az épületek építésének termelése 11,2, az egyéb építményeké 1,1%-kal bővült.  Az építőipari ágazatok közül az épületek építésében 12,5%-kal nagyobb, az egyéb építmények építésében 12,4%-kal kisebb volt a termelés volumene. A legnagyobb súlyú ágazat, a speciális szaképítés termelése 14,8%-kal nőtt.

Az építőipar összefoglaló adatai, előző év= 100%, KSH

  • Havi alapon nézve májusban a szezonálisan és munkanaphatással kiigazított adatok alapján az építőipar termelése 3,8%-kal kisebb volt az áprilisinál a KSH friss adatai szerint. Ez nem meglepő, mivel áprilisban 11%-os bővülést láthattunk.

  • A májusi rendelési mutatók viszont csökkenést mutatnak, ami az elmúlt 6 hónap alatt most fordult elő először:
    • A megkötött új szerződések volumene 1,3%-kal esett vissza. Ezen belül az épületek építésére kötött szerződéseké 5,0%-kal magasabb, az egyéb építmények építésére vonatkozóké 9,0%-kal alacsonyabb volt az egy évvel korábbinál.

  • Az építőipari vállalkozások május végi szerződésállományának volumene 6,0%-kal meghaladta az előző év azonos időszakit, ezen belül az épületek építésére vonatkozó szerződéseké 2,5, az egyéb építményekre vonatkozóké 9,3%-kal emelkedett. Arra számítunk, hogy a termelési volumen érdemi növekedése év második felében megindulhat.

  • Az építőipari termelés volumene 6,1 százalékkal nőtt 2024 első öt hónapjában, amivel az idei év teljesítménye már emelkedő trendet mutat a két évig tartó csökkenés után.

Kilátások a teljes ágazatot nézve:

  • Mivel a rendelési mutatók már több hónapja javulást mutatnak (6 hónap után először csökkent májusban), ez eredményezhet az idei év második felében fordulatot, így az Elemzési Centrum az év végére 3%-os növekedést vár a termelésben. További információ olvasható erről a júliusban megjelent Negyedéves makrogazdasági kitekintőben.

  • Az otthonfelújítási program révén az építőipar lendületet kaphat, ami a jelenlegi cikk-cakkozó trendből való kilábaláshoz szükséges. Az épületek felújításának anyagigénye miatt a gyártók kapacitáskihasználtsága javulhat, ill. az építési vállalkozók megrendelésállománya és munkaerőigénye is növekedésnek indulhat. A program nem csak az építőiparra lehet pozitív hatással, hanem az egész gazdaságot élénkítheti.

  • Az uniós források felhasználásának megindulásától pedig újabb löketet kaphat a szektor.

  • 2024 július 1-jén indult az új otthonfelújítási program, melyre 108 milliárd forintot szánnak a REPowerEU keretből. A program részben támogatás, részben hitel formájában lesz elérhető. Ennek keretében az 1990-ig épült családi házak energetikai korszerűsítésére vehető igénybe: felhasználható szigetelésre, nyílászárók cserére, használati melegvíz rendszer korszerűsítésére, fűtésrendszer korszerűsítésére. Legalább 30%-os energiamegtakarítást kell elérni, amihez 1 millió forint önrészt kell biztosítani a tulajdonosnak, a maradék 6 millió forint fog megoszlani egy vissza nem térítendő támogatás és egy kedvezményes hitel között a járásokban élők átlagjövedelmétől függően. Legfeljebb 20 ezer családi ház felújítása várható a programtól. Ez is elősegítheti az építőipar kilábalását a jelenlegi nyomott állapotából.

Rövidtávú kilátások alágazatonként:

  • Infrastrukturális építés: A megrendelésállomány alacsony az állami beruházások leállítása miatt (a kedvezőbb konjunkturális időszakban még a megrendelések 50%-át az állam adta), és további beruházás elhalasztásra lehet számítani. A mélyépítő cégek vannak nehéz helyzetben, mivel az állami fejlesztések lassulásával csökkenő megrendelésekkel néznek szembe. Lázár János építésügyi miniszter szerint az állami beruházások 2024-ben nem fognak felfutni, de 2025 második felében és 2026-tól jelentős állami megrendelésekre lehet számítani (útépítés, vasútépítés, műtárgyépítés, hídépítés).

  • Input anyagok és termékek: Az építőanyagok árainál 2024 első felében stagnálás várható, 2024 második felétől enyhe árnövekedés következhet be. Ott számottevőbb az áremelkedés mértéke, ahol a termékek előállításához az átlagosnál nagyobb energiafelhasználásra és import alapanyagokra van szükség; ez utóbbi körben az euró/forint árfolyamváltozása is befolyásoló tényező, ill. a szállítási költségek emelkedése is kockázati tényező. A felújítás lehet az a szegmens, ami komoly forgalomnövekedést generálhat az építőanyagok számára, amit az otthonfelújítási program támogathat. A program hatására és a felújítások anyagigénye miatt az építőipari gyártók kapacitáskihasználtsága javulásnak indulhat, ami az alágazatnak lendületet adhat az év második felében. De a júliussal induló támogatás miatt a lakossági keresletben egy kivárás is megjelent, mivel mindenki egyszerre végezné el a felújítási munkákat.

  • Lakó- és nem lakó épület építése: Folytatódott a lakásépítések és a kiadott építési engedélyek számának csökkenése. Ebből következik, hogy a tavalyinál is gyengébb évre lehet számítani, idén 20 ezer alatt maradhat a lakásépítések száma, így csak lassú kilábalásra számítunk. Lakáspiaci folyamatokról a májusban megjelent 2024 Q1-es Lakáspiaci Kitekintőben bővebb információk találhatók. Az input anyagok mellett lakáspiac állhat helyre a leghamarabb az alszegmensek közül, de az építkezések átfutási ideje miatt idén még nem számíthatunk az átadott lakások számának megugrására. Az új otthonfelújítási program várhatóan pozitív hatást gyakorol az építőipar ezen alágazatára, különösen a KKV-k számára. Ami a nagyobb lakóprojekteket illeti, az elmúlt években elmaradt fejlesztések pótlása miatt az idei év második felében már élénkülést várunk. A vállalati fejlesztések közül kiemelkednek a csarnokok és a logisztikai központok építései (több nagyobb fejlesztés került a piacra az elmúlt években és még idén is várhatóak nagyobb átadások), valamint a nagy autógyártók és akkumulátorgyártók beruházásai. Az irodapiacon nem várhatóak újabb nagy fejlesztések; az elmúlt 2-3 évben folyamatosan növekedtek az üresedési ráták. A kereskedelmi-ingatlan szegmensben a plázastop és a kiskereskedelmi forgalom konszolidációja miatt nem számítunk áttörésre.

  • Mérnöki tevékenység: Teljesítménye erősen összefügg a kivitelező alágazatok teljesítményével, de a mérnöki alágazat korábban érzékeli az ágazatot érintő tendenciákat, mint a gyártó és kivitelező alágazatok.

Szabályozói változás:

Készítette: Horti Flóra


JOGI NYILATKOZAT

  1. Jelen kiadványt az MBH Bank Nyrt. (székhely: 1056 Budapest, Váci u.38.; cégjegyzékszám: Fővárosi Törvényszék Cégbírósága, Cg. 01-10-040952; tev. eng. sz.: III/41.005-3/2001.; a Budapesti Értéktőzsde tagja; felügyeleti hatóság: Magyar Nemzeti Bank 1013 Budapest, Krisztina körút. 55. sz.; továbbiakban: a Bank) készítette.
  2. Jelen kiadvány a 2014/65/EU irányelv, és a Bizottság (EU) 2017/565 felhatalmazáson alapuló rendelete alkalmazásában marketingközleménynek minősül. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a jelen kiadvány nem minősül a Bizottság (EU) 2017/565 felhatalmazáson alapuló rendelete szerint a befektetéssel kapcsolatos kutatás követelményeinek megfelelő befektetési elemzésnek. A jelen dokumentumban közölt megállapítások nem objektív és nem független magyarázatot tartalmaznak. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a jelen marketingközleménynek minősülő dokumentum nem a befektetéssel kapcsolatos kutatás függetlenségének előmozdítását célzó jogi követelményeknek megfelelően készült és nem érinti a befektetéssel kapcsolatos kutatás terjesztését, közzétételét megelőző kereskedésre vonatkozó tilalom. A kiadványban foglalt adatok tájékoztató jellegűek, és a jelen tájékoztatás nem teljes körű.
  3. A jelen kiadványban szereplő információk nem minősülnek vételi vagy eladási ajánlatnak, sem befektetési tanácsadásnak, sem befektetésre, jegyzésre, szerződéskötésre vagy kötelezettségvállalásra történő ösztönzésnek, felhívásnak, ajánlattételnek, továbbá nem minősül adótanácsadásnak. A tájékoztatás nem teljes körű, a kiadványban foglalt adatok tájékoztató jellegűek. A kiadvány nem minősül befektetési tanácsadásnak, abban az esetben sem, ha a dokumentum bármely része egyes pénzügyi eszköz vonatkozásában annak lehetséges árfolyam-, hozam-alakulásával kapcsolatos ismertetést tartalmaz. Jelen dokumentum nem veszi figyelembe az egyes befektetők egyedi igényeit, körülményeit és céljait, így személyre szóló ajánlás hiányában nem minősül befektetési tanácsadásnak.
    A Bank kizárja a felelősségét a kiadványban foglaltak esetleges befektetési döntésként való felhasználásáért, a konkrét egyedi befektetési döntésekért, az ebből eredő következményekért, így nem vállal felelősséget a befektető ezen kiadványban foglaltak alapján hozott döntései következtében, vagy őt azzal bármilyen egyéb összefüggésben érő esetleges károkért, veszteségekért.
  4. A kiadványban szereplő információk hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, azonban az információk valódiságáról, pontosságáról, helytállóságáról és teljességéről a Bank biztosítékot nem kapott, ezért a dokumentumban leírtak teljességével és pontosságával kapcsolatban sem a dokumentum készítői, sem a Bank felelősséget nem vállalnak. A kiadványban megjelölt tartalmak és vélemények a kiadványt készítő szakembereknek, a kiadvány elkészítésének időpontjában fennálló piaci körülmények alapján kialakított, megítélését tükrözik, amelyek újabb információk, a piaci viszonyok, gazdasági körülmények változása esetén külön értesítés és figyelmeztetés nélkül megváltozhatnak. A Bank fenntartja a jogot, hogy a jövőben előzetes értesítés nélkül módosítsa a jelen dokumentumban foglalt megállapításokat.
  5. Az árfolyamok, hozamok, egyéb adatok múltbeli alakulásából nem lehetséges a jövőbeni árfolyamokra, hozamra, illetőleg teljesítményre vonatkozó egyértelmű és megbízható következtetéseket levonni. A befektetőknek önállóan (vagy független szakértő igénybevételével) kell felmérniük és megérteniük az egyes pénzügyi eszközök és befektetési szolgáltatások lényegét, valamint kockázatait. Javasoljuk, hogy a befektetők a befektetésre vonatkozó döntés meghozatala előtt az adott pénzügyi eszközre és a befektetési szolgáltatásra vonatkozó üzletszabályzatot, tájékoztatót, egyéb szerződéses feltételeket, hirdetményeket, kondíciós listát figyelmesen olvassák el, mert csak ezen dokumentumok és információk ismeretében dönthető el, hogy a befektetés összhangban áll-e a befektető kockázattűrő képességével és befektetési céljaival, továbbá körültekintően mérlegelje befektetése tárgyát, kockázatait, a díjakat, költségeket és a befektetésekből származó esetleges veszteségeket, károkat! Javasoljuk továbbá, hogy tájékozódjon a termékkel, befektetéssel kapcsolatos adójogi és egyéb jogszabályokról, valamint a befektetésre vonatkozó döntésének meghozatalát megelőzően forduljon munkatársainkhoz, vagy keresse fel banki tanácsadóját!
    További tájékoztatás elérhető a Bank fiókjaiban, valamint az mbhbank.hu honlapon.
  6. A Bank jogosult a kiadványban szereplő eszközök vonatkozásában árjegyzési, egyéb befektetési szolgáltatási tevékenységet vagy kiegészítő szolgáltatást nyújtani.
    A Bank továbbra is jogosult jóhiszeműen és a piacképzés szokásos módja szerint a jelen dokumentumban szereplő pénzügyi eszközök vonatkozásában kereskedésre, ügyletkötésekre vagy kereskedésre árjegyzőként az árjegyzés szokásos menete szerint, valamint egyéb befektetési tevékenységet vagy kiegészítő szolgáltatást, illetve egyéb pénzügyi vagy kiegészítő pénzügyi szolgáltatást nyújtani a kibocsátónak és egyéb személyeknek.
  7. A Bank rendelkezik a befektetési szolgáltatási tevékenységekkel kapcsolatosan potenciálisan felmerülő összeférhetetlenségi helyzetek leírására, illetve az ilyen helyzetek kezelésére vonatkozó Összeférhetetlenségi Politikával, illetve a bank-és értékpapírtitoknak minősülő adatok kezelésére és átadására vonatkozó belső szabályzattal.
  8. Jelen kiadvány a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény szerinti védelem alatt áll, ezért kizárólag a Bank előzetes írásbeli engedélyével lehet azt többszörözni, terjeszteni, egyéb módon nyilvánosságra hozni, valamint felhasználni. A Bank valamennyi szerzői jogon alapuló jogát fenntartja.
  9. Ezt az üzenetet azért kapta, mert korábban feliratkozott hírlevelünkre vagy hozzájárult ahhoz, hogy Önt a Bank marketingcélú üzenetekkel megkeresse. Amennyiben a továbbiakban nem kíván tájékoztatást kapni az MBH Banktól, megadott hozzájárulását bármikor ingyenesen visszavonhatja. A vonatkozó adatkezelésekről, illetve az Önt megillető jogokról, azok gyakorlásának módjáról, valamint a jogorvoslati lehetőségekről további tájékoztatást az mbhbank.hu honlapon található adatvédelmi irányelvekben, illetve az Adatkezelési Tájékoztatóban, valamint a 06 80 333 660-as zöld számon kaphat. Amennyiben nem kíván a továbbiakban híreket, üzleti ajánlatokat kapni, hozzájárulását bármikor ingyenesen visszavonhatja a telebankar@mbhbank.hu e-mail címen, illetőleg a 06 80 333 660-as zöld számon. Hozzájárulását visszavonhatja postai úton is az MBH Bank Nyrt., 1134 Budapest, Kassák Lajos u. 16-18. címére küldött nyilatkozatával, amelyen kérjük, hogy jól olvashatóan tüntesse föl nevét, lakcímét és azt, hogy a közvetlen üzletszerzési célú (direkt marketing) megkeresések tiltását kéri.
    Az adatkezelésre vonatkozó tájékoztatás és az adatkezelési irányelvek elérhető a bankfiókokban és az mbhbank.hu honlapon.
  10. A jelen kiadvány a kiadása időpontjában érvényes.
    A kiadvány elkészítésének időpontja: 2024. 07. 15. 10:00