Sötét alagútban a közúti fuvarozás
Az év eleji csökkenés után a második negyedév sem hozott változást, 13%-kal csökkent az áruszállítás teljesítménye éves alapon, a legnagyobb alágazat, a közúti fuvarozás teljesítménye pedig 14,3%-kal romlott. Az első negyedév után most tovább csökkent az alágazat jövedelmezősége is. Rövid távon nem várható érdemi javulás, sőt, az útdíj és az üzemanyag jövedéki adó jövő januári emelése további nyomást jelent. Az alacsonyan maradó fuvardíjak miatt érdemes visszavágni a kapacitásokat és a szolgáltatási portfóliót kibővíteni.
Növekvő kiadások és alacsony rendelésállomány a második negyedévben
A közúti fuvarozás esetében az első negyedévben nagyobb mértékben növekedtek a költségek, mint a fuvardíjak, és ez a második negyedévben sem volt másképp. A Digilog mérése szerint nemzetközi szinten 6,8%, belföldön 6,6% volt a költségnövekedés éves alapon, vagyis legalább ilyen mértékű díjemelés tudta volna kompenzálni a fuvarozó cégeket. Azonban a fuvardíjak nem, hogy emelkedtek volna, de még csökkentek is a második negyedévben: nemzetközi szinten 2,7%-kal, míg belföldön 4,3%-kal.
A költségek emelkedéséhez hozzájárult az általános inflációs környezet, ami megemelte a bérköltséget, autópályadíjakat, amortizációs és kamatköltséget, javítást, biztosítást. Másrészt a recessziós gazdasági környezetben esett a rendelésállomány, ami a járművek futásteljesítményének csökkenéséhez, illetve az üres futások növekedéséhez vezetett. A szolgáltatók nem tudták áthárítani a költségek növekedését, egyfelől a megcsappanó kereslet okozta rossz alkupozíciójuk miatt, másfelől azért, mert középtávon sem sikerült a kapacitásaikat a csökkenő kereslethez igazítani (kamionok száma belföldön csak 2%-kal csökkent, külföldön 4%-kal nőtt).
Rövidtávon tovább emelkednek egyes költségelemek
Költségoldalról további emelkedésekre lehet számítani, ugyanis október 1-jén az idén júliusi infláció mértékével, 17,6%-kal fognak emelkedni az útdíjak. Ezután három hónappal, január 1-jén újabb emelés történik: az útdíjba épülő külsőköltség-díj mértéke növekszik. Az emelést a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. számítja ki, de az erre vonatkozó szabályok alapján nagyon nehéz megbízható becslést adni az emelés mértékéről.
Ráadásul januárban a Kormány az uniós minimális szinthez igazítja az üzemanyagok jövedéki adóját. Tekintve, hogy ezen az adón még áfateher is van, literenként 40-41 forintos drágulással is lehet számolni. Ezzel kapcsolatban van még egy nyitott kérdés: a visszaigényelhető adó mértéke. Uniós szabályozás szerint, ha egy tagországban a jövedéki adó meghaladja az elvárt minimális mértéket, akkor a kormányok lehetővé tehetik a fuvarozóknak, hogy visszaigényeljék az adó egy részét.
Ez esetünkben függ a forint árfolyamától, egészen pontosan az október első munkanapján érvényes hivatalos devizaárfolyamtól. A fuvarozó cégek ebből a szempontból az erős forintban érdekeltek, például a 380 forint/euró árfolyam esetén literenként 15 forint körül alakulna a visszaigényelhető összeg, ami alacsonyabb árfolyam esetén növekedne.
A második félévben kedvezőbb makrogazdasági kilátások, az infláció visszaesését követő kilábalás valamint az ipar rendelésállományának növekedése támaszthat erősödő szállítási igényt a szektornak, amire mindenképpen szükség van az emelkedő költségek áthárításához. A nehéz helyzetben ragadt fuvarozóknak a kiemelkedés kulcsa, hogy kapacitásaikat a kialakult kereslethez igazítják, illetve növeljék a létszámhatékonyságukat. Emellett a szélesebb szolgáltatási portfólió is hozzájárulhat a forgalom növeléséhez.
Az év második felében pöröghet fel az ipari termelés
Az ipari termelés 2022 járt utoljára a csúcson, azóta egy csökkenő trend figyelhető meg. Az októberi, havi alapú 2%-os növekedés novemberre rögtön visszafordult, és a friss számok alapján látszik, hogy nem tört meg a csökkenő trend. Az ipar teljesítményének elsődleges…
Kilépett a jegybanki toleranciasávból az infláció
A novemberi 3,7%-os év/év alapú áremelkedést követően decemberben 4,6%-kal emelkedtek átlagosan a fogyasztói árak idehaza, az adat megfelelt várakozásunknak, azonban magasabban alakult a piaci konszenzusnál (4,4%). Az előző hónaphoz képest 0,5%-kal nőttek az árak, mi is ezzel számoltunk. Az éves…
Ismét emelkedett a boltok forgalma
A legfrissebb adatok alapján bizakodhatunk, hogy a kiskereskedelmi forgalom visszakorrigál és tartósan meghaladhatja a 2021-es bázist, s így sikerül kitörnie a 2024 tavasza óta tartó oldalazásból. A tavalyi egész éves adatokra még egy hónapot várni kell, de már most látszik,…