Az ágazat növekedésének motorját továbbra is a külföldiek adják. 2025 februárjában a turisztikai szálláshelyeken 1,0 millió vendég 2,3 millió vendégéjszakát töltött el, ezzel sikerült a már tavalyi erős februári adatokat is felülmúlni, mindemelett a vendégek számában is kétszámjegyű növekedést tudott elérni a szektor. El kell ugyanakkor mondani, hogy 2025 első két hónapjában a külföldi vendégéjszakák számának emelkedése mellett a magyar vendégéjszakák száma kisebb csökkenést mutat. 2025-ben azt várjuk, hogy folytatódik az idegenforgalom növekedési trendje a nemzetközi folyamatokkal összhangban, melyet a reálbérek növekedése, és az egyéb juttatások, mint például az családi adókedvezmény fokozatos megduplázása, két- és háromgyermekes anyák szja-kedvezménye is támogat.

A turizmus meghatározó folyamatai:

  • 2025 második hónapjában is folytatta emelkedő trendjét a turizmus itthon: februárban a turisztikai szálláshelyeken 1 millió vendég közel 2,3 millió vendégéjszakát töltött el. A vendégek száma 14%-kal, a vendégéjszakáké 3,9%-kal meghaladta az egy évvel korábbit.

  • Februárban nőtt a beföldi vendégek száma, azonban kevesebb időt töltöttek el a szálláshelyeken: A belföldi vendégek száma 5,4%-kal nőtt, viszont az általuk eltöltött vendégéjszakáké 2,1%-kal volt alacsonyabb az előző év azonos havinál.  A 485 ezer belföldi vendégnél 1 millió vendégéjszakát mértek turisztikai szálláshelyeken, ezen belül a kereskedelmi szálláshelyeken 383 ezer vendéget és 792 ezer vendégéjszakát regisztráltak.

Turisztikai szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma (ezer db)

Forrás: KSH

  • A beutazó forgalom trendje tovább nőtt: a külföldi vendégek száma 22%-kal, az általuk eltöltött vendégéjszakáké 9%-kal nőtt az előző év azonos hónapjához viszonyítva. A turisztikai szálláshelyekre 536 ezer külföldi vendég érkezett, ahol ~1,3 millió vendégéjszakát töltött el, közülük 365 ezer vendéget és 903 ezer vendégéjszakát a kereskedelmi szálláshelyeken regisztráltak. 2025 februárjában az Egyesült Királyságból, Németországból és Ausztriából származó turisták töltötték a legtöbb vendégéjszakát Magyarországon (mindhárom ország esetében 70 ezer feletti vendégéjszakaszámmal). 2024-ben a beutazó vendégek leginkább szabadidős céllal (20%) érkeztek Magyarországra, és 1771 milliárd Ft-ot költöttek el nálunk; termék-és szolgáltatás-vásárlási célú az utazások 16%-a volt, melyek során 305 milliárd Ft feletti költés realizálódott. Üzleti útra és konferenciaturizmusra az utazások számának 5%-a irányult, mintegy 400 milliárd Ft költéssel.

  • Az utazások célpontjai alapján novemberben a belföldivendég-éjszakák száma az előző év azonos időszakához képest Szeged turisztikai térségben nőtt a legnagyobb mértékben (7,9%-kal), a leginkább pedig a Pécs–Villány turisztikai térségben csökkent (18%-kal). A Balatonnál 0,1, Budapesten 0,6-kal volt alacsonyabb a turisztikai szálláshelyeken regisztrált belföldi vendégek száma.

  • A külföldivendég-éjszakák száma az előző év azonos időszakához viszonyítva legnagyobb mértékben a Pécs–Villány turisztikai térségben emelkedett (25%-kal), leginkább pedig (15%-kal) a Sopron–Fertő térségben csökkent. Budapesten és a Balatonnál is 12%-os növekedést, regisztráltak a turisztikai szálláshelyeken a külföldi vendégek számában.

  • 2025 első két hónapjában 2024 azonos időszakához képest:
    • A turisztikai szálláshelyeken 6,2%-kal több, összesen közel 4,6 millió vendégéjszakát regisztráltak.
    • A belföldi vendégek 0,7%-kal kevesebb, a külföldiek 12%-kal több (2,0 millió, illetve 2,6 millió) vendégéjszakát töltöttek el a turisztikai szálláshelyeken.

  • A turisztikai szálláshelyeken az összes bruttó árbevétel 59,8 milliárd forint volt februárban, ami folyó áron 17%-kal több az egy évvel korábbinál.

Turisztikai szálláshelyek árbevétele összesen (millió Ft)

Forrás: KSH

  • Februárban összesen 18.964 turisztikai szálláshely működött (10%-kal több mint egy évvel korábban), ezen belül 2.039 kereskedelmi, illetve 16.925 magán- és egyéb szálláshely volt nyitva a vendégek számára.

  • Január után februárban is csökkentek Széchenyi Pihenőkártya költései: az előző év azonos hónapjához viszonyítva folyó áron 1,2%-kal kevesebbet, 2 milliárd forintot költöttek februárban a kártyatulajdonosok a turisztikai szálláshelyeken. Az egymás utáni két havi csökkenést magyarázhatják a SZÉP-kártya változások melyek januártól vannak érvényben: az ide érkező juttatások 50%-át lakásfelújításra lehet majd fordítani.

  • 2025 januárja után folytatta kiemelkedő teljesítményét a Liszt Ferenc Repülőtér, mivel februárban 1,2 millió utas fordult meg, ami a tavalyi adatot 15,9%-kal haladja meg, az első két hónap összesített eredménye pedig 16,7%-kal magasabb a tavalyinál. Az üzemeltető VINCI Airports célja a járathálózat sűrítése új célállomások bevonzásával és a meglévő úti célokra repülő légitársaságok számának bővítésével. A Liszt Ferenc repülőtéren a következő évek kiemelt fejlesztései a 3-as terminál felépítése, valamint a 2-es terminál kapacitásainak bővítése, az előkészületek már meg is kezdődtek. A Budapesti reptér mellett a debreceni reptérről is érkeznek a járat fejlesztésekről szóló hírek: március 30-tól két új célállomásra lehet utazni, az Universal Air légitársaság Lipcsébe és Máltára indít repülőgépeket.

Rövidtávú kilátások:

  • Szálláshely szolgáltatás: 2025-ben azt várjuk, hogy folytatódik az idegenforgalom növekedési trendje a nemzetközi folyamatokkal összhangban. Árnyalva a képet, a forint gyengülése miatt (2024-ben 395,35 EUR/HUF volt az éves átlag árfolyam, 2025-re pedig átlagosan 400-405 közötti EUR/HUF-ot várunk) drágulhatnak a külföldi utazások, így elképzelhető, hogy idén több magyar fog belföldön nyaralni. A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége szerint vidéken idén a szállodák esetében várhatóan 10% alatti szobaár-emelkedéssel lehet számolni, míg Budapesten a drágulás a 10% feletti szintet is elérheti, a külföldi turisták miatt. 2025-ben kilenc új szálloda nyitása várható Budapesten, összesen 800 új szobával a CBRE adatai alapján, és a következő években pedig további 3700 szoba kerülhet megnyitásra (ha az összes beruházás megvalósul). Az MTÜ szerint, ha ilyen ütemben erősödik a szektor, akkor már 2030 előtt elérhető a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégiában célként kitűzött 20 milliós vendég- és 50 milliós vendégéjszakaszám, valamint a 16%-os GDP-hozzájárulás.

  • Vendéglátás: A vendéglátóipar visszafogottabb növekedéssel indította az évet Magyarországon, januárban 5%-kal haladta meg a forgalom az előző évit. A vendégéjszakák számának növekedéséből leginkább azok a vendéglátóegységek profitálnak melyek elősorban a külföldi vendégekre szakosodtak (Budapesten). Az idén bevezetett új szabályozás miszerint a SZÉP-kártyán lévő összegek 50%-a otthonfelújításra is fordítható, várhatóan a vidéki éttermek forgalmát vetheti leginkább vissza.

A vendéglátóhelyek eladási forgalma (millió Ft)

Forrás: KSH

A fogyasztók árérzékenysége 2025-ben is meghatározó, így óvatos bevételnövekedésre lehet idén számítani.  2025-ben a minimálbér és a garantált bérminimum emelkedése, és az ezeket felhajtó magasabb fizetések kitermelése jelent majd feladatot. Másrészről amennyiben a gazdasági környezet kedvezően alakul és a bizalomhiány oldódik, a reálbérek növekedése az éttermek forgalmának bővülését is segítheti idén.

Készítette: Horti Flóra

JOGI NYILATKOZAT

  1. Jelen kiadványt az MBH Bank Nyrt. (székhely: 1056 Budapest, Váci u.38.; cégjegyzékszám: Fővárosi Törvényszék Cégbírósága, Cg. 01-10-040952; tev. eng. sz.: III/41.005-3/2001.; a Budapesti Értéktőzsde tagja; felügyeleti hatóság: Magyar Nemzeti Bank 1013 Budapest, Krisztina körút. 55. sz.; továbbiakban: a Bank) készítette.
  2. Jelen kiadvány a 2014/65/EU irányelv, és a Bizottság (EU) 2017/565 felhatalmazáson alapuló rendelete alkalmazásában marketingközleménynek minősül. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a jelen kiadvány nem minősül a Bizottság (EU) 2017/565 felhatalmazáson alapuló rendelete szerint a befektetéssel kapcsolatos kutatás követelményeinek megfelelő befektetési elemzésnek. A jelen dokumentumban közölt megállapítások nem objektív és nem független magyarázatot tartalmaznak. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a jelen marketingközleménynek minősülő dokumentum nem a befektetéssel kapcsolatos kutatás függetlenségének előmozdítását célzó jogi követelményeknek megfelelően készült és nem érinti a befektetéssel kapcsolatos kutatás terjesztését, közzétételét megelőző kereskedésre vonatkozó tilalom. A kiadványban foglalt adatok tájékoztató jellegűek, és a jelen tájékoztatás nem teljes körű.
  3. A jelen kiadványban szereplő információk nem minősülnek vételi vagy eladási ajánlatnak, sem befektetési tanácsadásnak, sem befektetésre, jegyzésre, szerződéskötésre vagy kötelezettségvállalásra történő ösztönzésnek, felhívásnak, ajánlattételnek, továbbá nem minősül adótanácsadásnak. A tájékoztatás nem teljes körű, a kiadványban foglalt adatok tájékoztató jellegűek. A kiadvány nem minősül befektetési tanácsadásnak, abban az esetben sem, ha a dokumentum bármely része egyes pénzügyi eszköz vonatkozásában annak lehetséges árfolyam-, hozam-alakulásával kapcsolatos ismertetést tartalmaz. Jelen dokumentum nem veszi figyelembe az egyes befektetők egyedi igényeit, körülményeit és céljait, így személyre szóló ajánlás hiányában nem minősül befektetési tanácsadásnak.
    A Bank kizárja a felelősségét a kiadványban foglaltak esetleges befektetési döntésként való felhasználásáért, a konkrét egyedi befektetési döntésekért, az ebből eredő következményekért, így nem vállal felelősséget a befektető ezen kiadványban foglaltak alapján hozott döntései következtében, vagy őt azzal bármilyen egyéb összefüggésben érő esetleges károkért, veszteségekért.
  4. A kiadványban szereplő információk hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, azonban az információk valódiságáról, pontosságáról, helytállóságáról és teljességéről a Bank biztosítékot nem kapott, ezért a dokumentumban leírtak teljességével és pontosságával kapcsolatban sem a dokumentum készítői, sem a Bank felelősséget nem vállalnak. A kiadványban megjelölt tartalmak és vélemények a kiadványt készítő szakembereknek, a kiadvány elkészítésének időpontjában fennálló piaci körülmények alapján kialakított, megítélését tükrözik, amelyek újabb információk, a piaci viszonyok, gazdasági körülmények változása esetén külön értesítés és figyelmeztetés nélkül megváltozhatnak. A Bank fenntartja a jogot, hogy a jövőben előzetes értesítés nélkül módosítsa a jelen dokumentumban foglalt megállapításokat.
  5. Az árfolyamok, hozamok, egyéb adatok múltbeli alakulásából nem lehetséges a jövőbeni árfolyamokra, hozamra, illetőleg teljesítményre vonatkozó egyértelmű és megbízható következtetéseket levonni. A befektetőknek önállóan (vagy független szakértő igénybevételével) kell felmérniük és megérteniük az egyes pénzügyi eszközök és befektetési szolgáltatások lényegét, valamint kockázatait. Javasoljuk, hogy a befektetők a befektetésre vonatkozó döntés meghozatala előtt az adott pénzügyi eszközre és a befektetési szolgáltatásra vonatkozó üzletszabályzatot, tájékoztatót, egyéb szerződéses feltételeket, hirdetményeket, kondíciós listát figyelmesen olvassák el, mert csak ezen dokumentumok és információk ismeretében dönthető el, hogy a befektetés összhangban áll-e a befektető kockázattűrő képességével és befektetési céljaival, továbbá körültekintően mérlegelje befektetése tárgyát, kockázatait, a díjakat, költségeket és a befektetésekből származó esetleges veszteségeket, károkat! Javasoljuk továbbá, hogy tájékozódjon a termékkel, befektetéssel kapcsolatos adójogi és egyéb jogszabályokról, valamint a befektetésre vonatkozó döntésének meghozatalát megelőzően forduljon munkatársainkhoz, vagy keresse fel banki tanácsadóját!
    További tájékoztatás elérhető a Bank fiókjaiban, valamint az mbhbank.hu honlapon.
  6. A Bank jogosult a kiadványban szereplő eszközök vonatkozásában árjegyzési, egyéb befektetési szolgáltatási tevékenységet vagy kiegészítő szolgáltatást nyújtani.
    A Bank továbbra is jogosult jóhiszeműen és a piacképzés szokásos módja szerint a jelen dokumentumban szereplő pénzügyi eszközök vonatkozásában kereskedésre, ügyletkötésekre vagy kereskedésre árjegyzőként az árjegyzés szokásos menete szerint, valamint egyéb befektetési tevékenységet vagy kiegészítő szolgáltatást, illetve egyéb pénzügyi vagy kiegészítő pénzügyi szolgáltatást nyújtani a kibocsátónak és egyéb személyeknek.
  7. A Bank rendelkezik a befektetési szolgáltatási tevékenységekkel kapcsolatosan potenciálisan felmerülő összeférhetetlenségi helyzetek leírására, illetve az ilyen helyzetek kezelésére vonatkozó Összeférhetetlenségi Politikával, illetve a bank-és értékpapírtitoknak minősülő adatok kezelésére és átadására vonatkozó belső szabályzattal.
  8. Jelen kiadvány a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény szerinti védelem alatt áll, ezért kizárólag a Bank előzetes írásbeli engedélyével lehet azt többszörözni, terjeszteni, egyéb módon nyilvánosságra hozni, valamint felhasználni. A Bank valamennyi szerzői jogon alapuló jogát fenntartja.
  9. Ezt az üzenetet azért kapta, mert korábban feliratkozott hírlevelünkre vagy hozzájárult ahhoz, hogy Önt a Bank marketingcélú üzenetekkel megkeresse. Amennyiben a továbbiakban nem kíván tájékoztatást kapni az MBH Banktól, megadott hozzájárulását bármikor ingyenesen visszavonhatja. A vonatkozó adatkezelésekről, illetve az Önt megillető jogokról, azok gyakorlásának módjáról, valamint a jogorvoslati lehetőségekről további tájékoztatást az mbhbank.hu honlapon található adatvédelmi irányelvekben, illetve az Adatkezelési Tájékoztatóban, valamint a 06 80 333 660-as zöld számon kaphat. Amennyiben nem kíván a továbbiakban híreket, üzleti ajánlatokat kapni, hozzájárulását bármikor ingyenesen visszavonhatja a telebankar@mbhbank.hu e-mail címen, illetőleg a 06 80 333 660-as zöld számon. Hozzájárulását visszavonhatja postai úton is az MBH Bank Nyrt., 1134 Budapest, Kassák Lajos u. 16-18. címére küldött nyilatkozatával, amelyen kérjük, hogy jól olvashatóan tüntesse föl nevét, lakcímét és azt, hogy a közvetlen üzletszerzési célú (direkt marketing) megkeresések tiltását kéri.
    Az adatkezelésre vonatkozó tájékoztatás és az adatkezelési irányelvek elérhető a bankfiókokban és az mbhbank.hu honlapon.
  10. A jelen kiadvány a kiadása időpontjában érvényes.
    A kiadvány elkészítésének időpontja: 2025. 03. 27. 8:30