Hogyan hatna az ukrajnai béke a hazai gazdaságra? – A tartós béke akár több százalékponttal emelheti a magyar GDP-t 2026 végéig
Az elmúlt hetekben felgyorsulni látszanak az események az orosz-ukrán háború esetleges közeljövőbeli lezárásával kapcsolatban. Bár február végén drámai fejlemények történtek amerikai-ukrán tárgyalásokban, a folyamatok idővel várhatóan továbbra is a békekötés felé mozdulhatnak. A konfliktus lezárása az idei év egyik legmeghatározóbb geopolitikai eseménye lehet, amely jelentős hatással bírhat a globális és a hazai gazdasági viszonyokra. Elemzésünkben számszerűsítettük az esetleges békekötés magyar gazdaságot érintő legjelentősebb következményeit.
Az elemzés kontextusa
Két lehetséges forgatókönyv körvonalazódik: az egyik egy törékenyebb tűzszünet, ami a problémás pontok sokasága miatt könnyen a konfliktus kiújulásához vezethet, míg a másik egy átfogó és tartós békemegállapodás, amely stabilitást hozhat a régióban. A konfliktus lezárásával kapcsolatos esélyek növekedésével párhuzamosan érdemes számba venni, milyen pozitív gazdasági hatásokra lehet számítani béke esetén. Elemzésünkben elsősorban a második forgatókönyvet vizsgáljuk, amely nemcsak politikai, hanem gazdasági szempontból is jelentős változásokat hozhat. Felhívjuk ugyanakkor a figyelmet arra, hogy ez a forgatókönyv egyelőre csak lehetőségként áll fenn, hiszen még számos kérdést meg kellene oldani egy tartós béke megteremtéséhez, miközben egy valószínűleg alacsonyabb pozitív hatással járó, törékenyebb tűzszüneti megállapodás ugyancsak benne van a pakliban.
A Pénzügyminisztérium egy korábbi (2024. áprilisi) elemzésében a geopolitikai feszültségek rövid időn belüli rendeződése kapcsán azt mérte, hogy a kiszámíthatóbb gazdasági kilátások nyomán az óvatossági motívum gyorsabb oldódása, az infláció és a kamatkörnyezet dinamikusabb mérséklődése kedvezően hatna a hazai konjunktúrára. Ezen forgatókönyv megvalósulása esetén, két év alatt közel 0,6 százalékponttal magasabb lehet a GDP-növekedés az alappályában előrejelzettnél a Pénzügyminisztérium szerint. Fontos ugyanakkor, hogy az említett elemzés a geopolitikai feszültségek csökkenésébe beleértette a közel-keleti feszültség enyhülését is, ezzel azonban jelenlegi anyagunkban nem foglalkozunk.
Másfelől a Pénzügyminisztérium elemzésében jelzett hatás összességében alacsonynak tűnő becslést ad a várható pozitív GDP elmozdulásra: egy későbbi, 2024. augusztusában készült EKB-elemzés az euróövezetre 10%-os gázárnövekedés esetén becsült a Pénzügyminisztériumhoz hasonló mértékű negatív hatást, márpedig Magyarország jobban kitett a gázimportnak, mint az euróövezet, ráadásul egyéb pozitív hatások is körvonalazódnak egy békekötés esetén (pl. lehetséges újjáépítés Ukrajna területén, illetve a békekötéstől valószínűleg függetlenül Európa-szerte meginduló hadiipari beszerzések, fejlesztések). Az újjáépítéssel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy eddig a keletkezett kár mértékéről érkeztek becslések, az újjáépítés finanszírozásának mikéntjéről pedig még nem igazán. A Világbank számításai szerint 2024 végével Ukrajna újjáépítésének költsége 524 milliárd dollárra rúghat.
Elemzésünkben azt feltételezzük, hogy egy tartósnak ígérkező békemegállapodást követően a földgáz ára fokozatosan 30-40% körüli mértékben csökkenhet, így a közelmúltbeli, 50 eurót közelítő szintekről 30-35 euró körüli sávba eshet vissza, azonban a 2010-es években látott 20 euró körüli átlagos gázár visszatérésére nem számítunk. A gázárak csökkenése egyébként nem pusztán a békemegállapodásból következhet, de abból is, hogy az elmúlt években rengeteg LNG-terminál építése indult be Európában, amelyek folyamatosan működésbe állnak, miközben az Egyesült Államok is szeretné, ha minél több cseppfolyós földgázt importálna Európa. Emellett arra is számítunk, hogy egy békemegállapodás során a kockázati felárak érdemben csökkenhetnek, ami ugyancsak pozitívan hathat a magyar növekedésre és a devizaárfolyamra.
A további lehetséges pozitív kimenetek számszerűsítésére ezen cikk keretei között nem vállalkoznánk, ugyanakkor megjegyzendő, hogy ezek egyértelműen fennállnak (például a már említett, esetleges újjáépítési tevékenységek Ukrajnában, illetve fegyverkezés Európában). A reális helyzetértékeléshez azonban figyelembe kell venni azt is, hogy a külső környezet tartogat kockázatokat is (például elmaradó gazdasági élénkítés az új német kormány részéről, vagy a vámháború esetleges eldurvulása), ami a pozitív kockázatokat ellensúlyozhatja.
Energiaimport-kitettség: a csökkenő gázárak hatása
Európa alapvetően viszonylag szegény energiahordozókban, így a földgáz esetében is jelentős importra szorul. Ez még inkább igaz Magyarországra. Az persze tény, hogy az orosz-ukrán háború kitörésekor még jobban rá volt utalva a földgázra az öreg kontinens, mint most, a függőség azonban továbbra is nagyrészt fennmaradt. 2022-ben az EU esetében az importarány (a nettó energiaimport a teljes rendelkezésre álló bruttó energiamennyiség arányában) megközelítette a 63%-ot, míg Magyarországon meghaladta a 64%-ot az Eurostat adatai szerint. Ehhez hozzá kell tenni azt is, hogy a magyar gazdaság sokkal energiaintenzívebb az EU-hoz képest: 2022-ben ezer USD-nyi hozzáadott érték előállításához 1586 megajoule energiát használt fel az EU, miközben Magyarországon ugyanez 3224 megajoule volt. Ez azt jelenti, hogy a hajszállal nagyobb importarány sokkal nagyobb energiamennyiség-szükségletet jelent ugyanakkora hozzáadott érték előállításához. A teljes energiafelhasználáson belül egyébként a földgázfelhasználás aránya Magyarországon közel 30%, míg az EU-ban inkább 25% körüli, ami még tovább emeli a magyar földgázintenzitást.
Egy 2024-es elemzésében az Európai Központi Bank megvizsgálta, hogy a gázárak változása az Euróövezet GDP-jére hogyan hat, akkor még a gázárak emelkedésére fókuszálva. Az EKB arra jutott a gázárak átgyűrűzése kapcsán, hogy a gázár 10%-os meglepetésszerű növekedése nagyjából 0,1, éven túli tartós inflációs hatással jár az euróövezetben, miközben 0,2-0,4 százalékponttal is csökkenthette a GDP-t év/év alapon.
Az euróövezet GDP-jének változása 10%-os gázáremelkedés hatására
Forrás: EKB
Ez az átgyűrűző hatás a fenti adatok ismeretében, Magyarország esetében még inkább érvényesül: ugyanis míg a GDP-arányos nettó földgázimport (TJ/millió euró) az euróövezet esetében 0,69, addig ez a mutató hazánk esetében 1,65, míg a belföldi GDP arányos földgázkitermelés 0,29 (euróövezet 0,05) 2023-as adatok alapján számítva.
Nettó gázimport és belföldi földgázkitermelés a GDP-hez képest (2023, TJ / millió euró)
Forrás: Eurostat, MBH számítás
Az euróövezethez képest tehát ugyanakkora gázárcsökkenés esetében jelentősebb pozitív hatás érvényesülhet Magyarországon. Persze az öreg kontinens és Magyarország is jobban hozzászokott a magasabb gázárakhoz, és a földgázintenzitás és importarány is csökkent az elmúlt években, de továbbra is jelentős maradt. Az is felmerül, hogy a 10%-os gázárcsökkenés az emelkedéshez képest abszolút értékben nem ugyanakkora (hanem vélhetően némileg alacsonyabb) GDP elmozdulást eredményezhet, ami mérsékli a hatást. Ugyanakkor az EKB feljebb citált elemzése és ezen megfontolások miatt egy 30-40%-os földgázár-csökkenés akár fél-másfél százalékponttal is emelheti a hazai GDP-t egy év alatt az alappályához képest. Fontos ráadásul megjegyezni, hogy mindez csupán a földgázárak csökkenéséből adódó árcsökkenést igyekszik számszerűsíteni, és még nincs benne egyéb (például a kockázati felár csökkenéséből, vagy az esetleges újjáépítésből adódó) pozitív hatás.
Az inflációval kapcsolatban mindazonáltal kisebb lehetne a mérséklő hatás itthon: ennek oka, hogy a magyar háztartások jelentős része rezsivédelemben részesül, így csak bizonyos fogyasztási szint felett szembesülnek a magasabb energiaárakkal. Ezért az energiaárak csökkenése nem feltétlenül vezetne az infláció jelentős mérséklődéséhez.
Tartósan erősödő forint
A GDP és az infláció mellett a forintárfolyamra kifejtett hatásokat is érdemes elemezni, ugyanis a 2022-ben látott rekordmértékű gyengüléshez jelentősen hozzájárult az energiaárrobbanás miatti folyó fizetési mérleg romlás, valamint a kockázati felárak emelkedése is. Ha az orosz-ukrán háború belátható időn belül tartósnak ígérkező békével lezáródna, az a gázárak csökkenéséhez is hozzájárulna. Ugyan a csökkenés mértéke várhatóan nem lenne azonnali és nem is jelentene visszatérést a 2010-es évek megawattóránkénti 20 euró körüli átlagos árszintjéhez, de a jelenlegi, 50 euró körüli árban markáns csökkenést hozhatna. Mivel Magyarország továbbra is jelentős gázimportra szorul, a gázárak lehetséges csökkenése a külkereskedelmi mérlegben hosszabb távon a GDP arányában nagyságrendileg egy százalékpontos javulást is eredményezhetne.
A gázárak csökkenése mellett a CDS-felár csökkenése révén az elvárt kockázati prémium is mérséklődhetne. Ez a jelenség hasonló hatást gyakorolna a gazdaságra, mintha a jegybank körülbelül 50 bázisponttal emelte volna a kamatlábakat, feltéve, hogy minden más tényező változatlan marad (és a CDS-felárak a háború előtt jellemző szinteket újra megközelítenék). Ez a változás valószínűleg néhány forinttal mérsékelné az árfolyamot az euróval szemben. Továbbá a földgáz árának jelentős csökkenése esetén, Magyarország folyó fizetési mérlegének egyenlege is javulhatna a már említett külkereskedelmi egyenlegjavuláson keresztül. A GDP arányában ez a javulás közel egy százalékpontnyi lehetne, ami további 5-10 forintos erősödést eredményezhetne az EURHUF árfolyamában.
Eközben, mivel az infláció az elmúlt hónapokban váratlanul nagyon megugrott idehaza, ezért az MNB-nek továbbra is óvatos politikát kellene folytatnia, nem kezdhetne hirtelen monetáris lazításba, még a kockázati megítélés javulása esetén sem. Mindez további forinterősödést válthatna ki, akár tartósabban 400 forint alatti euróárfolyamot eredményezve. Ugyanakkor ehhez az kell, hogy a hírek a következő napokban, hetekben arról szóljanak, hogy hamarosan tényleg beköszönthet a tartós béke, és a gázárak valóban jelentősen csökkenjenek. Egy átmeneti tűzszünettel azonban ezt nem biztos, hogy el lehet érni.
Összességében, tartós béke esetén a fenti folyamatoknak köszönhetően akár 2025 végéig 390 forint körüli euróárfolyammal, valamint 2025-ben kismértékben, 2026-ban pedig jelentősebb mértékben emelkedő GDP-vel lehetne számolni. Utóbbi a gazdaság kibocsátási szintjét az alappályához képest 1-2 százalékkal is megemelhetné 2026 végéig.
Szerzők: Árokszállási Zoltán, az MBH Elemzési Centrum igazgatója
Rodic Ádám, az MBH Elemzési Centrum makrogazdasági elemzője
Források:
European Central Bank, Working Paper Series, The pass-through to inflation of gas price shocks: https://www.ecb.europa.eu/pub/pdf/scpwps/ecb.wp2968~e514c92723.en.pdf
Magyarország Konvergencia Programja 2024-2028: https://cdn.kormany.hu//uploads/sheets//d/d0/d01/d01083d8c20e7821fa71edad692e996.pdf
Háborúk és konfliktusok hatása a globális piacokra – 3. rész
Az elmúlt években sorra lángoltak fel geopolitikai konfliktusok a világ különböző pontjain. Ezek egy részében sikerült elkerülni az eszkalációt, más esetekben viszont elhúzódó háborúskodás alakult ki. Ennek apropóján vizsgálta meg az MBH Befektetési Bank befektetéselemzési csapata az elmúlt fél évszázad…
MBH Befektetési Bank: hazánk jó befektetési piac, de érdemes megválogatni a papírokat
Az elmúlt fél évben soha nem látott ütemben alakultak át a nemzetközi gazdaság erővonalai, melyek pillanatnyi irányát talán legpontosabban a befektetési piacok trendjei mutatják. Az Egyesült Államok és az Európai Unió közti kereskedelmi megállapodás, a dollár árfolyamának és szerepének változása,…
Háborúk és konfliktusok hatása a globális piacokra – 2. rész
Az elmúlt években sorra lángoltak fel geopolitikai konfliktusok a világ különböző pontjain. Ezek egy részében sikerült elkerülni az eszkalációt, más esetekben viszont elhúzódó háborúskodás alakult ki. Ennek apropóján vizsgálta meg az MBH Befektetési Bank befektetéselemzési csapata az elmúlt fél évszázad…