Tovább erősödött a turizmus 2024. január–novemberben: a belföldi vendégek által a turisztikai szálláshelyeken eltöltött éjszakák száma 2,0%-kal, a külföldieké 9,5%-kal haladta meg az előző év azonos időszakának szintjét. 2025-ben azt várjuk, hogy folytatódik az idegenforgalom növekedési trendje a nemzetközi folyamatokkal összhangban, melyet a reálbérek növekedése is támogat.

A turizmus meghatározó folyamatai:

  • Tovább erősödött a turizmus itthon: 2024 novemberében a turisztikai szálláshelyeken 1,2 millió vendég 2,8 millió vendégéjszakát töltött el. A vendégek száma 17, a vendégéjszakáké 9,7%-kal meghaladta az egy évvel korábbit.

  • A belföldi vendégek száma 10, az általuk eltöltött vendégéjszakáké 3,8%-kal volt magasabb az előző év azonos havinál.  A 607 ezer belföldi vendég közel 1,3 millió vendégéjszakát töltött el a turisztikai szálláshelyeken, ezen belül a kereskedelmi szálláshelyeken 467 ezer vendéget és 978 ezer vendégéjszakát regisztráltak.

Vendégéjszakák száma (KSH)

  • A külföldi vendégek száma 23, az általuk eltöltött vendégéjszakáké 15%-kal nőtt az előző év azonos hónapjához viszonyítva. A turisztikai szálláshelyekre érkezett 639 ezer külföldi vendég mintegy 1,6 millió vendégéjszakát töltött el, közülük 445 ezer vendéget és csaknem 1,1 millió vendégéjszakát a kereskedelmi szálláshelyeken regisztráltak.

  • Az utazások célpontjai alapján novemberben a belföldivendég-éjszakák száma az előző év azonos időszakához képest a Győr–Pannonhalma turisztikai térségbennőtt a legnagyobb mértékben (25%-kal), és a Sopron–Fertő térségben csökkent a leginkább (12%-kal). Budapesten 9,4%-kal nőtt és a Balatonnál 1,6%-kal nagyobb, volt a turisztikai szálláshelyeken eltöltött belföldivendég-éjszakák száma.

  • A külföldivendég-éjszakák száma az előző év azonos időszakához viszonyítva a legerőteljesebben Pécs–Villány térségben emelkedett (10%-kal), a leginkább pedig Gyula térségében esett vissza. Budapesten 22%-kal nőtt – részben a november elején megrendezett európai csúcstalálkozóval összefüggésben – a Balatonnál pedig 1,7%-kal csökkent a turisztikai szálláshelyeken eltöltött külföldivendég-éjszakák száma.

  • Az év tizenegy hónapját kumuláltan vizsgálva szintén pozitív teljesítményt mutat az ágazat:
    • A turisztikai szálláshelyeken 5,6%-kal több, összesen 41,3 millió vendégéjszakát regisztráltak.
    • A belföldi vendégek 2,0, a külföldiek 9,5%-kal több (20,8 millió, illetve 20,5 millió) vendégéjszakát töltöttek el a turisztikai szálláshelyeken.

  • 2024 novemberében összesen 1 401 245 utas fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, ami nemcsak a tavalyi adatot haladja meg 22%-kal, hanem az eddigi rekorder 2019. novemberit is 10%-kal. A Liszt Ferenc repülőtér utasforgalma 2024-ben meg fogja közelíteni a 18 milliót, ez Európában a leggyorsabb növekedés. A kormány tervei szerint 2030-ra évi 20 millióra növekszik a reptér utasforgalma, melyet a 3-as terminál megépítése is támogat majd. Idén várhatóan megtörténik az alapkőletétel.

  •  A turisztikai szálláshelyeken az összes bruttó árbevétel közel 78 milliárd forint volt, folyó áron 24%-kal nagyobb az egy évvel korábbinál.

Turisztikai szálláshelyek árbevétele összesen (millió Ft, KSH)

  • Összesen 21 856 turisztikai szálláshely, ezen belül 2264 kereskedelmi, illetve 19 592 magán- és egyéb szálláshely fogadott vendégeket. A kereskedelmi szálláshelyek közül 937 szálloda és 984 panzió volt nyitva november egy részében vagy egészében.

  • Széchenyi Pihenőkártyával folyó áron 2,6%-kal többet, mintegy 2,5 milliárd forintot költöttek a kártyatulajdonosok a turisztikai szálláshelyeken az előző év azonos hónapjához viszonyítva. SZÉP-kártya változások, melyek szerint az ide érkező juttatások 50%-át lakásfelújításra lehet majd fordítani jövőre, pozitívan hathat az építőipar ágazatban, de a vendéglátóhelyek és a szálláshely szolgáltatóknak ez kedvezőtlen hír.

Rövidtávú kilátások:

Szálláshely szolgáltatás: 2025-ben várjuk, hogy folytatódik az idegenforgalom növekedési trendje a nemzetközi folyamatokkal összhangban. Árnyalva a képet, a forint gyengülése miatt drágulhatnak a külföldi utazások, így elképzelhető, hogy idén több magyar fog belföldön nyaralni. Flesch Tamás, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke szerint vidéken idén a szállodák esetében várhatóan 10% alatti szobaár-emelkedéssel lehet számolni, míg Budapesten a drágulás a 10% feletti szintet is elérheti, a külföldi turisták miatt. Budapesten nagyjából 1500 új szállodai férőhely kerülhet átadásra 2025-ben.

Vendéglátás: Az élelmiszeralapanyag-árak már nem kiugróak az infláció csökkenése miatt, 2025-ben a minimálbér és a garantált bérminimum emelkedése, és az ezeket felhajtó magasabb fizetések kitermelése jelent majd feladatot. Amennyiben a gazdasági környezet kedvezően alakul és a bizalomhiány oldódik, a reálbérek növekedése az éttermek forgalmának bővülését is segítheti idén. Ebben az alágazatban is elválik egymástól a vidéki, illetve a fővárosi helyzet. Budapesttől távolodva csökkennek a kereseti lehetőségek, ráadásul az éttermek inkább csak a helyi, környékbeli fogyasztókra építhetnek, míg a fővárosi egységek bevételételeihez jelentősen hozzájárulnak a turisták is.

Vendéglátóhelyek forgalmának volumenindexe (2021=100,0%, KSH)

Készítette: Horti Flóra


JOGI NYILATKOZAT

  1. Jelen kiadványt az MBH Bank Nyrt. (székhely: 1056 Budapest, Váci u.38.; cégjegyzékszám: Fővárosi Törvényszék Cégbírósága, Cg. 01-10-040952; tev. eng. sz.: III/41.005-3/2001.; a Budapesti Értéktőzsde tagja; felügyeleti hatóság: Magyar Nemzeti Bank 1013 Budapest, Krisztina körút. 55. sz.; továbbiakban: a Bank) készítette.
  2. Jelen kiadvány a 2014/65/EU irányelv, és a Bizottság (EU) 2017/565 felhatalmazáson alapuló rendelete alkalmazásában marketingközleménynek minősül. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a jelen kiadvány nem minősül a Bizottság (EU) 2017/565 felhatalmazáson alapuló rendelete szerint a befektetéssel kapcsolatos kutatás követelményeinek megfelelő befektetési elemzésnek. A jelen dokumentumban közölt megállapítások nem objektív és nem független magyarázatot tartalmaznak. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a jelen marketingközleménynek minősülő dokumentum nem a befektetéssel kapcsolatos kutatás függetlenségének előmozdítását célzó jogi követelményeknek megfelelően készült és nem érinti a befektetéssel kapcsolatos kutatás terjesztését, közzétételét megelőző kereskedésre vonatkozó tilalom. A kiadványban foglalt adatok tájékoztató jellegűek, és a jelen tájékoztatás nem teljes körű.
  3. A jelen kiadványban szereplő információk nem minősülnek vételi vagy eladási ajánlatnak, sem befektetési tanácsadásnak, sem befektetésre, jegyzésre, szerződéskötésre vagy kötelezettségvállalásra történő ösztönzésnek, felhívásnak, ajánlattételnek, továbbá nem minősül adótanácsadásnak. A tájékoztatás nem teljes körű, a kiadványban foglalt adatok tájékoztató jellegűek. A kiadvány nem minősül befektetési tanácsadásnak, abban az esetben sem, ha a dokumentum bármely része egyes pénzügyi eszköz vonatkozásában annak lehetséges árfolyam-, hozam-alakulásával kapcsolatos ismertetést tartalmaz. Jelen dokumentum nem veszi figyelembe az egyes befektetők egyedi igényeit, körülményeit és céljait, így személyre szóló ajánlás hiányában nem minősül befektetési tanácsadásnak.
    A Bank kizárja a felelősségét a kiadványban foglaltak esetleges befektetési döntésként való felhasználásáért, a konkrét egyedi befektetési döntésekért, az ebből eredő következményekért, így nem vállal felelősséget a befektető ezen kiadványban foglaltak alapján hozott döntései következtében, vagy őt azzal bármilyen egyéb összefüggésben érő esetleges károkért, veszteségekért.
  4. A kiadványban szereplő információk hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, azonban az információk valódiságáról, pontosságáról, helytállóságáról és teljességéről a Bank biztosítékot nem kapott, ezért a dokumentumban leírtak teljességével és pontosságával kapcsolatban sem a dokumentum készítői, sem a Bank felelősséget nem vállalnak. A kiadványban megjelölt tartalmak és vélemények a kiadványt készítő szakembereknek, a kiadvány elkészítésének időpontjában fennálló piaci körülmények alapján kialakított, megítélését tükrözik, amelyek újabb információk, a piaci viszonyok, gazdasági körülmények változása esetén külön értesítés és figyelmeztetés nélkül megváltozhatnak. A Bank fenntartja a jogot, hogy a jövőben előzetes értesítés nélkül módosítsa a jelen dokumentumban foglalt megállapításokat.
  5. Az árfolyamok, hozamok, egyéb adatok múltbeli alakulásából nem lehetséges a jövőbeni árfolyamokra, hozamra, illetőleg teljesítményre vonatkozó egyértelmű és megbízható következtetéseket levonni. A befektetőknek önállóan (vagy független szakértő igénybevételével) kell felmérniük és megérteniük az egyes pénzügyi eszközök és befektetési szolgáltatások lényegét, valamint kockázatait. Javasoljuk, hogy a befektetők a befektetésre vonatkozó döntés meghozatala előtt az adott pénzügyi eszközre és a befektetési szolgáltatásra vonatkozó üzletszabályzatot, tájékoztatót, egyéb szerződéses feltételeket, hirdetményeket, kondíciós listát figyelmesen olvassák el, mert csak ezen dokumentumok és információk ismeretében dönthető el, hogy a befektetés összhangban áll-e a befektető kockázattűrő képességével és befektetési céljaival, továbbá körültekintően mérlegelje befektetése tárgyát, kockázatait, a díjakat, költségeket és a befektetésekből származó esetleges veszteségeket, károkat! Javasoljuk továbbá, hogy tájékozódjon a termékkel, befektetéssel kapcsolatos adójogi és egyéb jogszabályokról, valamint a befektetésre vonatkozó döntésének meghozatalát megelőzően forduljon munkatársainkhoz, vagy keresse fel banki tanácsadóját!
    További tájékoztatás elérhető a Bank fiókjaiban, valamint az mbhbank.hu honlapon.
  6. A Bank jogosult a kiadványban szereplő eszközök vonatkozásában árjegyzési, egyéb befektetési szolgáltatási tevékenységet vagy kiegészítő szolgáltatást nyújtani.
    A Bank továbbra is jogosult jóhiszeműen és a piacképzés szokásos módja szerint a jelen dokumentumban szereplő pénzügyi eszközök vonatkozásában kereskedésre, ügyletkötésekre vagy kereskedésre árjegyzőként az árjegyzés szokásos menete szerint, valamint egyéb befektetési tevékenységet vagy kiegészítő szolgáltatást, illetve egyéb pénzügyi vagy kiegészítő pénzügyi szolgáltatást nyújtani a kibocsátónak és egyéb személyeknek.
  7. A Bank rendelkezik a befektetési szolgáltatási tevékenységekkel kapcsolatosan potenciálisan felmerülő összeférhetetlenségi helyzetek leírására, illetve az ilyen helyzetek kezelésére vonatkozó Összeférhetetlenségi Politikával, illetve a bank-és értékpapírtitoknak minősülő adatok kezelésére és átadására vonatkozó belső szabályzattal.
  8. Jelen kiadvány a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény szerinti védelem alatt áll, ezért kizárólag a Bank előzetes írásbeli engedélyével lehet azt többszörözni, terjeszteni, egyéb módon nyilvánosságra hozni, valamint felhasználni. A Bank valamennyi szerzői jogon alapuló jogát fenntartja.
  9. Ezt az üzenetet azért kapta, mert korábban feliratkozott hírlevelünkre vagy hozzájárult ahhoz, hogy Önt a Bank marketingcélú üzenetekkel megkeresse. Amennyiben a továbbiakban nem kíván tájékoztatást kapni az MBH Banktól, megadott hozzájárulását bármikor ingyenesen visszavonhatja. A vonatkozó adatkezelésekről, illetve az Önt megillető jogokról, azok gyakorlásának módjáról, valamint a jogorvoslati lehetőségekről további tájékoztatást az mbhbank.hu honlapon található adatvédelmi irányelvekben, illetve az Adatkezelési Tájékoztatóban, valamint a 06 80 333 660-as zöld számon kaphat. Amennyiben nem kíván a továbbiakban híreket, üzleti ajánlatokat kapni, hozzájárulását bármikor ingyenesen visszavonhatja a telebankar@mbhbank.hu e-mail címen, illetőleg a 06 80 333 660-as zöld számon. Hozzájárulását visszavonhatja postai úton is az MBH Bank Nyrt., 1134 Budapest, Kassák Lajos u. 16-18. címére küldött nyilatkozatával, amelyen kérjük, hogy jól olvashatóan tüntesse föl nevét, lakcímét és azt, hogy a közvetlen üzletszerzési célú (direkt marketing) megkeresések tiltását kéri.
    Az adatkezelésre vonatkozó tájékoztatás és az adatkezelési irányelvek elérhető a bankfiókokban és az mbhbank.hu honlapon.
  10. A jelen kiadvány a kiadása időpontjában érvényes.
    A kiadvány elkészítésének időpontja: 2024. 12. 13. 10:00