A nemzetközi közúti fuvarozás és a légi áruszállítás érdemi növekedést mutatott az idei első negyedévben, és középtávon a raktározási szektor előtt is pozitív kilátások állnak. Az MBH Bank elemzője megvizsgálta a logisztikai ágazat legfontosabb folyamatait.

2024 első negyedévében a logisztika iparág alágazatain (áruszállítás, postai és futárpostai tevékenység, raktározás) belül a nemzetközi közúti fuvarozás és a légi áruszállítás növekedett érdemben (árutonna-kilométer, illetve tömeg alapján).

A hazai és a német ipar gyenge teljesítménye, valamint a hazai kereskedelem vártnál lassabb élénkülése alacsony keresletet támasztott az áruszállításnak. Bár az elmúlt hónapokban európai szinten már látszik a szállítási igények növekedése, hazánkban nem sikerült jelentősen elmozdulni a közúti kapacitásfelesleg állapotából, ami korlátozza a szállítási díjak emelését, így fuvarozó cégek jövedelmezőségét is. Az év hátralevő részében a mezőgazdaság ciklikussága, és a belső kereslet helyreállásával a kereskedelem növelheti a szállítási igényeket.

A postai és futárpostai tevékenység alágazatban a belföldi és külföldi küldemények száma is növekedett 2024Q1-ben éves alapon, utóbbi azonban a 2023Q4-es csúcsszezon értékeit is meghaladta. Ez jól mutatja, hogy a külföldi szereplők jelentősen növelik piacrészüket a hazai e-kereskedelemben, ami meglátszik a hazai webshopok megrendeléseinek számában. Mivel ezek közül a cégek közül a legnagyobbak légi szállítással juttatják el áruikat Európába, így számottevően nőtt a Liszt Ferenc repülőtér áruforgalma is.

Tavaly év végére az ipari-logisztikai ingatlanok összterülete elérte az 14,6 millió m2-t, ebből a BRF tagokhoz tartozó állományok alapján 2%-os növekedés történt 2024Q1-ben. A raktározás alágazatban a 2023-ban kezdődő jelentős kínálati oldali bővülést a piac még nem tudta felszívni, emiatt magasabb üresedési rátát látunk (2024Q1: 8,2%, országos), melyek azonban még számítanak kritikusnak. Rövidtávon a piac lassulására lehet számítani, de középtávon növekedést várunk az ipari csarnokok iránti bérlői keresletben.

A logisztika meghatározó folyamatai

Áruszállítás

  • 2024 Q1-ben éves szinten 3,4%-kal csökkent a szállított áruk tömege, ugyanakkor 2,3%-kal nőtt az árutonna-kilométer. A nemzetközi szállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye 7,3%-kal növekedett.

Áruszállítási teljesítmény alakulása, milliárd árutonna-kilométer

Forrás: KSH, saját szerk.

  • Bár a hazai kiskereskedelemben bővülés várható, a hazai és német ipar gyenge teljesítménye és a járműpiac lassulása miatt ezek a szektorok nem támasztanak magas szállítási igényt. A hazai szállítmányozást erősen befolyásoló német ipari megrendelések áprilisban havi alapon 0,2%-kal csökkentek. Háromhavi időtávot és éves változást vizsgálva is csökkenést látunk, a csökkenés mértéke azonban mérséklődik.

  • Az első negyedévben nemzetközi szinten 13,5% ill. belföldön 16,4% volt a költségnövekedés a közúti fuvarozásban (y/y), elsősorban a használatarányos útdíj emelése miatt. Vagyis ekkora díjnövekedés kompenzálta volna a szereplőket a növekvő kiadásaikért, de a Digilog Consulting stratégiai tanácsadócég mérése szerint a díjak csak 4,9%-kal (nemzetközi) illetve 6,5%-kal (belföldi) emelkedtek Q4-ben éves alapon. Így egyértelmű, hogy a közúti fuvarozás jövedelmezősége tovább romlott, folytatva ezzel a tavalyi trendet. A fuvarozói kapacitások éves szinten tovább növekedtek a folyamatosan érkező korábban megrendelt kamionok miatt, a használt kamionokat pedig a csökkenő kereslet és ár miatt sokan nem adták el. Az előző negyedévhez képest azonban már elindult egy lassú flottacsökkenés, ami a jövőt tekintve egy pozitív jelnek tekinthető.

Postai, futárpostai tevékenység

  • A Budapesti Liszt Ferenc Repülőtérre érkező áruk és postai küldemények tömege 74,3%-kal növekedett éves szinten 2024 Q1-ben. A repülőtér saját előrejelzése szerint 2024 végéig akár 240 ezer tonna áru kezelése is megvalósulhat, ami újabb rekordot jelentene. A jelentős növekedéshez nagyban hozzájárulnak a keleti óriások (pl. Temu, Shein, Trendyol) által küldött csomagok. Ezek a cégek jelentős légi szállítási kapacitást vásároltak és foglaltak le már hónapokkal előre, felnyomva ezzel a légiszállítás költségét. A csomagjaik jelentős része a budapesti repülőtéren lép be Európába, és innen szállítják őket tovább. A repülőtér becslése szerint 2040-re a légiáru-központ várhatóan 40 milliárd forinttal járul majd hozzá az ország GDP-jéhez.

  • 2024 Q1-ben a Black Friday-el és karácsonnyal erősítő év vége után 10,2%-kal csökkent a belföldi csomagok száma negyedéves alapon, míg a külföldi csomagok száma enyhén növekedni tudott (+1,9%). A külföldi csomagszámok év eleji növekedése is mutatja a külföldi szereplők térnyerését a hazai e-kereskedelemben.

Raktározás

  • A BRF tagok állományai alapján (teljes piac ~35%-a) a teljes bérlői kereslet a főváros és környékén 15%-ot csökkent éves alapon, így 90,9 ezer m2-en áll.

  • Az üresedési ráta Budapesten 8,9%-on állt 2024Q1-ben, ami 3%-ponttal magasabb, mint egy évvel korábban. A regionális kihasználatlanság 6,5%-os, míg országos szinten 8,2%.

Rövidtávú kilátások:

Áruszállítás

  • Az utóbbi időkben közúton a költségnövekedés legnagyobb részét (nemzetközi szinten kétharmadát, belföldön háromnegyedét) az autópályadíj és a használatarányos útdíj emelése okozta, utóbbinál a növekedés átlagos mértéke hazánkban 50-60%, Németországban 80-85% körüli, Ausztriában pedig 10-12%. Az elmúlt hónapokban az üzemanyagárak csökkenése valamelyest javította a fuvarozók gazdálkodását.

  • Az európai közutakon a szállítási igények növekedése látszik a kapacitás indexek egyre erősebb csökkenéséből. Ezt támasztja alá az is, hogy a spot árindex a szerződéses fölé került, miközben májusban mindkettő növekedett havi és éves szinten is. Hazánkban csupán negyedéves alapon mérhető némi csökkenés a flottákban, az ily módon csökkenő kapacitás pedig kis mértékben növelheti a szállítási díjakat.

  • Továbbra is úgy gondoljuk, hogy az EU-s környezetvédelmi előírások, költséghatékonysági szempontok és a jelenleg zajló ipari fejlesztések áruforgalmának kiszolgálása miatt középtávon számottevő áru fog a vasúti szállításba csatornázódni Európa szerte (ebbe az irányba mutat, hogy a Kínából Európába érkező vasúti járatok száma január-április időszakban 11%-kal, a szállított mennyiség pedig 10%-kal nőtt y/y). Hazánkban a számos ipari beruházás miatt középtávon prognosztizált növekvő szállítási igény kiszolgálására az intermodális fuvarozás nyújthat megoldást, ahol a first- és last-mile szállítás közúton történik, a hosszabb köztes táv pedig vasúton.

  • Környezetvédelmi és hatékonysági szempontból kiemelten fontos lenne az egyeskocsi-fuvarozás biztosítása (amikor a partner nem egy egész szerelvényt foglal le, csupán 1-2 vasútikocsi mennyiségű árut ad fel), ezt a szolgáltatást azonban hazánkban csupán egyetlen vasúti szolgáltató nyújtja. Ennek oka, hogy nehéz a finanszírozása és az erre vonatkozó állami támogatás is elenyésző.

  • A nyár második felében induló karácsony előtti szállítái csúcsidőszakhoz közeledve a tengeri szállítmányokkal kapcsolatban egyre nagyobb késésekkel érdemes számolni a szállítmányozóknak és a megrendelőknek. A vörös-tengeri konfliktus miatt Afrikát megkerülő teherhajó-forgalom hosszabb menetidővel szembesül, ami plusz kapacitást igényel. Ezt a problémát a covid-járványhoz képest jobban tudták kezelni a hajózási cégek, lehetőségük volt leállított hajókat bevonni a szállításba. A következő probléma, hogy az érintett útvonalon megnövekedett egyes kikötők forgalma (pl. Algeciras, Tangier), a rakodási folyamatok nem bírják el a megnövekedett árumennyiséget, ami torlódásokhoz vezet.

Raktározás

  • Az MNB és BRF által mért 8-9%-os üresedési ráta egyelőre nem számít kritikusnak, azonban a piaci szereplők nem számítanak idén a piac gyorsulására.

Légi áruszállítás

  • 2024. június 6-án a magyar állam 80%-os többségi tulajdont vásárolt a Budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt-ben. A kisebbségi tulajdonos a francia társbefektető VINCI Airports 20%-os tulajdonrészt szerzett.

Készítette: Báthori Bence


JOGI NYILATKOZAT

  1. Jelen kiadványt az MBH Bank Nyrt. (székhely: 1056 Budapest, Váci u.38.; cégjegyzékszám: Fővárosi Törvényszék Cégbírósága, Cg. 01-10-040952; tev. eng. sz.: III/41.005-3/2001.; a Budapesti Értéktőzsde tagja; felügyeleti hatóság: Magyar Nemzeti Bank 1013 Budapest, Krisztina körút. 55. sz.; továbbiakban: a Bank) készítette.
  2. Jelen kiadvány a 2014/65/EU irányelv, és a Bizottság (EU) 2017/565 felhatalmazáson alapuló rendelete alkalmazásában marketingközleménynek minősül. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a jelen kiadvány nem minősül a Bizottság (EU) 2017/565 felhatalmazáson alapuló rendelete szerint a befektetéssel kapcsolatos kutatás követelményeinek megfelelő befektetési elemzésnek. A jelen dokumentumban közölt megállapítások nem objektív és nem független magyarázatot tartalmaznak. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a jelen marketingközleménynek minősülő dokumentum nem a befektetéssel kapcsolatos kutatás függetlenségének előmozdítását célzó jogi követelményeknek megfelelően készült és nem érinti a befektetéssel kapcsolatos kutatás terjesztését, közzétételét megelőző kereskedésre vonatkozó tilalom. A kiadványban foglalt adatok tájékoztató jellegűek, és a jelen tájékoztatás nem teljes körű.
  3. A jelen kiadványban szereplő információk nem minősülnek vételi vagy eladási ajánlatnak, sem befektetési tanácsadásnak, sem befektetésre, jegyzésre, szerződéskötésre vagy kötelezettségvállalásra történő ösztönzésnek, felhívásnak, ajánlattételnek, továbbá nem minősül adótanácsadásnak. A tájékoztatás nem teljes körű, a kiadványban foglalt adatok tájékoztató jellegűek. A kiadvány nem minősül befektetési tanácsadásnak, abban az esetben sem, ha a dokumentum bármely része egyes pénzügyi eszköz vonatkozásában annak lehetséges árfolyam-, hozam-alakulásával kapcsolatos ismertetést tartalmaz. Jelen dokumentum nem veszi figyelembe az egyes befektetők egyedi igényeit, körülményeit és céljait, így személyre szóló ajánlás hiányában nem minősül befektetési tanácsadásnak.
    A Bank kizárja a felelősségét a kiadványban foglaltak esetleges befektetési döntésként való felhasználásáért, a konkrét egyedi befektetési döntésekért, az ebből eredő következményekért, így nem vállal felelősséget a befektető ezen kiadványban foglaltak alapján hozott döntései következtében, vagy őt azzal bármilyen egyéb összefüggésben érő esetleges károkért, veszteségekért.
  4. A kiadványban szereplő információk hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, azonban az információk valódiságáról, pontosságáról, helytállóságáról és teljességéről a Bank biztosítékot nem kapott, ezért a dokumentumban leírtak teljességével és pontosságával kapcsolatban sem a dokumentum készítői, sem a Bank felelősséget nem vállalnak. A kiadványban megjelölt tartalmak és vélemények a kiadványt készítő szakembereknek, a kiadvány elkészítésének időpontjában fennálló piaci körülmények alapján kialakított, megítélését tükrözik, amelyek újabb információk, a piaci viszonyok, gazdasági körülmények változása esetén külön értesítés és figyelmeztetés nélkül megváltozhatnak. A Bank fenntartja a jogot, hogy a jövőben előzetes értesítés nélkül módosítsa a jelen dokumentumban foglalt megállapításokat.
  5. Az árfolyamok, hozamok, egyéb adatok múltbeli alakulásából nem lehetséges a jövőbeni árfolyamokra, hozamra, illetőleg teljesítményre vonatkozó egyértelmű és megbízható következtetéseket levonni. A befektetőknek önállóan (vagy független szakértő igénybevételével) kell felmérniük és megérteniük az egyes pénzügyi eszközök és befektetési szolgáltatások lényegét, valamint kockázatait. Javasoljuk, hogy a befektetők a befektetésre vonatkozó döntés meghozatala előtt az adott pénzügyi eszközre és a befektetési szolgáltatásra vonatkozó üzletszabályzatot, tájékoztatót, egyéb szerződéses feltételeket, hirdetményeket, kondíciós listát figyelmesen olvassák el, mert csak ezen dokumentumok és információk ismeretében dönthető el, hogy a befektetés összhangban áll-e a befektető kockázattűrő képességével és befektetési céljaival, továbbá körültekintően mérlegelje befektetése tárgyát, kockázatait, a díjakat, költségeket és a befektetésekből származó esetleges veszteségeket, károkat! Javasoljuk továbbá, hogy tájékozódjon a termékkel, befektetéssel kapcsolatos adójogi és egyéb jogszabályokról, valamint a befektetésre vonatkozó döntésének meghozatalát megelőzően forduljon munkatársainkhoz, vagy keresse fel banki tanácsadóját!
    További tájékoztatás elérhető a Bank fiókjaiban, valamint az mbhbank.hu honlapon.
  6. A Bank jogosult a kiadványban szereplő eszközök vonatkozásában árjegyzési, egyéb befektetési szolgáltatási tevékenységet vagy kiegészítő szolgáltatást nyújtani.
    A Bank továbbra is jogosult jóhiszeműen és a piacképzés szokásos módja szerint a jelen dokumentumban szereplő pénzügyi eszközök vonatkozásában kereskedésre, ügyletkötésekre vagy kereskedésre árjegyzőként az árjegyzés szokásos menete szerint, valamint egyéb befektetési tevékenységet vagy kiegészítő szolgáltatást, illetve egyéb pénzügyi vagy kiegészítő pénzügyi szolgáltatást nyújtani a kibocsátónak és egyéb személyeknek.
  7. A Bank rendelkezik a befektetési szolgáltatási tevékenységekkel kapcsolatosan potenciálisan felmerülő összeférhetetlenségi helyzetek leírására, illetve az ilyen helyzetek kezelésére vonatkozó Összeférhetetlenségi Politikával, illetve a bank-és értékpapírtitoknak minősülő adatok kezelésére és átadására vonatkozó belső szabályzattal.
  8. Jelen kiadvány a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény szerinti védelem alatt áll, ezért kizárólag a Bank előzetes írásbeli engedélyével lehet azt többszörözni, terjeszteni, egyéb módon nyilvánosságra hozni, valamint felhasználni. A Bank valamennyi szerzői jogon alapuló jogát fenntartja.
  9. Ezt az üzenetet azért kapta, mert korábban feliratkozott hírlevelünkre vagy hozzájárult ahhoz, hogy Önt a Bank marketingcélú üzenetekkel megkeresse. Amennyiben a továbbiakban nem kíván tájékoztatást kapni az MBH Banktól, megadott hozzájárulását bármikor ingyenesen visszavonhatja. A vonatkozó adatkezelésekről, illetve az Önt megillető jogokról, azok gyakorlásának módjáról, valamint a jogorvoslati lehetőségekről további tájékoztatást az mbhbank.hu honlapon található adatvédelmi irányelvekben, illetve az Adatkezelési Tájékoztatóban, valamint a 06 80 333 660-as zöld számon kaphat. Amennyiben nem kíván a továbbiakban híreket, üzleti ajánlatokat kapni, hozzájárulását bármikor ingyenesen visszavonhatja a telebankar@mbhbank.hu e-mail címen, illetőleg a 06 80 333 660-as zöld számon. Hozzájárulását visszavonhatja postai úton is az MBH Bank Nyrt., 1134 Budapest, Kassák Lajos u. 16-18. címére küldött nyilatkozatával, amelyen kérjük, hogy jól olvashatóan tüntesse föl nevét, lakcímét és azt, hogy a közvetlen üzletszerzési célú (direkt marketing) megkeresések tiltását kéri.
    Az adatkezelésre vonatkozó tájékoztatás és az adatkezelési irányelvek elérhető a bankfiókokban és az mbhbank.hu honlapon.
  10. A jelen kiadvány a kiadása időpontjában érvényes.
    A kiadvány elkészítésének időpontja: 2024. 07. 03. 08:00