A számos befektetési stratégia, portfólió allokálási módszer között az egyik örök dilemma, vajon a növekedési vagy az értékalapú részvényeket helyezzük-e előtérbe. Az MBH Bank elemzője egy konkrét amerikai egészségügyi nagyvállalat, a CVS Health Corporation esetében mutat rá az éppen kínálkozó, értékalapú befektetési lehetőségre.

A növekedési vállalatok olyan cégek, amelyek az elkövetkezendő és belátható időn belül jelentős árbevétel és így profitnövekedésre számíthatnak. Ezzel szemben az érték alapú részvények olyan papírok, amelyek valószínűsíthetően többet érnek, mint amennyiért jelenleg jegyzik őket a tőzsdéken, de valami miatt ez a többlet-értékeltség még nem „kézzel fogható”.

Hogy mi miatt alulértékeltek, az szinte részvényenként más és más lehet. A mi véleményünk szerint az utóbbi halmazba tartozó papírokat nehezebb azonosítani és sokkal könnyebb hibát is elkövetni. Ha a növekedési cégeknél nem jön az a bizonyos növekedés, akkor világos helyzettel állunk szemben. Ezzel szemben az alulértékeltségben akár évekig is bízhatunk, miközben nem történik árfolyamemelkedés. Ilyenkor „value trap”-pal, azaz értékeltségi csapdával állunk szemben. Ennek ellenére mi most mégis az értékalapú lehetőségre hozunk egy példát.

A CVS Health Corporation egy amerikai, diverzifikált egészségügyi vállalat, melyet 1963-ban alapítottak. Először csak szépségápolási és gyógyszernek nem minősülő egészégügyi termékeket árult, majd később vette fel a listára a gyógyszereket is. Később összeolvadt a Melville Corp-pal, amely egy kiskereskedelmi lánc volt. Ekkor indult be a gyors növekedés (80-as és 90-es évek eleje), majd 1996-ban leválasztották az előbbi cégről és megkezdte önálló életét a New York-i tőzsdén. 2017-ben 69 milliárd dollárért felvásárolta az Aetna egészségügyi biztosítót (amely a legnagyob tranzakciója volt a számos egyéb M&A mellett).

Az Aetna megvétele után a CVS-nek rálátása lett egy rengeteg beteg egészségügyi történetére, így sokkal könnyebben tudja meghatározni, hol, milyen ellátó egységet nyissanak vagy milyen stratégiát kövessenek. Így vált a cég egy komplex egészségügyi szolgáltatóvá, amely magában foglalja a biztosítást, gyógyszer-értékesítést, speciális gyógyszerek kezelését és az ezek között elhelyezkedő gyógyszer-kereskedelmi szolgáltatásokat (PBM[1]) is. A 2022-es Fortune 500 listán a CVS a 4. helyet foglalta el.

Ha ránézünk a részvény árfolyamára akkor az látható, hogy 2022 elejétől 2023 közepéig kb. 110 dollárról 60 dollárig esett az árfolyam, miközben a cég látható fundamentumaiban inkább enyhe pozitív irányba történt elmozdulás. Negyedéves alapon 2023-ban szinte mindegyik jelentési időszakban 10%-kal magasabb bevételt ért el, mint 2022-ben; igaz ezzel együtt a költségek is növekedtek, így a profit inkább csak stagnálni tudott ebben az évben. (2022-ben volt egy 5 milliárd dolláros peres ügye is a cégnek, amely az USA opioid kríziséhez kapcsolódik és amely jelentősen rontotta 2022 jövedelmezőségét).

De azt is tudjuk, hogy a nettó profit nem minden, a vállalat szabad pénzárama – ami sokkal fontosabb adat – ebben az évben jó eséllyel abszolút új rekordra emelkedhet.

Forrás: Reuters
Forrás: Reuters

De nézzük, akkor mi is történik a részvény háza táján?

Az figyelhető meg, hogy a befektetők nem igazán hittek (hisznek) abban, hogy az Aetna megvásárlásával egy ilyen diverzifikált vállalat organikus növekedési pályára tud majd állni. Azaz az árbevétel növekedése nem csak felvásárlásokból, hanem a tényleges üzletment bővüléséből származik. Kevesen hiszik ma el, hogy ez a komplex és diverzifikált egészségügyi vállalat megfelelően tudja majd integrálni a folyamatokban az összes szegmensét.

A kockázatok között szerepel:

  • a PBM-ek közötti erős verseny
  • az Amazon által támasztott kiskereskedelmi verseny
  • az USA egészségügyi rendszere egy meglehetősen komplex rendszer. Évek óta hallani arról, hogy majd szabályozzák, egyszerűsítik, olcsósítják; de eddig kevés olyan döntés született, amely valóban átláthatóbbá tette volna a szektort. Ugyanakkor a szabályzói jelenlét erős, az adóterhelése a szektornak magas
  • Az elmúlt években számos korábbi felvásárlását le kellett írnia a társaságnak, amelyet az árazásnál a befektetők figyelembe fognak venni, vagyis azt, hogy ez a jövőben is előfordulhat. 2015-ben például megvette az Omnicaret (idősek otthonát üzemeltető vállalat) 13 milliárd dollárért. De 2018 és 2019-ben több lépésben, összesen 6,8 milliárd dollárt kellett leírni az értékéből. A 2015-ös vételár nem volt olcsó, akkor a céget 32-es P/E-n és elképesztően magas, 19-es EV/EBITDA-n szerezte meg a CVS. Ezekhez a mutatókhoz pedig bődületes növekedésnek kellett volna jönnie az Omnicare-től. Az elkövetkezendő 10 évben kb. 10-15%-os növekedés indokolta volna az árazást, miközben a cég 2009 és 2014 között érdemben nem tudta az árbevételét növelni.

Ugyanakkor arra is emlékezhetünk, hogy mintha ezt a fenti „jelenetet” már láttuk volna 2019-ben. Akkor is kb. 100 dollár feletti árról esett 60 dollárig a részvény és a fentiek miatt aggódtak a befektetők. Aztán kiderült, hogy nehézségek ide vagy oda, ez a vállalat pénzt termel, így a fair értéke is magasabban kell, hogy legyen.

Ha gyors pillantást vetünk a versenytársakra, akkor látható, hogy a CVS, ha nem is mélyen, de jóval azok értékeltsége alatt kereskedik. Szinte egyetlen fontosabb mutatót sem találni, ahol a CVS felülértékelt lenne.

Forrás: Reuters

Összességében azt gondoljuk, hogy a CVS egy tipikus értékalapú lehetőség, amely azonban nem rövid távon fogja megörvendeztetni a befektetőket.

LEZÁRVA: 2023. december 05-én 09:00 órakor. Az előrejelzéshez használt adatokat 2023. december 04-ig vettük figyelembe.

A fenti cikk marketingközleménynek minősül, mellyel kapcsolatban ajánljuk olvasóink figyelmébe az itt elérhető jogi tájékoztatót.


[1] pharmacy benefit manager – A PBM olyan cég – harmadik, külső szereplő – amely a gyógyszertárakat a gyógyszer-beszerzésben, a társadalombiztosítási ügyintézésben, illetve marketing-tanácsadással, digitalizációval stb. segíti. Továbbá a gyógyszergyáraknál jelentős árengedményt tudnak kicsikarni, hiszen nagyobb tételben rendelnek a főként vényköteles gyógyszerekből. Egyszóval azt mondhatjuk, hogy a PBM lényege, hogy a rendszer hatékonyabb legyen. Az elmúlt években a gyógyszer-kereskedelmi szolgáltatók 266 millió amerikai lakosnak segítettek; amely a népesség 80%-át jelenti. A PBM a gyógyszergyártás és a gyóygszerértékesítési láncban, mint egy összekötő helyezkedik el.

img

A sikeres kereskedés alapjai

A tőzsdei kereskedés sokak számára vonzó lehetőség, hiszen a piac dinamikus világa gyors nyereséggel kecsegtet. Azonban a sikeres kereskedők hamar rájönnek arra, hogy a tőzsdei siker nem a véletlenen, hanem a tudatos stratégián, a strukturált megközelítésen és a fegyelmezett végrehajtáson…

img

Dopamin – részvénypiaci helyzetkép

Nincs hiány információban és történésekben a piacokon. Mindenki válogathat kedvére aközött, hogy mire szeretne figyelni. Az új kormányzati döntéseinek hatására? A vállalati gyorsjelentésekre? Kína előretörése a mesterséges intelligenciában? Esetleg kihagytunk valamit? Ja persze, a FED. De most pont azt az…