Az utazás a kikapcsolódáson és gondtalan pihenésen túl sajnos magában rejti váratlan események bekövetkeztének kockázatát is, amelyekről sosem szabad elfelejtkezni és utasbiztosítás nélkül útnak indulni. A magyar lakosság nagy része gondoskodik az utasbiztosításról külföldi utazások előtt, amelyet a legtöbben a biztosítóknál online formában vagy személyesen kötnek meg. Azt azonban csak kevesen tudják, hogy létezik kényelmesebb megoldás is: a bankkártya mellé igényelhető biztosítás. A hazai biztosítási kínálat igencsak széles, így számos lehetőség között válogathatunk, a választás során azonban érdemes odafigyelni arra, hogy milyen kockázati eseményekre és szolgáltatásokra terjednek ki, és mekkora összeghatárig fizetik ki a keletkezett kárt.

Az MBH Bank friss, utazási szokásokat vizsgáló reprezentatív kutatása rámutatott, hogy a magyar lakosság 79 százaléka tervez idén üdülést, legtöbben 4-7 napot szánnak erre. Az utazók 47 százaléka választ külföldi úti célt, akiknek nagyrésze Európán belül, kevesebb mint 5 százalékuk Európán kívül eső országba utazik.

Az utas- és balesetbiztosítások megítéléséből látszik, hogy a magyar lakosok jelentős része fontosnak tartja, hogy biztonságban érezze magát utazásai során, külföldi utak esetében a lakosság 58 százaléka gondoskodik a biztosítás megkötéséről. Vannak olyanok, akik általánosságban nem, csak bizonyos esetekben kötnek biztosítást, például, ha Európán kívüli úti célt választanak (22%), vagy amikor gyerekkel együtt utaznak (14%), illetve amikor az üdüléshez valamilyen sportolási lehetőség (például sítúra vagy hegymászás) társul (14%).

Forrás: MBH Bank nyaralás kutatás (2024)

Az MBH Bank kutatásából kiderült, hogy a megkérdezettek 40 százalékát érte már valamilyen probléma utazás során. A nyári időszakban a legtöbben az egészségükért aggódnak, a válaszadók 15 százaléka szorult már utazása alatt orvosi ellátásra baleset vagy betegség miatt. Legtöbben a vízparton való tartózkodással járó veszélyekre szeretnének előre felkészülni, hiszen már egy medúzacsípés is jelentős problémát és anyagi terhet jelenthet. Az egészségügyi esetek hazai környezetben történő kezelése egyszerűbb, külföldön a nyelvi nehézségek és a helyismeret hiánya is nehezíthetik az eljárást. Ezen túl többeknek okozott már gondot jelentős járatkésés (16%) vagy törölt járat (5%), elveszett, vagy kifosztott bőrönd (5%), elveszett vagy ellopott iratok (6%), értéktárgyak (3%).

A biztosítások díjait tekintve idén nem látható jelentős mértékű változás, már 4-500 forintos napidíj mellett is kedvező csomagokat tudnak vásárolni az ügyfelek. A biztosítók kevésbé az árakkal, mint inkább a kínált szolgáltatásokkal tudnak versenyezni. Sokakra jellemző, hogy ismert biztosítót választanak, és nem feltétlenül az ár a döntő tényező a választásban.

Forrás: MBH Bank nyaralás kutatás (2024)

Az utasbiztosítást legtöbben a biztosítóknál online formában (38%), vagy pedig személyesen (30%), kötik, azonban az ügyfelek körülbelül negyedére jellemző, hogy valamilyen biztosításközvetítő weboldalt vesznek ehhez igénybe. De van ennél egy kényelmesebb megoldás is, ez pedig a folyószámlák és bankkártyák mellé igényelhető biztosítás. A bankkártya és a számlacsomag típusától függően akár arra is van lehetőség, hogy éves előfizetést kössünk, amelynek az összege körülbelül egy tíznapos horvátországi nyaralásra megkötött utasbiztosítás árával egyenértékű. Az ilyen típusú biztosítást az egész családra kiterjedően is igényelhetjük, így anyagi szempontból rendkívül kedvező megoldást jelenthet, további előny pedig, hogy nem kell minden utazás előtt külön biztosítást kötni. A kérdőívre válaszadók 38 százaléka mondta, hogy rendelkezik banki termékhez kapcsolt utasbiztosítással.

Szerződéskötéskor az ügyfelek elsősorban a biztosítás feltételei iránt érdeklődnek, amelyekkel kapcsolatban gyakori tévhit, hogy ezek kis összegű fedezetet jelentenek. A biztosítások fedezete rendszerint teljes mértékben igazodik az utazás feltételeihez; például az alapvető nem versenyszerű sportolási tevékenységek is beletartoznak. A biztosítási feltételek többnyire átláthatóak és könnyen értelmezhetőek, így az utazók számára egyszerűvé válik a számukra megfelelő védelem kiválasztása. A lehetséges káreseményeket rendkívül széles spektrumon képes fedezni egy jól kiválasztott és megkötött biztosítás: a balesettől az orvosi beavatkozáson át, egészen a sofőrszolgálatig számos eshetőségre kiterjedhet. A váratlan eseményekre pedig megannyi példát láthattunk már, a helikopteres mentésen keresztül olyan egyszerűbb esetekig, mint amilyen például egy elkeveredett poggyász keresése.

Utazás előtt fontos, hogy mindig mentsük el az utasbiztosításunk adatait, továbbá a biztosító elérhetőségét. Ha bármilyen káresemény történik azonnal hívjuk fel a szolgáltatót és diktáljuk be a kért információkat. Válaszaink alapján a telefonos ügyfélszolgálat tudja, hogy milyen biztosítást kötöttünk és milyen szolgáltatásra vagyunk jogosultak. Tájékoztatnak a további teendőkről. Szükség esetén azonnal megkezdik az ellátás szervezését. Ezek az ügyfélszolgálatok a hét minden napján éjjel-nappal hívhatók.

Előfordulhat, hogy egyes káreseményeknél további dokumentumokra lesz szükség a biztosítási összeg kifizetéséhez (így az is megtörténhet, hogy a teljes biztosítási összeget a hazautazásunkat követően kapjuk meg), erről azonban teljeskörű tájékoztatást ad az ügyfélszolgálat. Továbbá az ellátás során is folyamatosan kapunk információt telefonon vagy üzenet (SMS, e-mail) formájában.

A hazai biztosítási paletta igencsak sokszínű, így bárki megtalálhatja a számára legmegfelelőbb megoldást akár napidíjas, akár éves konstrukciót szeretne igényelni. A biztosítási piacot a széles kínálat miatt ezért leginkább az autópiachoz hasonlíthatjuk: mindenki szétnézhet és kiválaszthatja az igényeinek leginkább megfelelő járművet. Például akik rendszerint az utolsó pillanatra halasztják a biztosítás megkötését, azok számára jó hír, hogy már olyan applikáció is létezik, amely a határ átlépésekor üzenetben emlékeztet a biztosítás megkötésére, amely szinte egy gombnyomással megtehető. Ennek ellenére általában kedvezőbb megoldást jelent, ha valaki előre gondoskodik róla, és az egész évre kiterjedő biztosítást köt.

Szerzők: Ungvári Krisztián, az MBH Bank bankbiztosítási vezetője és Kóka Antal, a CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító vezérigazgató-helyettese

A fenti cikk marketingközleménynek minősül, mellyel kapcsolatban ajánljuk olvasóink figyelmébe az itt elérhető jogi tájékoztatót.