Lezajlott a BÉT & MBH Bank MentorHub első szakmai eseménye, ahol a résztvevő szakértők a vállalkozásfejlesztés és a tőzsdei jelenlét legfontosabb aspektusait járták körbe. Ez az esemény is jól példázta, hogy a középvállalatokat segítő programokra és szakmai diskurzusokra továbbra is van igény vállalati körben. A programsorozat célja, hogy a BÉT-tel és a felkért szakértőkkel közösen az MBH Bank tágíthassa a fejlődni vágyó cégek perspektíváját, segíthesse őket a további növekedésben, akár a tőzsdei parkettre való kilépésben.

A magyar vállalkozások ma nehezen találják meg azt a forrásmixet, amely a legoptimálisabb lenne céljaik eléréséhez, éppen ezért az MBH Bank felelős hitelintézetként kiemelt feladatának tekinti, hogy ehhez egy biztos szakmai hátteret kínáljon számukra – mondta köszöntőjében Szabó Levente, az MBH Bank egyedi kiszolgálásért felelős üzleti vezérigazgató-helyettese. Ezt az MBH Bank BÉT-tel kötött együttműködése is tökéletesen kiegészíti, hiszen alapeleme a versenyképes középvállalatok fejlődésének támogatása. Végh Richárd, a BÉT vezérigazgatója beszédében kiemelte, hogy a leginnovatívabb vállalatok mind tőzsdén lévő cégek, így a fejlődéshez ma már elengedhetetlen a tőkepiaci eszközök használata. „Az ingyen pénzek kora lejárt. Aki versenyképes akar maradni annak meg kell birkózni a kor kihívásaival, legyen az a digitalizáció, zöld átállás, mérethatékonyság elérése, illetve a reálbérek folyamatos emelkedése. Ehhez a vállaltokat folyamatosan fejleszteni kell és növekedésre van szükség. A szintugráshoz és a megfelelő finanszírozás megszerzéséhez lehet megoldás tőzsde és a tőkepiacok használata. A BÉT&MBH Bank MentorHub programsorozat abban segít, hogy a vállalatok a megfelelő időben, a megfelelő helyről kapják a támogatást a következő nagyobb stratégiai lépésükhöz.”

A szakmai előadások sorát Árokszállási Zoltán, az MBH Bank Elemzési Centrumának vezetője kezdte, aki többek között a kkv-k gazdaságban betöltött szerepét, az őket ért kihívásokat és lehetőségeiket elemezte. Előadásában hangsúlyozta, hogy az elmúlt évekhez képest idén megemelkedett a fogyasztói bizalom, illetve jó hírként értékelte, hogy a béreket illetően is pozitív fordulatra számítanak a szakértők. Várható kihívásként említette még idénre az ipari exportot, elsősorban Németországra vonatkozólag, hiszen a magyar export negyede ebbe az országba érkezik. Az elemző az ipari export mellett jövőre prognosztizálta a vállalati beruházások beindulását is.

Azzal kapcsolatban, hogy mire van szüksége egy vállalatnak a tőzsdére lépéshez így fogalmazott: „A magyar piac az ország méretéből adódóan nagyon kicsi. A magyar vállalatoknak egy bizonyos szint elérése után ki kell lépniük a külföldi piacokra ahhoz, hogy a növekedési görbéjüket irányban tarthassák. Hazánkban a vállalatok exportképessége fejlesztendő terület, a magyar gazdaságon belül szinte minden szegmensben elmondható, hogy alacsony hatékonysággal dolgoznak a vállalkozások, ellenkező esetben a termelékenységi mutatók javulást mutatnának. A megoldás tehát: növekedni kell, hatékonyságot növelni és tőzsdére lépni.”

A vállalkozásfejlesztés rejtelmeibe Krausz Zoltán, a vállalatépítés.hu alapítója avatta be a résztvevőket, aki „Így lesz a Tulajdonosi jövőképből valóság a cégében!” című előadásában azt fejtette ki, hogy noha minden vállalkozás a tulajdonosa által elrendelt mederben halad, a kitűzött célhoz vezető út azonban már rögös lehet. Ennek megfelelően a sikeres vállalkozásfejlesztés folyamatát röviden öt pontban vázolta fel: jövőkép megfogalmazása, szervezeti struktúra letisztázása a felelősségek mentén, a szükséges csapat kiválasztása, a célhoz vezető út megtervezése, és a szigorú úttartás mind a vezetők, mind a csapat részéről. „Ha van tervünk, egy jó tervünk, akkor mindig lesz egy viszonyítási pontunk ahhoz, hogy hol kell járnunk a céljaink elérésében – vagy honnan kell újraindulnunk, ha valamiért mégis letértünk az útról” – mondta Krausz Zoltán.

Az érem másik oldalaként az első pódiumbeszélgetés az előadás apropóján egy konkrét vállalat segítségével mutatta be ezt az utat, ahol Krausz Zoltán mellé csatlakozott Kiss Nikoletta, a Palmsped Kft. ügyvezetője is. A beszélgetés moderátora Nagy Péter Gábor, a BÉT értékesítési, marketing és kibocsátói akvizíciók igazgatója elsősorban azt a kérdést feszegette, hogy melyek azok a cégek, amelyeknek vállalatfejlesztésre van szükségük. A kerekasztalbeszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy a munka kezdetétől fogva a radikális őszinteség, a konkrét jövőkép meghatározása, a közösen kialakított terv követése és a folyamatos monitorozás vezeti sikerre a projektet. „Fontos az emberi erőforrásba is fektetni, ugyanakkor a szervezet fejlesztése is fontos. Érdemes rendszerszinten gondolkozni, és a folyamatokat optimalizálni” – hangsúlyozta Kiss Nikoletta.

A Palmsped Kft. után a tőzsdén már jól ismert Navigator Investments Nyrt. lépett színpadra. Jutasi Yvette és Rácz Erika előadásában nem csak a családi vállalkozás gyökereiről és annak jövőképéről meséltek, hanem több jógyakorlatot is megosztottak a közönséggel a nemrég végbement Julius Globe akvizícióról és a tőzsdére vezető útjukról. Tapasztalataik alapján a K+F tudás, az innovációra való törekvés a folyamatos növekedés alapja, és tőzsdére lépés nélkül nem tudtak volna elég tőkét bevonni a növekedésükhöz.

Az esemény zárásaként Nagy Péter Gábor előadásában ismertette a BÉT & MBH Bank MentorHub programsorozat esszenciáját, azaz a vállalatfejlesztés és a tőkepiac kapcsolatát a vendégekkel. Előadásában kiemelte, hogy a tőzsde az a találkozási pont, ahol a kereslet és a kínálat találkozik, éppen ezért kiemelt feladatuknak tekintik, hogy a tőzsdével kapcsolatos tévhiteket lebontsák, és a feltörekvő vállalatokat a tőzsdére segítsék. A BÉT&MBH Bank MentorHub programsorozat kapcsán kifejtette, hogy a BÉT és az MBH Bank elsősorban azokat a vállalatokat vonja majd be, amelyek valamilyen okból kifolyólag rugalmas és nagyléptékű finanszírozást keresnek, innovációs képességgel rendelkeznek, szélesítenék a tulajdonosi körüket és a fenntarthatóság kulcskérdés számukra.

Fókuszban a tőzsdefejlesztés, a nemzeti bajnokok számának növelése érdekében

Az MBH Bank és a BÉT által aláírt stratégiai együttműködés, és az ennek keretében szervezett BÉT&MBH Bank MentorHub programok hátterében egyebek mellett azon gazdaságpolitikai cél támogatása is megmutatkozik, hogy a potenciális magyar vállalatok erősítésével megduplázódjon az ún. nemzeti bajnok cégek száma. Hisszük, hogy az MBH Banknak és a BÉT-nek erőteljes szerepe és feladata van a középvállalatok felkarolásában, ehhez biztosítunk szakmai hátteret, finanszírozási lehetőségeket és egy támogató közösséget a program résztvevőinek.

A BÉT&MBH Bank MentorHub program keretében további 40 millió forintos támogatást nyújt a BÉT és az MBH Bank közösen a kiválasztott cégeknek, amelyre év végéig lehet pályázni. A beérkező pályázatok alapján négy vállalat, egyenként 10 millió forintos anyagi támogatás mellett további szakmai segítséget is kap majd a tőzsdére lépésben.