Mi lesz az elektromos autók elhasznált akkumulátorainak sorsa? Újrahasznosítás vagy hulladék válik belőlük?
Az akkumulátorok technológiai forradalma jelenleg is zajlik. Nem csak a fejlesztés okoz újabb és újabb kihívásokat, de az újrahasznosítás is. Az autóipar a kifutott akkumulátorok újrahasznosításának problémájával fog szembesülni néhány éven belül, ezért egy sor kérdés áll még az iparág előtt: Hova kerülnek az élettartamuk végét elérő akkumulátorok? Miért fontos és hogyan lehet ezeket az akkumulátorokat újrahasznosítani? Mi lesz a megfelelő stratégia?
Tavaly decemberben az EU szigorú újrahasznosítási kvótákat írt elő a régi akkumulátorokra, ezért 10 éven belül Európában meg kell kezdődnie az elektromos autóakkumulátorok újrahasznosításának. De ehhez még mindig van pár leküzdendő akadály. A rendelet szerint a nikkelt és a kobaltot 2027-től 90%-ban, 2031-től pedig 95%-ban kell újrahasznosítani, ez a lítium esetében 50, illetve 80%-os újrahasznosítást jelent a jelzett határidőkre. A politikai nyomás mellett gazdasági nyomás is van az ágazaton, mivel az akkumulátorokban használt nyersanyagok szűkösek és drágák. A Nemzetközi Energiaügynökség szerint 2025-re a világ lítiumhiánnyal nézhet szembe: becslések szerint 2025-re 1,5 millió tonnára lesz belőle szükség, 2030-ra pedig 3 millió tonnára nőhet ez a mennyiség – ugyanakkor 2021-ben mindössze 540 ezer tonnát tudott belőle előállítani a világ, tehát hét év alatt meg kellene hatszorozni a mennyiséget.
Nem sok gyártó tárja a nyilvánosság elé, hogy az elektromos autókban mekkora is az akkumulátorpakk. A legnagyobb hatótávok eléréséhez minimum 100 kWh kapacitás szükséges, ami hatalmas tömeget jelent: Tesla Model S-ben 750 kg, a Mercedes EQS-ben 800 kilogramm körül van, a GMC Hummer elektromos SUV-ben pedig 1325 kilogramm. És mivel a hatótávnövelés és -fejlesztés kiemelt cél, ezért az akkuméretek sem fognak csökkenni egyhamar.
Az európai akkumulátorok iránti kereslet a közeljövőben ugrásszerűen meg fog nőni, mivel az Európai Parlament becslése szerint 2030-ig mintegy 30 millió elektromos jármű kerülhet majd forgalomba (2022-ben kb. 3,1 millió teljesen elektromos kocsi volt forgalomban). Az újrahasznosító iparágnak ki kell találnia, hogyan lehetne megszabadulni a veszélyes alkatrészektől, a verseny pedig máris óriási. A rendszerszintű újrahasznosítás még nem megoldott, pedig nagy szerepe lenne a következő évtizedek akkumulátor-gyártásának alapanyag-ellátásában is. Jelenleg azonban az újrahasznosítás nem bírja a tempót tartani a gyártással, mivel a reciklikáció a tápegységek csekély hányadát érinti egyelőre.
Abban szinte az összes gyártó és hatóság egyetért, hogy nem lehet kidobni az akkumulátorokat, de nagy volumenben történő tárolásuk és szállításuk nehézkes, mivel a lítium akkumulátorok nagyon gyúlékonyak. A problémát az okozza, hogy a lítiumionos akkumulátorok olyan anyagokból állnak, amelyeket nagyon nehéz szétválasztani egymástól, ráadásul a folyamatos fejlesztések miatt nincsenek szabványosítva, minden elektromos autónak saját akkumulátor fajtája van, más és más szerkezettel, sajátos cellakémiával, így a szétszerelés még nem automatizálható.
A legáltalánosabb újrafelhasználási jelenleg az elhasználódott akkumulátorok kapcsán az energiatárolás. Ez akkor következik be mikor az akkumlátorok teljesítménye pl. az elektromos autók esetében 60-70% alá esik, és már nem éri meg az autókban használni. Az ilyen, elektromos gépkocsikban már nem használt eszközök energia-tárolótelepeken (ahol például a napelemek által termelt áramot tárolják) üzemeltethetőek még további 10-15 évig.
Napjainkban a lejárt szavatosságú lítium akkumulátorok mintegy 5%-át hasznosítják újra. Ez is mutatja, hogy mennyire lényeges a sokasodó kérdések megválaszolása. Magyarországra is fontos feladat hárul, hiszen jelenleg Németország után mi lettünk az európai lítiumion-akkumulátorgyártás egyik központja. Gazdaságstratégiai jelentőségű kérdéssé válhat a közeljövőben, hogyan lehet a kritikus nyersanyagokat országon belül tartani, illetve feldolgozni, hasznosítani, ezért kiemelt szempont lesz a használt akkumulátorok újrahasznosítási rendszerének kialakítása itthon is.
Kötelező akciók és brazil madárinfluenza – mi várható a kiskereskedelemben?
A közeljövőben a kötelező akciók, az energia- és nyersanyagárak változása, de még a brazil madárinfluenza megjelenése is érzékelhető befolyást gyakorol a kiskereskedelemre – melynek helyzete szorosan összefügg a fogyasztók által tapasztalt árakkal. Az MBH Bank elemzői megvizsgálták, hogy a jelenleg…
A tudás fájának gyümölcse: Hogyan lett ilyen sikeres az Apple?
Idén június 30-a az Egyesült Államok vállalati életében egy fontos mérföldkő: ezen a napon az amerikai tőzsdén kereskedett Apple elérte, illetve meghaladta a háromezer milliárd dolláros piaci kapitalizációt. Megnéztük, hogyan jutott az Apple odáig, hogy 2011 óta stabilan őrzi a…
Mi lesz az elektromos autók elhasznált akkumulátorainak sorsa? Újrahasznosítás vagy hulladék válik belőlük?
Az akkumulátorok technológiai forradalma jelenleg is zajlik. Nem csak a fejlesztés okoz újabb és újabb kihívásokat, de az újrahasznosítás is. Az autóipar a kifutott akkumulátorok újrahasznosításának problémájával fog szembesülni néhány éven belül, ezért egy sor kérdés áll még az iparág…