A Wizz Air a legnagyobb ütemben növekvő „ultra alacsony költségű” légitársaság Közép- és Kelet-Európában. A vállalatot 2003-ban alapították, és azóta dinamikusan fejlődik. Az egyik legfiatalabb és legmodernebb Airbus flottával repülő légitársaság 54 országba és több mint 160 desztinációba indít járatot.

A COVID-19 terjedésének megelőzése érdekében bevezetett korlátozások a nemzetközi utazást szinte teljesen földbe döngölték. A Nemzetközi Légi Közlekedési Szövetség (International Air Transport Association, IATA) adatai szerint a globális utasforgalom – bevételi utas kilométerben (RASK) mérve – 65,9%-kal csökkent a 2019-es szintekhez képest. A nemzetközi utazási kereslet 75,6%-kal, a belföldi pedig 48,8%-kal volt a 2019-es szintek alatt, ami jelentős csökkenést mutat.

A járvány visszahúzódásával és a korlátozások feloldásával az utazás iránti kereslet kezdett visszatérni a Covid előtti szintekre. Az IATA szerint 2023 augusztusára a globális forgalomban már 95,7%-os, míg a nemzetközi forgalomban 88,5%-os felépülés látható a 2019-es szintekhez képest. Az adatok alapján látható, hogy a légi közlekedés kezdi kiheverni a több mint 2 évig tartó COVID-19 járvány hatásait, és a kereslet kezd visszaállni a pandémia előtti szintekre.

A Wizz Air bevételeiben is egyértelműen látható a pandémia hatása a 2021 és 2022-es pénzügyi években, azonban a 2023-as fiskális évben visszatért a pandémia előtti bevételekhez, sőt még felül is múlta azt. A Wizz Air bevételeinek – legfrisseb jelentésében – 58%-áért a jegyértékesítés, míg a maradék részért a kiegészítő szolgáltatások, mint például az extra lábhely, ülésfoglalás és feladott poggyászok felelnek. A jegyek bevételei a 2024-es pénzügyi év első felében utas kilométerben (RASK) számolva 17,4 %-os növekedést mutattak év/év alapon, a Covid előtti szintekhez képest pedig 12,8%-os növekedést produkáltak.

A vállalat a fiskális év első felében 400 millió euró profitot ért el, az előző év hasonló időszakában ez 380 milliós veszteség volt, így újra nyereséget termel a társaság. Az éves profit előrejelzést a menedzsment azonban a 350-450 milliós szintről 350-400 millió euróra csökkentette, így ezek szerint a vállalat az év hátralevő részében nagy valószínűséggel nem termel profitot vagy akár veszteséges is lehet. A Wizz Air költségei legfőképp az üzemanyagárak mérséklődésével csökkentek. Az üzemanyagköltségtől szűrt utaskilométerre vetített költségek (CASK) azonban nem mutattak jelentős csökkenést, ezek még mindig a pandémia előtti szintek fölött állnak.

A Wizz Air nehéz helyzetben van az izraeli-palesztin konfliktus és a Pratt & Whitney által gyártott GTF motor problémák miatt. A vállalat a gázai konfliktus hatására 2023 novemberére felfüggesztette az izraeli járatait, és csak a helyzet javulása esetén tervezi azokat újraindítani. Izrael a 2024-es fiskális év első felében az elérhető ülőhely kilométer (ASK) kapacitás 5-6%-ért felelt, így ez egy fontos kiesés lehet a vállalatnak.

A menedzsment állítása szerint az Izraeli kiesett járatokat a hálózaton belül felhasználják, így ez csökkentheti a helyzet súlyát. A Pratt & Whitney által gyártott motor problémák miatt a teljes flottából (179) – a szerviz közlöny szerint – 45 repülőgépet vonnak ki a 2024-es pénzügyi év végéig (2024 március). A Pratt & Whitney anyavállalata, az RTX szerint, egy motor átvizsgálása és javítása körülbelül 60 napot vehet igénybe. A Wizz Air állítása szerint a Pratt & Whitney-vel kötött szerződés enyhíti a költségeket, azonban pontos összegről nem számoltak be. Egyéb kockázati tényezők lehetnek még a vártnál magasabb üzemanyag árak, a magas szinteken ragadó infláció vagy a recesszió kockázata. 

A Wizz Air technikai képe továbbra sem fest rosszul. Ahogy egy korábbi bejegyzésben már írtuk, az árfolyam a COVID idején hagyott mélypontot októberben visszatesztelte és több mint 20 százalékot pattant róla. Később a vártnál rosszabb számok publikálásánál ismét megközelítette a szintet, azonban az erős vételi nyomás pár nap alatt visszahozta az esést és a hagyott rést is betöltötte. November közepe óta stabilan emelkedik az árfolyam, a következő ellenállások 23,3; 26,1 fontnál találhatóak. Abban az esetben, ha az emelkedő trend hosszabbtávon is stabil marad, akkor a 32 fontnál húzódó májusi csúcspontot is elérhetné az árfolyam. Ez a szint azonban még nagyon messze van, közel 60 százalékot kellene az árfolyamnak emelkednie a csúcspontig.

Forrás: Investing

LEZÁRVA: 2023. december 15-én 09:00 órakor. Az előrejelzéshez használt adatokat 2023. december 14-ig vettük figyelembe.

A fenti cikk marketingközleménynek minősül, mellyel kapcsolatban ajánljuk olvasóink figyelmébe az itt elérhető jogi tájékoztatót.

img

Mely szektoroknak kedvez a republikánusok győzelme?

Az amerikai elnökválasztás egyike a nemzetközi gazdaságot és a világ számos befektetési-, deviza- és árupiacát nagymértékben meghatározó eseményeknek. A republikánus párt és Donald Trump győzelmét követően az MBH Bank elemzője megvizsgálta, milyen tendenciákra lehet számítani az új adminisztráció felállását követően.

img

Mit mutat az Elliott-elemzés? – Teleperformance  

Az MBH Befektetési Bank szakértője Elliott-ciklus alapú elemzési módszerrel vizsgálta a Teleperformance papírjait. Javasolt befektetési stratégia: első belépés aktuális, azaz piaci árfolyamon. Stopot 85 eurónál érdemes meghúzni, profitrealizálásra a 127 eurós és 152 eurós szintek ajánlottak a jelenlegi kilátások alapján.