Korrigált az előző hónapok jobb teljesítménye után az építőipar júniusban: Az előző hónaphoz képest – a szezonális és munkanaphatással igazított adatok alapján – az építőipari termelés volumene 5,3%-kal csökkent, azonban a második negyedév ennek ellenére sem volt kedvezőtlen az ágazat számára, így 2025 első felében az ágazat teljesítménye stagnálást mutatott. Ezek alapján azt várjuk, hogy a második negyedévben az ágazat GDP-hez való hozzájárulása pozitív lesz. Köszönhetően az alapvetően állami megrendeléseket tartalmazó egyéb építményfőcsoportnak, az összesített rendelési mutatók is kedvezőek: a tárgyhónapban megkötött új szerződések 67,8%-kal bővültek, és a június végi szerződésállomány volumene 17,9%-kal haladta meg az egy évvel korábbit. Az építőipart mind a felújítási piacon keresztül, mind az új építésű lakás-fejlesztéseken keresztül tudja támogatni a frissen bejelentett Otthon Start Program és az Új Gazdaságpolitikai Akcióterv építőipart és lakáspiacot érintő további intézkedései, azonban a kilátások szempontjából az uniós források akadozása, a nagy állami beruházások elhalasztása és a gazdasági szereplők borús jövőképe miatti kapacitás bővítések visszafogása lassító tényező.

Az építőipar meghatározó folyamatai:

  • 2025 júniusában az építőipari termelés volumene a nyers adatok szerint 2,6, munkanap tényezővel kiigazítva 0,9%-kal magasabb volt az egy évvel korábbinál, mindkét építményfőcsoport termelése növekedni tudott: az épületeké 0,4%-kal, míg az egyéb építményeké 6,5%-kal nőtt.

  • Az építőipari ágazatok közül az épületek építése esetében 11,1, az egyéb építmények építésénél 11,0%-kal nagyobb volt a termelés volumene. A legnagyobb súlyú ágazat, a speciális szaképítés termelése viszont 5,6%-kal csökkent.

Forrás: KSH

  • Havi alapon nézve szezonálisan és munkanaphatással kiigazított indexek alapján az építőipar termelése 5,3%-kal elmaradt a 2025. májusitól, döntően az egyéb építmény kategória teljesítménye miatt.

  • A rendelési mutatók is kedvezően alakultak:
    • Az építőipari vállalkozások június végi szerződésállományának volumene 17,9%-kal meghaladta az egy évvel korábbit, ezen belül az épületek építésére vonatkozó szerződéseké 7,2%-kal kisebb, az egyéb építményekre vonatkozóké 38,5%-kal nagyobb volt a 2024. júniusinál.
    • A megkötött új szerződések volumene 67,8%-kal bővült az egy évvel korábbihoz képest, ezen belül az épületek építésére kötött szerződéseké 7%-kal, az egyéb építmények építésére vonatkozóké 147,9%-kal nőtt.

  • Az idei első félévben az építőipari termelés volumene nem változott az előző évhez képest.

  • Az építőipar ágazatain belül 2025 Q2-ben a legnagyobb súlyú, speciális szaképítésben nőttek leginkább (6,5%-kal) az árak, az egyéb építmények építésében 5,6%, az épületek építése vonatkozásában 4,6% volt a drágulás mértéke 2024 II. negyedévéhez mérten. Az építőipar termelői árai átlagosan 1,3%-kal meghaladták a 2025. I. negyedévit.

Kilátások a teljes ágazatot nézve:

  • 2025 második felében további élénkülésre számítunk. Mindezt egyre inkább támogatja, hogy az Új Gazdaságpolitikai Akcióterv 21 pontja közül 10 kapcsolódik a lakáspiachoz és építőiparhoz, mely által a szektor lendülete fennmaradhat. Az épületek felújításának anyagigénye miatt a gyártók kapacitáskihasználtsága javulhat, ill. az építési vállalkozók megrendelésállománya és munkaerőigénye is tovább növekedhet.

  • Lendületet adhat a piacnak ősztől az Otthon Start Program is, mely széles rétegeket céloz meg azáltal, hogy a program nem kötött életkorhoz, se családi állapothoz. Két lényeges feltétel viszont van: az igénylőnek legalább két év társadalombiztosítási jogviszonnyal kell rendelkeznie, továbbá az elmúlt tíz évben legfeljebb 50%-os tulajdonrésze lehet egy lakóingatlanban. További feltételek: az önerő legalább 10%, míg a maximálisan felvehető hitelösszeg 50 millió forint, négyzetméter ár pedig 1,5 millió Ft lehet, maximális lakásérték lakásnál bruttó 100, családiháznál bruttó 150 millió Ft lehet. Az építőipart mind a felújítási piacon keresztül, mind az új építésű lakás fejlesztéseken keresztül tudja támogatni a program.

  • Ugyanakkor az ágazat helyzetét az EU támogatások hiánya nehezíti, így az állami és önkormányzati beruházások csak korlátozott volumenben tudnak megvalósulni (bár a választások közeledésével lehet számítani állami megrendelések növekedésére), illetve a gazdasági környezet nehézségei miatt a nagyvállalatok is visszafogottan ruháznak be, különösen az ipari és kereskedelmi fejlesztések területén.

Szabályozói változások:

  • A szeptembertől elérhető, 3%-os fix kamatozású Otthon Start keresletélénkítő hatása miatt a kínálati oldalt is támogatná a kormány. Ezt a célt támogatja a „kiemelőrendelet” néven bevezetett új szabályozás, amely alapján maximális gyorsítást biztosít a nagy volumenű lakásépítéseknek (kiemeltté nyilvánítható minden legalább 250 lakásos projekt, amelynek minimum 70%-a megfelel az Otthon Start program feltételeinek), ez gyorsabb engedélyezést, kevesebb adminisztrációt fog jelenteni, állami vagy uniós támogatás igénybevétele nélkül is.

Készítette: Horti Flóra

JOGI NYILATKOZAT

  1. Jelen kiadványt az MBH Bank Nyrt. (székhely: 1056 Budapest, Váci u.38.; cégjegyzékszám: Fővárosi Törvényszék Cégbírósága, Cg. 01-10-040952; tev. eng. sz.: III/41.005-3/2001.; a Budapesti Értéktőzsde tagja; felügyeleti hatóság: Magyar Nemzeti Bank 1013 Budapest, Krisztina körút. 55. sz.; továbbiakban: a Bank) készítette.
  2. Jelen kiadvány a 2014/65/EU irányelv, és a Bizottság (EU) 2017/565 felhatalmazáson alapuló rendelete alkalmazásában marketingközleménynek minősül. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a jelen kiadvány nem minősül a Bizottság (EU) 2017/565 felhatalmazáson alapuló rendelete szerint a befektetéssel kapcsolatos kutatás követelményeinek megfelelő befektetési elemzésnek. A jelen dokumentumban közölt megállapítások nem objektív és nem független magyarázatot tartalmaznak. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a jelen marketingközleménynek minősülő dokumentum nem a befektetéssel kapcsolatos kutatás függetlenségének előmozdítását célzó jogi követelményeknek megfelelően készült és nem érinti a befektetéssel kapcsolatos kutatás terjesztését, közzétételét megelőző kereskedésre vonatkozó tilalom. A kiadványban foglalt adatok tájékoztató jellegűek, és a jelen tájékoztatás nem teljes körű.
  3. A jelen kiadványban szereplő információk nem minősülnek vételi vagy eladási ajánlatnak, sem befektetési tanácsadásnak, sem befektetésre, jegyzésre, szerződéskötésre vagy kötelezettségvállalásra történő ösztönzésnek, felhívásnak, ajánlattételnek, továbbá nem minősül adótanácsadásnak. A tájékoztatás nem teljes körű, a kiadványban foglalt adatok tájékoztató jellegűek. A kiadvány nem minősül befektetési tanácsadásnak, abban az esetben sem, ha a dokumentum bármely része egyes pénzügyi eszköz vonatkozásában annak lehetséges árfolyam-, hozam-alakulásával kapcsolatos ismertetést tartalmaz. Jelen dokumentum nem veszi figyelembe az egyes befektetők egyedi igényeit, körülményeit és céljait, így személyre szóló ajánlás hiányában nem minősül befektetési tanácsadásnak.
    A Bank kizárja a felelősségét a kiadványban foglaltak esetleges befektetési döntésként való felhasználásáért, a konkrét egyedi befektetési döntésekért, az ebből eredő következményekért, így nem vállal felelősséget a befektető ezen kiadványban foglaltak alapján hozott döntései következtében, vagy őt azzal bármilyen egyéb összefüggésben érő esetleges károkért, veszteségekért.
  4. A kiadványban szereplő információk hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, azonban az információk valódiságáról, pontosságáról, helytállóságáról és teljességéről a Bank biztosítékot nem kapott, ezért a dokumentumban leírtak teljességével és pontosságával kapcsolatban sem a dokumentum készítői, sem a Bank felelősséget nem vállalnak. A kiadványban megjelölt tartalmak és vélemények a kiadványt készítő szakembereknek, a kiadvány elkészítésének időpontjában fennálló piaci körülmények alapján kialakított, megítélését tükrözik, amelyek újabb információk, a piaci viszonyok, gazdasági körülmények változása esetén külön értesítés és figyelmeztetés nélkül megváltozhatnak. A Bank fenntartja a jogot, hogy a jövőben előzetes értesítés nélkül módosítsa a jelen dokumentumban foglalt megállapításokat.
  5. Az árfolyamok, hozamok, egyéb adatok múltbeli alakulásából nem lehetséges a jövőbeni árfolyamokra, hozamra, illetőleg teljesítményre vonatkozó egyértelmű és megbízható következtetéseket levonni. A befektetőknek önállóan (vagy független szakértő igénybevételével) kell felmérniük és megérteniük az egyes pénzügyi eszközök és befektetési szolgáltatások lényegét, valamint kockázatait. Javasoljuk, hogy a befektetők a befektetésre vonatkozó döntés meghozatala előtt az adott pénzügyi eszközre és a befektetési szolgáltatásra vonatkozó üzletszabályzatot, tájékoztatót, egyéb szerződéses feltételeket, hirdetményeket, kondíciós listát figyelmesen olvassák el, mert csak ezen dokumentumok és információk ismeretében dönthető el, hogy a befektetés összhangban áll-e a befektető kockázattűrő képességével és befektetési céljaival, továbbá körültekintően mérlegelje befektetése tárgyát, kockázatait, a díjakat, költségeket és a befektetésekből származó esetleges veszteségeket, károkat! Javasoljuk továbbá, hogy tájékozódjon a termékkel, befektetéssel kapcsolatos adójogi és egyéb jogszabályokról, valamint a befektetésre vonatkozó döntésének meghozatalát megelőzően forduljon munkatársainkhoz, vagy keresse fel banki tanácsadóját!
    További tájékoztatás elérhető a Bank fiókjaiban, valamint az mbhbank.hu honlapon.
  6. A Bank jogosult a kiadványban szereplő eszközök vonatkozásában árjegyzési, egyéb befektetési szolgáltatási tevékenységet vagy kiegészítő szolgáltatást nyújtani.
    A Bank továbbra is jogosult jóhiszeműen és a piacképzés szokásos módja szerint a jelen dokumentumban szereplő pénzügyi eszközök vonatkozásában kereskedésre, ügyletkötésekre vagy kereskedésre árjegyzőként az árjegyzés szokásos menete szerint, valamint egyéb befektetési tevékenységet vagy kiegészítő szolgáltatást, illetve egyéb pénzügyi vagy kiegészítő pénzügyi szolgáltatást nyújtani a kibocsátónak és egyéb személyeknek.
  7. A Bank rendelkezik a befektetési szolgáltatási tevékenységekkel kapcsolatosan potenciálisan felmerülő összeférhetetlenségi helyzetek leírására, illetve az ilyen helyzetek kezelésére vonatkozó Összeférhetetlenségi Politikával, illetve a bank-és értékpapírtitoknak minősülő adatok kezelésére és átadására vonatkozó belső szabályzattal.
  8. Jelen kiadvány a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény szerinti védelem alatt áll, ezért kizárólag a Bank előzetes írásbeli engedélyével lehet azt többszörözni, terjeszteni, egyéb módon nyilvánosságra hozni, valamint felhasználni. A Bank valamennyi szerzői jogon alapuló jogát fenntartja.
  9. Ezt az üzenetet azért kapta, mert korábban feliratkozott hírlevelünkre vagy hozzájárult ahhoz, hogy Önt a Bank marketingcélú üzenetekkel megkeresse. Amennyiben a továbbiakban nem kíván tájékoztatást kapni az MBH Banktól, megadott hozzájárulását bármikor ingyenesen visszavonhatja. A vonatkozó adatkezelésekről, illetve az Önt megillető jogokról, azok gyakorlásának módjáról, valamint a jogorvoslati lehetőségekről további tájékoztatást az mbhbank.hu honlapon található adatvédelmi irányelvekben, illetve az Adatkezelési Tájékoztatóban, valamint a 06 80 333 660-as zöld számon kaphat. Amennyiben nem kíván a továbbiakban híreket, üzleti ajánlatokat kapni, hozzájárulását bármikor ingyenesen visszavonhatja a telebankar@mbhbank.hu e-mail címen, illetőleg a 06 80 333 660-as zöld számon. Hozzájárulását visszavonhatja postai úton is az MBH Bank Nyrt., 1134 Budapest, Kassák Lajos u. 16-18. címére küldött nyilatkozatával, amelyen kérjük, hogy jól olvashatóan tüntesse föl nevét, lakcímét és azt, hogy a közvetlen üzletszerzési célú (direkt marketing) megkeresések tiltását kéri.
    Az adatkezelésre vonatkozó tájékoztatás és az adatkezelési irányelvek elérhető a bankfiókokban és az mbhbank.hu honlapon.
  10. A jelen kiadvány a kiadása időpontjában érvényes.
    A kiadvány elkészítésének időpontja: 2025. 08. 14. 08:30