A globális és a hazai logisztikát is sofőrhiány sújtja a közúti fuvarozásban, a költségek növekedésétől elmaradó díjnövekedés szintén nehéz helyzetbe hozza a hazai fuvarozó cégeket. A vállalatok lassan fogyó készletei miatt továbbra is nagy az igény a raktározásra.

2023 első félévében több kormányzati intézkedés is született, melynek célja a hazai logisztika versenyképességének növelése összhangban azon szándékkal, hogy a logisztika jelenlegi 5%-os részesedése a GDP-ből 2030-ra 10%-ra emelkedjen.

Ahogy Papp Zoltán, a Logijobs Solutions logisztikaiállás-kereső portál alapító ügyvezetője a Magyar Közgazdasági Társaság konferenciáján elmondta, a közúti fuvarozás legnagyobb (középtávú) kockázata a sofőrhiány és az idősödő sofőrállomány (nagyjából 10 ezer sofőr hiányzik a szakmából, valamint a sofőrök 40%-a 50 év feletti). Emellett a hazai fizetés nemzetközi versenyképessége is lemaradóban van. Ezekre a problémákra reagálva a Kormány megemelte a sofőröknek adómentesen adható napidíjat belföldi kiküldetés esetén 3 000 forintról 9 000 forintra, külföldi kiküldetés esetén 60 euróról 85 euróra. Ez azt jelenti, hogy ezen a téren felkapaszkodtunk a közvetlen versenytársak (Románia, Bulgária) szintjéhez, de a Nyugat-Európában megfigyelhető napidíjaktól a hazai még elmarad.

Forrás: bundesfinanzministerium.de

A raktározásban a számos átadott és folyamatban lévő beruházás mellett jelentős kormányzati módosítás is történt. Bevezetésre kerül a logisztikai park definíciója, ez lényegében egy megszerezhető minősítés lesz. Feltétele, hogy az adott lokációban 60%-ban logisztikai tevékenységet végezzenek (éves nettó árbevétel alapján), valamint érje el a 3 000 négyeztméternyi fedett raktárterületet és a 3 hektárnyi területet. Három kategória lesz: helyi, regionális és intermodális logisztikai park. A vállalatoknak azért fontos figyelniük erre az intézkedésre, mert 2025-től csak az végezhet logisztikai tevékenységet, aki rendelkezik ezzel a minősítéssel, illetve a logisztikai parkok számára kiírt célzott pályázatokon is csak ők indulhatnak.

A logisztikai vállalatok költségeiben is még ott vannak a magas áron lekötött áram árak. A Kormány legújabb intézkedése ezen a terhen enyhítene, ugyanis 6 hónapos időtávon, július 1. és december 31. között 200 euró/MWh áron maximalizálja az áram árát a raktározás-szállítás szektorban. Bár a támogatás jelentős is lehet, hiszen az érvényes szerződésekben 250-400 euró között alakulnak a díjak, a támogatás nem tér ki a rendszerhasználati és egyéb díjakra.

Tehát az eddigi intézkedések alapján úgy tűnik, hogy a Kormány kiemelten figyel a hazai logisztikára és annak versenyképességére. A vállalatoknak érdemes lesz figyelemmel követniük a rájuk vonatkozó szabályozásokat és időben reagálniuk ezekre. A jelenlegi információk alapján például a logisztikai park minősítés megszerzése elengedhetetlen lesz az érintett vállalatok számára.