Pengeélen – részvénypiaci helyzetkép
Múlt héten (10.06.) a Nike nem túl fényesre sikerült gyorsjelentéséről értekeztünk, és ha abban megemlítettük a Gillette példáját, akkor úgy tartjuk korrektnek, ha ezt most ki is fejtjük. Igaz, ennek a sztorinak nem sok köze van a piacok jelenlegi mozgásához, de esettanulmánynak nem utolsó, mellesleg bemutatja azt, miért nehéz még akár egy betonbiztos vállalat jövőjét is modellezni. Nézzük mi történt évekkel ezelőtt…
A 2019-es második negyedéves gyorsjelentésében a Procter and Gamble, bár elemzői várakozásokat meghaladó eredményről számolt be, mindez csak akkor állta meg a helyét, ha kivettük belőle az egyedi tételeket, amelyek között felbukkant egy leírás is. Innen kezdett érdekessé válni a dolog, hiszen a PG olyan márkákat birtokol, mint a Pampers, az Oral-B, az Ariel, az Always vagy a Head & Shoulders, csak hogy néhányat említsünk. A leírás pedig nem volt kevés, több, mint 8 milliárd dollárra rúgott, és az érintett szegmens a Gillette volt. Pedig ez a cég szinte minden pénzt megér – vallotta a ’80-as és ’90-es években korunk egyik legsikeresebb befektetője, Warren Buffett.
Buffett 1989-ben 600 millió dollárt fektetett a Gillette-be, ez akkor a részvények 11%-át jelentette. Természetesen elsőbbségi részvényeket kért, 8,75%-os osztalékhozammal. Talán az évtized üzletének is lehetett volna nevezni, hiszen akkor majdnem minden amerikai háztartásban volt legalább egy Gillette penge (de abban az időben a cég nem csak ezt gyártotta, hanem tollat, papírt, izzadásgátlót, később a Duracell és a Braun, valamint az Oral-B is a céghez tartozott). 1996-ban Buffett egy befektetőkhöz írt levelében azt fejtegette, hogy a Gillette (és például a Coca Cola) esetében, még a versenytársaknak is el kell ismerniük – ha józan fejjel gondolkoznak –, hogy ezek a cégek az egész világon dominálni fogják a piacukat, szinte végtelenül hosszú időtávon. Ekkor a Gillette piaci részesedése az USA-ban több, mint 70% volt.
Pörgessük előre az idő kerekét, 2005-ben a nagy részvénypiaci emelkedés kellős közepén jött az ajánlat: a PG megvenné a Gillette-et. A tranzakció meg is történt, a borotvagyártó a Procter and Gamble-é lett, és ezzel együtt a Duracell, az Oral-B és a Braun is. Igaz az elemgyártót Buffett 2015-ben visszavásárolta 4,7 milliárd dolláros áron, amely akkor kb. 650 milliós EBITDA-t ért el. Vagyis Buffett kb. hétszeres EBITDA értéken vette vissza a céget akkor, amikor a piac átlagosan 12-szeres EBITDA értéken, az elektronikai szektor pedig 9-szeres EBITDA értéken forgott. Sőt, a 4,7 milliárd dollár kevesebb volt, mint számítások szerint a Duracell márkanév akkori piaci értéke. (És hogy még jobban fájdítsuk a befektetői szíveket, a cégért nem készpénzben fizetett, hanem a nála lévő PG részvényekért cserélte el, így nem kellett az utóbbiak árfolyamnyeresége után adóznia).
A pénzügyi világban egy-egy tranzakcióra sokszor mondják, hogy zéró összegű játék, amikor az egyik fél nyer, a másik pedig ugyanennyit veszít. Vagyonteremtés esetében kevésbé igaz ez a megállapítás, de egy biztos: ebben a példában valaki rosszul (?) járt. A fenti tranzakcióval a PG már nem csinált ilyen bomba üzletet. A Gillette akkor 57 milliárd dollárért került a felvásárlóhoz, a bejelentés napján az aktuális piaci ár felett 18%-kal. A tranzakció 19-es EV/EBITDA arányon, és majdnem 30-as P/E-n, valamint az éves árbevétel majdnem 6-szoros értékén zárult. Ez azt jelenti, hogy a PG 30 év nyereségét fizette ki azért, hogy övé legyen a borotvagyártó, a hozzá tartozó egyéb termékek és persze a márkanév.
A piac azonban megváltozott. Jöttek a versenytársak, mint a Dollar Shave Club vagy a Harry’s. Kiderült, nem csak a Gillette tud olyan beszállítókkal tárgyalni, akik a végtelenül finom pengét előállítják, és az is kiderült, más olcsóbban tudja értékesíteni ezeket. Emellett a férfiak szokása is átalakult, egyre többen, egyre kevesebbet borotválkoztak, mondhatni trendi lett a szakáll. Emlékszünk még a 70%-os piaci részesedésre? Ekkor már alig volt 50%-os. Mindez gyökeresen átírta azt, hogy mennyit ér a márkanév. A Forbes számítása szerint (2022) egyébként a Gillette 14,5 milliárd dollárt ér, ezzel a világ 42-ik legértékesebb brandje. (2019-ben még a 32. helyen szerepelt 17 milliárdos értékeltséggel).
A PG-nek a piac átalakulása, valamint a felvásárláskori magas ár miatt nem volt más választása, le kellett írnia a goodwill és a nem tárgyi eszközök egy részét. Bár a felvásárlás óta lassan 20 év telt el, a fentiek lehet, hogy még ma is a megtérülés ellen dolgoznak.
És ezzel még nincs vége! 2023 év végén egy újabb 2,5 milliárdos leírás következett, amit a Wall Street Journal azzal a szalagcímmel közölt, hogy a PG még ma is fizeti a Gillette árát. És hogy meghatotta-e ez az eset a PG árfolyamát? Hát, egyáltalán nem! A részvény azóta (2018/2019) közel 100%-ot emelkedett.
Bocsánat, majdnem elfelejtettük megemlíteni: a piacokon úgy tűnik, minden a legnagyobb rendben.
A fenti cikk marketingközleménynek minősül, mellyel kapcsolatban ajánljuk olvasóink figyelmébe az itt elérhető jogi tájékoztatót.
Hát mi történik itt? – részvénypiaci helyzetkép
Morgan Housel azt írta, hogy ha az elmúlt száz év gazdaságpolitikáját akartad megérteni, akkor pont száz évig lettél volna teljesen összezavarodva. Mert utólag bár minden teljesen világosnak tűnik, a történés pillanatában, vagy annak közelében nem feltétlenül az. És az a…
A sikeres kereskedés alapjai
A tőzsdei kereskedés sokak számára vonzó lehetőség, hiszen a piac dinamikus világa gyors nyereséggel kecsegtet. Azonban a sikeres kereskedők hamar rájönnek arra, hogy a tőzsdei siker nem a véletlenen, hanem a tudatos stratégián, a strukturált megközelítésen és a fegyelmezett végrehajtáson…
Dopamin – részvénypiaci helyzetkép
Nincs hiány információban és történésekben a piacokon. Mindenki válogathat kedvére aközött, hogy mire szeretne figyelni. Az új kormányzati döntéseinek hatására? A vállalati gyorsjelentésekre? Kína előretörése a mesterséges intelligenciában? Esetleg kihagytunk valamit? Ja persze, a FED. De most pont azt az…