Továbbra is gyenge teljesítményt nyújt a logisztika
2024 második negyedévében tavalyhoz képest csökkent a szállított áru tömege, a mostani az elmúlt évtized leggyengébb második negyedéve, 15,8%-kal elmaradva a járvány előtti szinttől. Az elkövetkező időszakban inkább a belföldi fuvarpiacon számítunk némi élénkülésre.
A hagyományosan magas szállítási igénnyel bíró ágazatok (ipar, építőipar, kereskedelem, mezőgazdaság) belföldön és külpiacainkon sem teljesítenek jól, ami meg is mutatkozik az áruszállítási igények csökkenésében. Magyarország esetében különösen kedvezőtlen a legnagyobb kereskedelmi partnerünk, Németország iparának visszaesése, ráadásul nem várható gyors javulás. Az elkövetkező időszakban (a kereskedelem második féléves élénkülése miatt) inkább a belföldi fuvarpiacon lehet némi emelkedés.
A légi áruszállítás az év eddigi részében jó teljesítményt mutatott globálisan, és ebben egyelőre nem várunk változást. A Budapestre légi úton érkező áruk tömege megduplázódott egy év alatt a második negyedévben, amihez leginkább az ázsiai online platformok rendelései járultak hozzá.
A logisztika meghatározó folyamatai
Áruszállítás
- 2024 második negyedévében éves szinten csökkent a szállított áruk tömege (-2,2%), ugyanakkor 1,1%-kal nőtt az árutonna-kilométer. Az áruk tömegét tekintve a mostani az elmúlt évek leggyengébb második negyedéve.
- Belföldön a szállított áruk tömege a gyenge Q1-hez képest 10,1%-kal, az árutonna-km 7,0%-kal növekedett. Nemzetközi szinten 1,9%-kal növekedett negyedéves alapon a szállított áruk tömege, míg az árutonna-km 6,5%-kal csökkent.
Áruszállítási teljesítmény alakulása, milliárd árutonna-kilométer
- A hagyományosan magas szállítási igényt támasztó ágazatok közül a kereskedelemben hónapok óta stagnáló fogyasztást látunk, ami miatt lassan cserélődnek a készletek; ebben az év további részében csak mérsékelt emelkedés várható. A mezőgazdaságban a magas tavalyi bázishoz képest 15%-kal kevesebb búza van idén, ami elsősorban az export árualap csökkenésében fog megjelenni. A kukoricát nagymértékben érintette az aszály, lényegében a 2021-es terméseredmény ismétlődik, ami a hazai feldolgozók igényét ki fogja elégíteni, viszont export árualap gyakorlatilag nem lesz. Így a mezőgazdaság várhatóan nem fogja túlterhelni a hazai logisztikai kapacitásokat. Szintén nem kedvez az áruszállítás teljesítményének az alacsony építőipari és ipari termelés, valamint a külpiacaink gazdaságának (különösen Németország) rossz teljesítménye, mely az export és import forgalom csökkenésében is megmutatkozik. Összességében tehát a belföldi fuvarpiaci kereslet javulhat, de nemzetközi viszonylatban negatívabb a kép.
- A második negyedévben nemzetközi szinten 12,2% ill. belföldön 19,1% volt a költségnövekedés a közúti fuvarozásban (y/y). Vagyis ekkora díjnövekedés kompenzálta volna a szereplőket a növekvő kiadásaikért, de a Digilog Consulting stratégiai tanácsadócég mérése szerint a díjak csak 6,6%-kal (nemzetközi) illetve 14,7%-kal (belföldi) emelkedtek Q2-ben éves alapon. Így egyértelmű, hogy a magasnak tűnő díjemelések ellenére a közúti fuvarozás jövedelmezősége tovább romlott, folytatva ezzel a tavalyi trendet. Annak ellenére, hogy a szállítási igényekben nem várható hirtelen pozitív fordulat, a fuvardíjak tovább növekedhetnek, mivel a veszteségek minimalizálása érdekében szükséges a növekvő költségeket minél nagyobb mértékben áthárítani. Ezt támogatja, hogy ugyan a fuvarozói kapacitások éves alapon még növekedtek (belföld +4,2%, nemzetközi +1,0%), de az előző negyedévhez képest már csökkenés figyelhető meg.
Légi áruszállítás, csomagszállítás
- A Budapesti Liszt Ferenc Repülőtérre érkező áruk és postai küldemények tömege 56 ezer tonna volt, 2023 Q2-höz képest 75,2%-kal, az előző negyedévhez képest 22,2%-kal több. A növekedés legnagyobb részben az érkező áruknak köszönhető, ezek tömege 107,2%-kal növekedett éves szinten 2024 Q2-ben. A külföldi webshopok népszerűsége és a tengeri útvonalak zavarai okozta átrendeződés miatt további emelkedés várható a légi áruszállításban.
- A belföldi küldemények száma éves alapon 14,3%-kal nőtt, a külföld-belföld küldemények száma 6,1%-kal emelkedett (y/y, 3,9 millió db), ugyanakkor negyedéves alapon 22,7%-os csökkenés történt. Az elmúlt időszakra jellemző a külföldről érkező, belföldön kézbesített küldeményekre vonatkozó adatok revideálása, továbbá a jelenlegi trendeket figyelembe véve (pl. növekvő külföldről történő vásárálsok, C2C kereskedelem erősödése) egy későbbi adatközlés során a jelenlegi 3,9 millió darabos csomagszám felfele módosulhat.
Raktározás
- A BRF tagok ipari ingatlanpiaci állományai alapján a teljes bérlői kereslet a főváros és környékén 16%-ot emelkedett éves alapon, így 188,4 ezer m2-en áll.
- Az üresedési ráta Budapesten 8,5%-ra csökkent 2024 Q2-ben, ami 0,1%-ponttal alacsonyabb, mint egy évvel korábban (-0,4%-pont Q1-hez képest). A regionális kihasználatlanság szintén 8,5%-os, így az országos is 8,5%.
Rövidtávú kilátások
Áruszállítás
- A Digilog mérései alapján az éves költségnövekedés legnagyobb részét (kb. kétharmadát) továbbra is az autópályadíj és a használatarányos útdíj emelése okozta, emellett az üzemanyag 10%-kal, a bérek 8-12%-kal, az amortizáció 5-8%-kal és lízingkamatok 15-21%-kal emelkedtek (utóbbi tételek hatása 3-4%-pontos költségemelkedést jelent). A költségadatokból látszik, hogy a magas költségnövekedés idén már nem folytatódik, ugyanis Q1-hez képest 0,4-1,3% volt az emelkedés, az alacsony bázis év végén fut ki.
- 2024 Q2-ben a negyedéves alapon növekvő spot árak alapján normalizálódni látszanak az európai közúti szállítási igények, ugyanakkor a júniusi Transporeon Capacity Index – ami éves szinten 7,5%-os csökkenést mutat, de az előző hónaphoz képest 1,5%-kal növekedett – enyhén bővülő kapacitásokat mutat. A második negyedévben a csökkenő szerződéses árak (-1,3 pont q/q) leginkább az ipari kereslet hiányával magyarázhatók. A költségek Q1-hez képest lassuló ütemben emelkednek (EU avg.: +1,2%), ez várhatóan kitart 2024 hátralevő részére. A szállítási igények emelkedésével egyre nagyobb tér lesz az emelkedő költségek beépítésére a díjakba.
- Továbbra is úgy gondoljuk, hogy az EU-s környezetvédelmi előírások, költséghatékonysági szempontok és a jelenleg zajló ipari fejlesztések áruforgalmának kiszolgálása miatt középtávon számottevő áru fog a vasúti szállításba csatornázódni Európa szerte.Hazánkban a számos ipari beruházás miatt középtávon prognosztizált növekvő szállítási igény kiszolgálására az intermodális fuvarozás nyújthat megoldást, ahol a first- és last-mile szállítás közúton történik, a hosszabb köztes táv pedig vasúton. Ugyanakkor hazánk jelenleg veszít a vasúti áruszállítási versenyképességéből a sok lassújel, hosszú határátlépési folyamat és infrastruktúrális gondok miatt.
- A tengeri szállítás jelentős drágulást mutatott a második negyedévben. A vörös-tengeri konfliktus kirobbanása után normalizálódni látszó piacon hirtelen emelkedett a kereslet, ami a Shanghai Containerized Freight Indexet 3700 USD/TEU szintre repítette június végére. Ennek oka, hogy a kereskedők elővigyázatosságból sokkal hamarabb (augusztus vége helyett már májusban) kezdték el a felkészülést az év végi csúcsidőszakra. Az SCFI június óta csökkenést mutat, azonban az Ázsia-Európa útvonalon kialakult kikötői torlódások miatt érdemes az európai kereskedőknek legalább 4-6 hetes szállítással kalkulálni az Ázsiából tengeren érkező áruk esetében.
Raktározás
- Mostanra tisztán látszik, hogy az ESG kompatibilitás egyszerre bérlői, befektetői és finanszírozói elvárás is. A piac szereplői szerint a bérleti díjak árszintje nem tud jelenleg lejjebb menni, valamint lokációt tekintve a déli országrészre fog nagyobb figyelem fordulni (pl. Kiskunfélegyháza – Lidl, Szeged – BYD).
Légi áruszállítás
- Az ázsiai óriás webshopok és marketplace-k jelentős légi szállítási kapacitást vásároltak és foglaltak le már hónapokkal előre, felnyomva ezzel a légiszállítás költségét: a díjak nyolc hónapja folyamatosan emelkednek, júliusban globálisan 20%-os emelkedés történt éves alapon 13%-os volumen bővülés mellett. A nagy szereplők kapacitás felvásárlásában nem számítunk enyhülésre, sőt, a globális légi szállítás 2024-ben 11% körül fog növekedni, és ha az elmúlt 8 hónapban láttot növekedés fennmarad, akkor 2025-ben 7%-os lehet a bővülés. Az ázsiából hazánkba áramló csomagok számát csökkentheti a Nemzetgzadasági Minisztérium külföldi webshopokat érintő jogszabályi/adózási szigorítása, melynek részletei egyelőre nem ismertek.
Készítette: Báthori Bence
JOGI NYILATKOZAT
- Jelen kiadványt az MBH Bank Nyrt. (székhely: 1056 Budapest, Váci u.38.; cégjegyzékszám: Fővárosi Törvényszék Cégbírósága, Cg. 01-10-040952; tev. eng. sz.: III/41.005-3/2001.; a Budapesti Értéktőzsde tagja; felügyeleti hatóság: Magyar Nemzeti Bank 1013 Budapest, Krisztina körút. 55. sz.; továbbiakban: a Bank) készítette.
- Jelen kiadvány a 2014/65/EU irányelv, és a Bizottság (EU) 2017/565 felhatalmazáson alapuló rendelete alkalmazásában marketingközleménynek minősül. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a jelen kiadvány nem minősül a Bizottság (EU) 2017/565 felhatalmazáson alapuló rendelete szerint a befektetéssel kapcsolatos kutatás követelményeinek megfelelő befektetési elemzésnek. A jelen dokumentumban közölt megállapítások nem objektív és nem független magyarázatot tartalmaznak. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a jelen marketingközleménynek minősülő dokumentum nem a befektetéssel kapcsolatos kutatás függetlenségének előmozdítását célzó jogi követelményeknek megfelelően készült és nem érinti a befektetéssel kapcsolatos kutatás terjesztését, közzétételét megelőző kereskedésre vonatkozó tilalom. A kiadványban foglalt adatok tájékoztató jellegűek, és a jelen tájékoztatás nem teljes körű.
- A jelen kiadványban szereplő információk nem minősülnek vételi vagy eladási ajánlatnak, sem befektetési tanácsadásnak, sem befektetésre, jegyzésre, szerződéskötésre vagy kötelezettségvállalásra történő ösztönzésnek, felhívásnak, ajánlattételnek, továbbá nem minősül adótanácsadásnak. A tájékoztatás nem teljes körű, a kiadványban foglalt adatok tájékoztató jellegűek. A kiadvány nem minősül befektetési tanácsadásnak, abban az esetben sem, ha a dokumentum bármely része egyes pénzügyi eszköz vonatkozásában annak lehetséges árfolyam-, hozam-alakulásával kapcsolatos ismertetést tartalmaz. Jelen dokumentum nem veszi figyelembe az egyes befektetők egyedi igényeit, körülményeit és céljait, így személyre szóló ajánlás hiányában nem minősül befektetési tanácsadásnak.
A Bank kizárja a felelősségét a kiadványban foglaltak esetleges befektetési döntésként való felhasználásáért, a konkrét egyedi befektetési döntésekért, az ebből eredő következményekért, így nem vállal felelősséget a befektető ezen kiadványban foglaltak alapján hozott döntései következtében, vagy őt azzal bármilyen egyéb összefüggésben érő esetleges károkért, veszteségekért. - A kiadványban szereplő információk hitelesnek tartott forrásokon alapulnak, azonban az információk valódiságáról, pontosságáról, helytállóságáról és teljességéről a Bank biztosítékot nem kapott, ezért a dokumentumban leírtak teljességével és pontosságával kapcsolatban sem a dokumentum készítői, sem a Bank felelősséget nem vállalnak. A kiadványban megjelölt tartalmak és vélemények a kiadványt készítő szakembereknek, a kiadvány elkészítésének időpontjában fennálló piaci körülmények alapján kialakított, megítélését tükrözik, amelyek újabb információk, a piaci viszonyok, gazdasági körülmények változása esetén külön értesítés és figyelmeztetés nélkül megváltozhatnak. A Bank fenntartja a jogot, hogy a jövőben előzetes értesítés nélkül módosítsa a jelen dokumentumban foglalt megállapításokat.
- Az árfolyamok, hozamok, egyéb adatok múltbeli alakulásából nem lehetséges a jövőbeni árfolyamokra, hozamra, illetőleg teljesítményre vonatkozó egyértelmű és megbízható következtetéseket levonni. A befektetőknek önállóan (vagy független szakértő igénybevételével) kell felmérniük és megérteniük az egyes pénzügyi eszközök és befektetési szolgáltatások lényegét, valamint kockázatait. Javasoljuk, hogy a befektetők a befektetésre vonatkozó döntés meghozatala előtt az adott pénzügyi eszközre és a befektetési szolgáltatásra vonatkozó üzletszabályzatot, tájékoztatót, egyéb szerződéses feltételeket, hirdetményeket, kondíciós listát figyelmesen olvassák el, mert csak ezen dokumentumok és információk ismeretében dönthető el, hogy a befektetés összhangban áll-e a befektető kockázattűrő képességével és befektetési céljaival, továbbá körültekintően mérlegelje befektetése tárgyát, kockázatait, a díjakat, költségeket és a befektetésekből származó esetleges veszteségeket, károkat! Javasoljuk továbbá, hogy tájékozódjon a termékkel, befektetéssel kapcsolatos adójogi és egyéb jogszabályokról, valamint a befektetésre vonatkozó döntésének meghozatalát megelőzően forduljon munkatársainkhoz, vagy keresse fel banki tanácsadóját!
További tájékoztatás elérhető a Bank fiókjaiban, valamint az mbhbank.hu honlapon. - A Bank jogosult a kiadványban szereplő eszközök vonatkozásában árjegyzési, egyéb befektetési szolgáltatási tevékenységet vagy kiegészítő szolgáltatást nyújtani.
A Bank továbbra is jogosult jóhiszeműen és a piacképzés szokásos módja szerint a jelen dokumentumban szereplő pénzügyi eszközök vonatkozásában kereskedésre, ügyletkötésekre vagy kereskedésre árjegyzőként az árjegyzés szokásos menete szerint, valamint egyéb befektetési tevékenységet vagy kiegészítő szolgáltatást, illetve egyéb pénzügyi vagy kiegészítő pénzügyi szolgáltatást nyújtani a kibocsátónak és egyéb személyeknek. - A Bank rendelkezik a befektetési szolgáltatási tevékenységekkel kapcsolatosan potenciálisan felmerülő összeférhetetlenségi helyzetek leírására, illetve az ilyen helyzetek kezelésére vonatkozó Összeférhetetlenségi Politikával, illetve a bank-és értékpapírtitoknak minősülő adatok kezelésére és átadására vonatkozó belső szabályzattal.
- Jelen kiadvány a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény szerinti védelem alatt áll, ezért kizárólag a Bank előzetes írásbeli engedélyével lehet azt többszörözni, terjeszteni, egyéb módon nyilvánosságra hozni, valamint felhasználni. A Bank valamennyi szerzői jogon alapuló jogát fenntartja.
- Ezt az üzenetet azért kapta, mert korábban feliratkozott hírlevelünkre vagy hozzájárult ahhoz, hogy Önt a Bank marketingcélú üzenetekkel megkeresse. Amennyiben a továbbiakban nem kíván tájékoztatást kapni az MBH Banktól, megadott hozzájárulását bármikor ingyenesen visszavonhatja. A vonatkozó adatkezelésekről, illetve az Önt megillető jogokról, azok gyakorlásának módjáról, valamint a jogorvoslati lehetőségekről további tájékoztatást az mbhbank.hu honlapon található adatvédelmi irányelvekben, illetve az Adatkezelési Tájékoztatóban, valamint a 06 80 333 660-as zöld számon kaphat. Amennyiben nem kíván a továbbiakban híreket, üzleti ajánlatokat kapni, hozzájárulását bármikor ingyenesen visszavonhatja a telebankar@mbhbank.hu e-mail címen, illetőleg a 06 80 333 660-as zöld számon. Hozzájárulását visszavonhatja postai úton is az MBH Bank Nyrt., 1134 Budapest, Kassák Lajos u. 16-18. címére küldött nyilatkozatával, amelyen kérjük, hogy jól olvashatóan tüntesse föl nevét, lakcímét és azt, hogy a közvetlen üzletszerzési célú (direkt marketing) megkeresések tiltását kéri.
Az adatkezelésre vonatkozó tájékoztatás és az adatkezelési irányelvek elérhető a bankfiókokban és az mbhbank.hu honlapon. - A jelen kiadvány a kiadása időpontjában érvényes.
A kiadvány elkészítésének időpontja: 2024. 09. 26. 08:00
Kiugró eredmény a turizmusban – Ágazati Kitekintő
Kiemelkedő eredményt hozott a nyár utolsó hónapja a turizmusban: 11%-kal több vendéget és 3,6 százalékkal több vendégéjszakát könyveltek el az egy évvel korábbihoz képest a turisztikai szálláshelyek 2024 augusztusában. Az első nyolc hónap alapján is pozitív az ágazat teljesítménye, mivel…
Megtört a munkanélküliség csökkenő trendje június-augusztus között
A munkaerőpiaci trendet mutató háromhavi időszakban, június-augusztus átlagában, a 15-74 év közötti munkanépes korú népesség körében a foglalkoztatottak száma 4 millió 752 ezer fő volt, 31 ezer fővel több, mint egy évvel korábban.
Továbbra is gyenge teljesítményt nyújt a logisztika
2024 második negyedévében tavalyhoz képest csökkent a szállított áru tömege, a mostani az elmúlt évtized leggyengébb második negyedéve, 15,8%-kal elmaradva a járvány előtti szinttől. Az elkövetkező időszakban inkább a belföldi fuvarpiacon számítunk némi élénkülésre.